nuffnang advert

Wednesday, August 24, 2016

mandai

Assalamualaikum semua...


siapa sini orang banjar?
angkat tangan!
eh tak tak...aku bukan banjar,
aku keturunan jawa...heheh...

siapa orang banjar mesti tahu menu 'mandai' ni kan...
ha, ni bukan nak memandai2, tapi memang nama menu ni mandai...
menu ni pun aku baru festaim makan dan festaim jumpa...hehe..
member ofis aku yang buat...
dia memang orang banjar..

ha ni lah mandai...
dibuat dari kulit cempedak...
eh, kulit cempedak ke nama dia ni...
ala, aku pun tak reti nak explain...
ala, sesungut cempedak tu la....
ah, apa2 je la...hahaha...

ha, sesungut cempedak tu dijerukkan seminggu bersama air garam...
pastu tos dan hiris nipis2...
pastu silalah goreng bersama ikan bilis, bawang besar dan lada merah...

rasa masin2 gitu...
dan hujung2 tu of coz la ada rasa cempedak...hahaha...

hrmmmm, something different la...
mula2 rasa macam pelik, tapi boleh je makan...

macam2 menu agak rare sebenarnya kan,
aku je yang jarang jumpa...
tq Yan sudi share menu ni...
at least aku dah try masakan ni...hehe...

16 comments:

dear anies said...

kalau guna sesungut nangka boleh jg ke?

Izwa Kamaruddin said...

sesungut cempedak..kekekek..ok sampai sangat maksud ko tuu..paham paham..kekeke...

amirah said...

waa...tak pernah tau pun org masak sesungut tu weii...tetiba kagum..hehehe

mama tisya said...

1st time dgr

akubiomed said...

Memang layan dengan nasi putih pun jadi. :)

norhidana said...

penah dgr sbb kwn opis org banjar dia sebut psl makanan nih...
sbb dia kata pakai cempedak nyer sesungut tu lah... sedap katanya mmg makanan org banjar gitu

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui kturunan banjar ( tapi xmow ngaku sbb tak pndai ckp ). dan yui mkn bnda ni..sdpp..

mak yui selalu buat bila ada cmpedak kat umh.

Fazleyatul Aini said...

first time dengar menu mandai ni

Cici said...

uih first time dengar. husband kita orang banjar. tapi dia kompem taktahu. hehehe

Qhaifa Nur said...

Tak pernah makan lagi wahida..
Macam sedap aja tuu

Kakcik Seroja said...

Memandai-mandai mak tahu la... :)

eima said...

member aku org sabak bernam selalu cite mandai ni ..dgn mknan rare die tu ... paling tak leh blah kulit lembu masak gulai ?? mmg rare betui


wahida said...

eima: kulit lembu tu sedap weiii, tu masak sambal tahun kulit lembu tu weiii...tu menu org jawa...haha...

adarnadzmie said...

1st time tgk mandai... teringin nak rasa... akak ni suka tau cuba makanan pelik2 ni...haha

irdagarmin said...

nampak sedap..mkn nasi panas dgn telur mata

mawar_berduri said...

hihihi comel je word sesungut cempedak ..hihihi..