nuffnang advert

Sunday, July 1, 2012

soal jwb sakit puan: sakit perut selepas bersama suami & tiub fallopio tersumbat

Sakit perut selepas bersama suami


SAYA baru berkahwin pada Oktober tahun lalu. Saya mengalami kesakitan dalam perut sejak dua bulan lalu iaitu sakit apabila mengadakan hubungan seks dengan suami.

Perut saya juga buncit seperti orang hamil dua bulan serta mengeras. Saya pergi ke klinik swasta sebelum ini dan doktor menyatakan peranakan saya bengkak, tapi tidak dinyatakan punca ia bengkak. Saya diberi ubat, namun tiada sebarang kesan hingga kini dan saya masih sakit.


Selepas itu saya mengunjungi klinik kerajaan dan doktor hanya menyatakan air kencing kotor dan saya diberikan ubat. Selepas makan ubat, saya masih berasa sakit dalam perut semasa mengadakan hubungan dengan suami.

Kadang-kadang apabila saya meniarap di atas lantai, saya dapat rasakan ada satu ketulan di dalam perut. Adakah kesakitan yang saya alami ini satu kebiasaan?


SUE,
Kota Bharu, Kelantan.


ISTILAH peranakan (rahim) bengkak adalah istilah yang lemah. Doktor lazimnya akan memberitahu anda punca saiz rahim membengkak, sama ada ada ketulan dikesan dan di bahagian mana ketulan itu berada di dalam rahim.

Kemungkinan jangkitan pundi kencing, penyakit ketulan dari rahim,
ketulan dalam ovari, bengkak usus, kedudukan buah pinggang di luar kawasan sepatutnya (ektopik renal) dan seumpamanya adalah antara kemungkinan jika benar anda mempunyai ketulan di dalam abdomen atau perut.

Pemeriksaan fizikal, pemeriksaan dalaman dan palitan faraj, ujian air kencing, imbasan ultrabunyi abdomen dan imbasan ultrabunyi pelvis dapat membantu doktor mengesan masalah anda.



2 tiub fallopio tersumbat

SAYA berusia 27 tahun dan mempunyai seorang anak berusia lapan tahun. Haid saya tidak teratur dan berat badan saya berlebihan iaitu 95 kilogram dengan ketinggian 169 sentimeter. 
 
Untuk pengetahuan puan, saya pernah merujuk pakar sakit puan tahun lalu dan didapati kedua-dua tiub fallopio tersumbat. Saya menjalani HSG, lap & dye dan saya menjalani persenyawaan tabung uji (IVF) tetapi keputusannya negatif. Saya benar-benar ingin menambah anak kedua dan berharap puan dapat membantu saya.


WANI,
Kuala Lumpur




HSG adalah ujian untuk mengetahui keadaan dalaman ruang rahim serta keadaan dalam tiub fallopio. Apabila tiub fallopio didapati tersumbat melalui ujian HSG, doktor akan melakukan pembedahan secara laparoskopi untuk mengesahkan keadaan ini (lap & dye).

Pada masa sama, doktor akan menilai punca kedua-dua tiub fallopio tersumbat, lazimnya ia disebabkan oleh jangkitan pelvis (PID). Ujian saringan jangkitan lain yang berkaitan juga elok dilakukan.

Pada usia anda, peluang kejayaan IVF lazimnya di antara 1:4 dan 1:3 wanita. Bagaimanapun, berat badan anda adalah faktor utama kejayaan rawatan kesuburan. Bukan saja ia mengurangkan peratus kejayaan, ia juga meningkatkan risiko keguguran awal, di samping penyakit diabetes dan hipertensi sewaktu hamil kelak.

Anda perlu menurunkan berat badan anda kepada julat ideal. Untuk permulaan, dapatkan panduan daripada pakar pemakanan serta lakukan senaman secara rutin untuk menurunkan berat badan kepada 85 kilogram bagi mengeluarkan anda daripada kategori obes.

Kemudian, bolehlah anda meneruskan usaha ini bagi mencapai berat badan ideal (54 hingga 66 kilogram). IVF adalah rawatan yang memerlukan kos yang tinggi (melebihi RM sepuluh ribu), ia

juga berpotensi mengundang komplikasi akut, biarlah ia dilakukan setelah tubuh anda bersedia.

Selain IVF, doktor mungkin boleh mencuba melakukan pembedahan membuka semula tiub falopio tetapi kejayaannya bergantung kepada tahap kerosakan serta panjang penyumbatan tiub itu.



sumber: harian metro

19 comments:

Puan Fifiey said...

kesimpulan untuk soalan kedua ialah kena turunkan berat badan la..

Ena said...

Tu la kan.. org perempuan ni ada mcm2 penyakit.. Kena jaga kesihatan betul2.. banyak makanan yg kena jaga & kurangkan.. tp masalahnya kita kdg2 selera tak menahan.. err.. tu ena la.. hehehee

ieda said...

aduhh masalah pertama tuu buat akk ngeri aje ..
kalau akk x tunggu ke klinik dah .. terus ke hsp buat further cek ! ..

Aishah Jahirah said...

risau mcm2 penyakit sekarang ni.yg nmpk sht xsemestinya sihat.

ct rahani said...

masa preggy selalu jugak kena kencing kotor.. nanti doc nasihatkan suh minum air masak byk2..

etiey.com said...

kena cepat bertindak kalau jenis yg mcam ni. risau kan...

m.u.l.a.n said...

dulu kena jgk.. pi doctor & scan rupanya ada cyst besar bola tennis.. patut la tak leh ngandung masa tu.. tapi apa pon rezeki Allah..

MamaEma said...

kesihatan dalaman yang paling penting utk dijaga

mama aini said...

ehem banyak penyakit perempuan ni kan..hu2x..kena berhati2..

wan said...

salah satu punca utama masalah sakit puan sekarang adalah kerana tidak menggunakan tuala wanita yang 100% berkapas...

tambahan pula apabila menggunakan dari jenis yang diperbuat daripada recycle paper,
ia akan menambahkan lagi masalah kerana kandungan DIOKSIN yang terhasil daripada proses pelunturan berklorin,
merupakan satu bahan penyebab kanser kelas pertama...

tapi tak ramai orang yang sedar tentang perkara ni kan... :)

Pn Anna said...

Salam... suka nak kongsi pengalaman kesihatan... http://testimonysne.blogspot.com/

Anonymous said...

Baru2 ni sy pegi check pakar sakit puan sbb sy late period sebulan.. doc scan n bgtau ade ketumbuhan about 3.2mm kecik sgt n dia kata akan hilang sendiri.. dia kata tumbuhan tu mmg akan tmbh kepada wanita yg badan besar.. cume skg ni sy masih lg confius btl ke ketumbuhan tu akan hilang sndr.. tp mcm mne ketumbuhab tu boleh ade..

Anonymous said...

Jamu Dewi Suci (SDM)
JAMU DEWI SUCI
Rm65/12 Biji
cara penggunaa: 2 biji masuk dalam faraj. 4 biji makan. 2 biji setiap hari selama 3 hari.

SIAPA KAH YANG SESUAI UNTUK MENGGUNAKAN?
1- Wanita yang belom monopos.
2- Wanita yang faraj ternganga berlendir dan berair
3- Wanita yang mengalami keputihan kronik sehingga berbau
4- Wanita yang mengalami kemaluan berbau
5- Wanita yang seluar dalamnya basah akibat air dari faraj bukan kencing
6- Gadis yang tiada perawan untuk menipu Malam pertama.
7- Wanita yang Rahim kembang lepas bersalin
8- Wanita Rahim kembang selepas period
9- Wanita Rahim kembang yang tidak datang bulan
10- Wanita yang kerap jimak dan suami melepaskan air mani dalam faraj dengan kerap

Mengapa mereka perlukan produk ini?
1- Rempah di dalam faraj akan meresap semua jenis air dan lendir
2- Rempah di dalam faraj akan menyedut semua jenis air termasuk didalam Rahim sehingga Rahim mengecut.
3- Ketika rempah sedang bekerja Rahim akan mengecut dan akan mengeluarkan segala jenis cecair dan akan turun kemulut Rahim dan jatuh kedalam faraj. Rempah tersebut menyerapnya.
4- Ketika rempah di dalam faraj ketika melakukan jimak. Rempah tersebut akan menyedut air dari zakar sehingga menpercepatkan air mani keluar.
5- Rempah didalam faraj akan mengakibatkan faraj mengecut keseluruhannya.
6- Rempah herba yang di makan akan berfungsi mengecutkan Rahim dan faraj. Rempah bertindak seperti memeras Rahim untuk mengeluarkan air dari dalam Rahim.

Tindakan balas herba POSITIF kepada pengguna:
1- Dalam tempoh 1 jam lubang faraj tertutup.
2- Dalam proses 24 jam terasa berdenyut – denyut di ari – ari / atas V / dalam Rahim.
3- Terasa kering di faraj
4- Berdenyut – denyut di bahagian kanan atau kiri ari – ari.

Situasi Pengguna ketika menggunakan produk ini:
1- Faraj menjadi terlalu sempit dan kering.
2- Terasa Rahim kecil dan kecut
3- Daya kemutan 300% rapat dan sempit di bahagian faraj

Situasi Pasangan ( suami pengguna) :
1- Terasa sempit, padat dan susah nak masuk kerana laluan faraj tertutup
2- Memerlukan foreplay yang panjang untuk menghasilkan air mazi atau pelincir semulajadi.
3- Mengalami kegelian zakar maksima diseluruh bahagian.
4- Terasa zakar seperti disedut membuatkan air mani keluar dengan cepat

Kelebihan Penggunaan produk ini:
1- Wanita yang menggunakan ini akan menjimatkan tenaga untuk kemutan
2- Mampu menipu situasi dara

Tindak balas herba NEGATIF kepada pengguna:
~ Jika salah penggunaan digunakan oleh wanita tidak bermasalah seperti dinyatakan diatas akan terjadi terlalu sakit di bahagian faraj. Berdarah dan pedih.

Dilarang keras untuk:
1- Wanita yang masih belom melakukan hubungan kelamin atau anak dara atau masih dara
2- Wanita yang telah monopos
3- Wanita yang faraj kering ( ketika melakukan hubungan kelamin
memerlukan bantuan pelincir)

Anonymous said...

NAMA PRODUK: JAMU AKU DARA (JAD)
KUANTITI :40 KAPSUL
HARGA : RM48
Khasiatnya:
Menghilangkan sengugut
Memperbetulkan period x teratur
Menaikan nafsu syahwat
Mengurangkan air dan lendir di vagina
Merapat dan mengecutkan rahim
Melancarkan peredaran darah
Membakar lemak berlebihan
Ciri-ciri: kapsul berwarna coklat tua
Ramuan herba: manjakani,akar serapat,belimbing bukit,garam supit, nenas bukit,kacip Fatimah,bunga pakma,rempah ratus,halia putih dan halia bara

Cara penggunaan:
Masalah Serius (Rawatan Awal sehingga masalah pulih) – 2 biji pagi 2 biji malam ( 1 botol untuk 10 hari)
Biasa – 2 biji sehari selepas makan ( 1 botol untuk 20 hari)
Maintain atau penjagaan harian – 1 biji 1 hari ( 1 botol 40 hari)
• Herba di makan selepas pengambilan makanan.

Siapakah sesuai untuk menggunakannya:
Wanita yang muda atau tua
Wanita yang longgar berlendir dan berair
Wanita yang mengalami keputihan
Wanita yang kerap bersama dan suami melepaskan air mani dalam faraj dengan kerap
Wanita sehabis bersalin
Wanita yang menyusukan anak
Wanita yang mengalami gatal – gatal dalam faraj
Wanita faraj berbau
Wanita yang kerap minum ais
Wanita yang belum berkahwin
Wanita yang haid tidak teratur
Wanita yang kuat berkerja
Wanita yang rasa becak atau basah dalam faraj
Wanita yang kena bentan kena sejuk – sejuk atau menggigil-gigil.
Wanita yang pusingan haid tidak normal
Wanita yang tidak mengandung tapi tidak datang bulan.
Wanita yang payudara kendur
Wanita yang punggung jatuh
Mengapa mereka perlukan produk ini?
Rempah yang dimakan akan mengecutkan rahim
Rempah yang dimakan akan mengecut faraj secara perlahan – lahan dari masa ke semasa
Rempah yang dimakan berfungsi memanaskan Rahim. Jadi darah – darah beku atau lendir – lendir beku akan mencair dan akan menitis dari mulut Rahim jatuh kedalam faraj. Perlahan – lahan lendir dan cecair turun ke permukaan faraj
Penggunaan yang berterusan membuatkan Rahim menjadi sihat.
Berhenti makan ketika haid jika Rahim sudah sihat dan faraj bersih.
Makan rempah ketika haid bagi mereka yang mengalami senggugut ( darah beku )
Makan rempah ketika haid bagi mereka yang tidak normal pusingan haid.
Makan rempah ketika haid bagi mereka yang selalu tidak datang bulan.
Tindakan balas herba POSITIF kepada pengguna:
Dalam tempoh lebih dari 2 hari faraj akan terasa becak
Lendir – lendir akan mula keluar berselirat. Bergantung pada situasi pengguna dari warna pekat keperangan, perang tua, bercampur darah, kehijauan, kekuningan, keputihan sehingga lendir tiada warna dan air yang tiada warna.
Terasa denyutan di ari –ari atau dalam Rahim
Terasa denyutan di faraj
Terasa hangat dalam faraj
Dinding kanan dan kiri faraj bertembung secara perlahan – lahan dari masa ke semasa
Seluar dalam basah akibat air bukan kencing
Seluar dalam berwarna kuning atau hijau
Bila penggunaan berterusan semua kesan – kesan di atas hilang.
Payudara tegang dan pejal.
Punggung tegang dan pejal.
Situasi Pengguna ketika menggunakan produk ini:
Faraj rapat tanpa lendir.
Faraj menjadi hangat
Payudara berdenyut – denyut
Punggung berdenyut - denyut
Situasi Pasangan ( suami pengguna ):
Terasa sempit, lembab dan hangat dalam faraj
Memerlukan foreplay yang panjang untuk menghasilkan air mazi atau pelincir semulajadi.
Mengalami kegelian zakar maksima diseluruh bahagian.
Kelebihan Penggunaan produk ini:
Wanita yang menggunakan ini akan menjimatkan tenaga untuk kemutan.
Payudara yang kendur akan tegang dan montok
Punggung Menggeleber dan jatuh akan tegang dan naik.
Tindak balas herba NEGATIF kepada pengguna:
~ Jika salah penggunaan digunakan oleh wanita tidak bermasalah seperti dinyatakan diatas akan terjadi terlalu sakit di bahagian faraj. Kesat dan menpercepatkan monopos.

Dilarang keras untuk:
Wanita yang minum arak
Wanita yang telah menopous
Wanita yang faraj kering ( ketika melakukan hubungan seks memerlukan bantuan pelincir
Wanita mengandung
Wanita minum ais

Berminat produk2 di atas sila sms/whatsapp 0185790420

haniZ said...

Macam2 penyakit perempuan ni..bimbang saya dibuatnya. Semoga dijauhkan dr penyakit2 ini

mama said...

Sy ingin bertanya..sy dan suami tdk merancang utk mengandung..emasa sy melakukan hbngn kelamin dgn suami tiba2 darah haid keluar dan kemudian suami terus lpaskn air mani ke dlm rahim sy...adakah sy kemungkinan besar akn mangndung?

mama said...

Maksud haid sy keluar adalah pada hari dan sy tak tahu akan keluar pd hari tersebut..ini disebabkan perjalanan haid sy tidak teratur...mohon beri jwpn. Tq

Nur Asma Abd Kadir (Emma) said...

Utk dptkn produk shaklee dgn hrga terbaik..bleh pm@wassap sy di no 013 4721878..tq..:)

zuliana liana said...

Saya ingin bertnya..knapa perut saya ada bunyi cm nadi ngn berdenyut denyut..adakah saya hamil..saya test alat yg kehamilan tu negatif ..tpi perut mmbesar..priod dtg mcm biasa..adakah saya hamil?..