nuffnang advert

Friday, May 10, 2013

Cuti2 Semarang: Sam Poo Kong

Assalamualaikum semua...
kami teruskan perjalanan kami di Semarang...kena cepat2 explore Semarang ni sbb kami cuma ada satu hari je kat sini...
Semarang ni ada banyak tempat sejarah tau...salah satunya tokong ni la...tokong ni dah jadik tempat pelancongan terkenal di Semarang ni selain drp Lawang Sewu tu...

 nak masuk sini utk tourist mcm kami ni kena bayar cuma rp10,000 bersamaan rm3.10 gitu...

bergambar depan entrance mmg wajib lah kan tapi geram je dgn si supir tu, dia suka amek gambar senget tau....grrrrr..

 masuk je dlm ni, mak aiiiii, luas betul la....
ada banyak tempat duduk nak rehat2 kalau dah penat jalan....

 gigih pinjam kipas tangan si Ina nak bergambar ala2 Puteri Hang Li Po...kahkah...

 masuk sini best...sbb semua serba merah....

 antara tempat duduk yg menarik perhatian aku...


 nasib baik ada jual minuman kat sini...haus giler masa ni...nampak teh botol, apa lagi, minum teh botol la kita...

Sam Poo Kong ni adalah tokong yg tertua di Jawa Tengah ni...tokong yg dibina oleh Laksamana Cheng Ho...

 ada macam2 tokong dlm ni...
asalnya sekitar tahun 1400, Cheng Ho cuma belayar melalui kawasan ni...atau senang ckp dia cuma singgah sekejap kat Semarang ni...dia turun je kapal, jumpa gua terus sembahyang dlm gua...sebelum dia pergi, dia tubuhkan satu tokong kecik, tapi pengikut2 dia sayangkan tempat ni, dorang menetap terus di Semarang ni dan dirikan patung Laksamana Cheng Ho kat kawasan tokong ni...
tapi malangnya tokong asal yg dibina oleh Cheng Ho dah tertimbus dek tanah runtuh, so, dorang bina balik tokong baru...

 ni tokong utama...
sebenarnya tokong2 ni byk kali mengalami renovation..dan pengubahsuaian terbesar adalah pada tahun 2002-2005


 garangnya muka...heheh...

 inilah Laksamana Cheng Ho...


 setiap sorang dapat satu pahlawan...heheh...

 masuk sini teringat pulak Kek Lok Si Temple kat Penang tu...dua2 pun ada keistimewaan dan sejarah tersendiri...



p/s: pas ni n3 kami mkn seafood kat Kampung Laut, best!!

27 comments:

Khai♥Rin : anies said...

skali tgk da mcm smpi kt Beijing kek dah nyer hehehee

lizz said...

posing dah ader gaya hang lipo dah tu...
unik sungguh tempat duduk tu colourful

NM03 said...

ko ckp muka dia garang, tu pasal peha ko lebam kot noks.. dia geram kt ko.. hehehe

Lya Colours said...

besa nya kawasann. mau letih nak ronda

wahida said...

NM03: bongok la heh...

atty's said...

mcm dah kat negeri china.

Ujie said...

Garang2 muka patung tu..

Rapunzeel Cikilolo said...

ooo best...

ko mmg suke sejarah kan?

:)

amirah said...

rajinnya ko gi tempat2 gini ye...bagus gak baru best ada gak pengalaman

wahida said...

rapunzeel: suka..sejak2 kawen, makin suka..sbb laki aku lagiiiii suka sejarah...dia byk mempengaruhi aku...knowledge laki aku pasal sejarah lagi hebat la...

Dee said...

aku gelak gelihati baca komen mek jah..xdelah mek jah..aku yg geget malam2..mcm lesbo tak? wakaka..

wahida said...

Dee: aku pulak geli baca komen ko ni kak...adoi la....dah mcm lesbian...eiiii, tak kuasa mak nok...hahaha...

JunAina said...

Bestkan dapat jalan2 dengan geng yg sekepala cam nih!

Kakzakie said...

Dah macam melawat ke China kakak tengok sebab banyak patung muka garang-garang ye..

eima said...

MENARIK ... syok nye ko berjalan

qemaishak said...

bestnya kak, macam kat china dah tgk gambar ni semua..

xsabar tgu entri makan2 tuh , mesti kecur liur aku tgk nanti hihi

Daddy Ziyyad said...

sakit perot weh aku gelak baca komen mek jah & dee !

Rasp said...

terbawa2 ke dlm mimpi tak 'pahlawan'2 tu?

wahida said...

rasp: cukuplah tgk kat tokong je kak, jgn la sampai masuk dlm mimpi...huhu...

Nafira usof said...

seriau pulak aku tgk patung2 tuh~
kalo aku berjalan ke sana.. aku tak pasti aku masuk ke tak kat tempat2 macam tuh.

Teena Tna said...

Tempat nie kt mana ?

Btw, nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too :)

insanbiasabiasa.blogspot.com

:: Cik Viva :: said...

cantik gambar yang posing kat patung pahlawan tu... =)

miza yusof said...

Bestnya. Cantik tempat tu. boleh feeling2 macam dekat china. hehehe

wahida said...

teena tna: ni kat semarang...

btw, nnt saya singgah sana ok...tengs drop by sini...

Zura Zue said...

bestnye kak dpt jalan2 kat tmpat bersejarah nie..

Amanda Suria said...

sib baik x bawak balik pahlawan tu sorang satu erk...

mamyharraz said...

teh botol ko lebih menarik perhatian aku ohhh terus rindu nak bercuti negara indon