nuffnang advert

Tuesday, May 22, 2012

puding roti kukus + sos kastard

selamat pagi semua...
rentetan frust tak jadi donat seperti yg aku citer semlm, moh la kita buat sesuatu yg senang dibuat...tak yah uli2 doh bagai...haha...

masih dalam loyang, tak sabar2 aku nak amek gambar...wakaka....puding roti ni feveret anak aku si abang tu...pernah buat sebelum ni dan minggu lepas buat lagi atas permintaan si abang...suka yg kukus sbb dia ala2 moist gitu....

dimakan bersama sos kastard...wallah!! kami suka makan sejuk2 keluar dari peti ais...mmg layan...


resepi puding roti:

4 keping roti – dipotong kecil-kecil
1 tin susu cair (375 mL)
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter
Sedikit kismis

Cara-cara
  1. Masukkan telur, gula dan esen vanilla di dalam bekas dan kacau hingga sekata. Masukkan susu cair dan kacau adunan hingga sekata.
  2. Sapu butter pada roti dan susun dalam loyang.
  3. Tuang adunan ke atas susunan roti dan tabur kismis.
  4. Kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.
  5. Selepas dikukus, sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.
resepi cilok dari sini


resepi sos kastard:

400ml susu segar (low fat)
2 sudu besar kastad
1 1/2 sudu besar gula perang lembut
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara:
  1. Campurkan semua bahan - susu, kastad, gula perang, esen vanilla.
  2. Kacau sehingga tepung sebati (tidak berketul) dan gula hancur. Tapiskan.
  3. Masak di atas api perlahan dan dikacau sentiasa.
  4. Kacau sehingga adunan ini benar-benar pekat dan masak

resepi sos kastard cilok dari sini
 


puding roti aku amek dari resepi blog lain, sos kastad pun aku amek dari blog lain....hehe...tapi kalau 4 keping roti tu dapat satu loyang je...kalau kami anak beranak mmg tak cukup, nak2 si abang tu, mmg berhantu puding roti ni, so, aku buat dua loyang, korang pandai2 la gandakan semua bahan2 ye kalau nak buat dua loyang...


p/s: nak try lagi buat donat minggu ni...tengs pada korang yg bagi tips semlm...tunggu kemunculan donat aku minggu depan...muahahaha...( masak aku kalau tak jadi lagi...)

80 comments:

miss Fyqa said...

nampak sedap la kak.. nnti leh la fyqa try.. hehe.. tq share ^___^

wida said...

sedapnya...

Anonymous said...

wallaweh...menyelerakan betul la gambar2 tu...nak buat lah (tapi tak tau bila hahahahaha).....cilok resepi yer...tq

nuyui a.k.a miss YUI said...

mnyelerakan la kak!!

eima said...

kak resepi ai amik ye ..c am besh je ... sbb nampak nata de coco tu

rasp said...

antara paberet dessert i...
tapiiiiiii dah lama gilos me tak buat dah....

Chik Att said...

terliurr ni ....

Izwa Kamaruddin said...

peerrgghhh...sedap nyer!!!!!!

rintzpalil said...

Terliur tengok. copy resepi ye?

eima said...

2 kali aku 2 kali tak jd donut ...kite tgk ko plak kak buat jd ke tak ...hahaha

♥ Vna ♥ said...

puding roti mmg sedappp lagi² dgn sos kastard tuh!! tapi aku x pandai buat ahahahahh..

Kakzakie Purvit said...

Kalau kakak suruh pilih donut dgn ini baik kakak makan yg ini... kakak suka:)

fieda said...

mmg sng kan buat puding roti ni ..simple betul..yg bakar dia tak moist sgt...terliur plk tgk..

lieyalatif said...

hadoi nok!!! aku puase nie nok oiii...meleleh dah nie...leh tadah dah air liur meleleh2 aku ni hah.....

faraherda.razalan said...

Wow! Cool gak nie. Boleh msk ptg nie...

Dr K said...

wakakakaka...dah ke puding roti pulak...takpe lah, bagi mengobat hati yg lara donat tak jadi! ekekekekeke

miloaiskurangmanis said...

wahhhhhh!~ menggoda tekak - rasa nak ngap sekali!

Teratak Hami said...

perhhh... sedap nampak !!! Lengkap dgn sosnya skali.

dear anies said...

bleh bukak cafe ni!

norhidana said...

wahhhhh sedapnyer kak... dana penah bt yg bkr tp tak jd... sekali tu jelah cube pastu malas heheeh... mmg jenis yg cpt putus asa

Nieda said...

Ingat silap blog hari ni sebab ada resepi ...hehehe

AnneRaini said...

akupun ada roti nak expired ni..nak trylah buat puding roti ni..

wahida said...

nieda: wakakakaka...lawak la akak ni...

Unknown said...

perghhh...tu dia,bila wahida dah tunjuk skill masak memasak dia...tangkap leleh beb!!! kalah aku nok!

Misz-ella said...

KC suka sgt mkn puding roti, wahida. Masalahnya KC tak suka sgt membuatnya. mmg dasar pemalas, kan. Tehehehehe.

lizz said...

ermm sedapnyer...terliuq cek....

Kasih Salina said...

rajin wahida..akak pun suka juga makan puding roti ni..

mamyharraz said...

ok skrg aku pulak cilok resepi dr blog ko hehe .nnt dah menjadi boleh citer -

tq share resepi ;)

GREENJADE said...

hehehe ini pengobat hati luka ye noks?

tp..yg ni pon mablessss beb. mmgoda qolbu den pagi2 buto ni.

Unknown said...

kami biasa buat yang bakar je.. yang kata biasa tu pun baru sekali dua..hehehe..

tiba tiba teringin nak makan lagi..

| SUE | said...

huh! sedap beno ropernyer...menceceh air liur

Fieza79 said...

hadoii ni yg bt aii sentap nih...

Bitt (double IS) said...

mang aiii kalu buat roti puding ni memang konpem berdulang2 pon t ak cukup ko...akekkekkee

attyfir said...

fuyoo..menikam kalbu..ni yg rasa mcm nak buat gak nie.

emarieys said...

sedapnya tgk gambar tu...

munna said...

cantiknya puding roti ni....mesti sedap giler ni

LadyBird said...

salam akak.. rajinnye akak masak.. :)

nazayiena said...

Sedapnya mkn sejuk2.....

CaDLyNN said...

argh...wajib try!!!!!

lieynanilaz said...

terliur!!..

Neeza.Areef said...

aku x pnah wat puding roti sbb aku x suke..bleh gitu..

akan ku nanti kemunculan donut ko mggu dpn..^__^

Ena said...

cedapnya.........


ada lagi tak weda? leh wat buke pose petnag kang... hehehe

yana-feehily said...

sedapnya...terliur..tmbah2 sos kastard tu..

Akak Kembang said...

aku selalu bakar jek..nak try yg kukus plak..

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

tercabar tekak nih!!!

bak sikit untuk berbuka kang!

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...nak buat la nnti....rietta pown suka gak puding roti...tpi org asik bg resepi susah jew...tgk yang akk punya cam kurang susah sket...

ajumohit said...

Wahhh sedapnya Ida!!! Terliur aku tgknya

Munn Jaafar said...

lorr senang je puding roti? haa len kali nak buat sy cr kat blog akak. jgn gelak kalau ada trafik masuk 'puding roti wahida my all' hahahahahha

|| NaFiRaa || said...

*pusing belakang terus telan air liur.. mencik!!!

Unknown said...

Ha! Kalau yg ni mmg senang nak buat dan sedap pula tu kan Wahida!

Angah said...

wuiiypp chep waheedayatulaswa dh mula masak......!

wahida said...

munnafendy: kalau ada keyword cenggitu, mmg kau lah orgnya...haha....

Eye_nee said...

Akk suka sgt puding ni sis..ambik resepi bukan main banyak dah..nak membuatnya tu tah bila thn..kene tunggu thn arnab sekali lagi kut...

Unknown said...

wahh bestnye...x sangka kak wahida ade bakat terpendam..cayalah!!

-Sara- said...

mengancam sgt..dh tgh lapar ni! :P

nabilah_2908 said...

cara buat mudah...boleh try.. :)

erm..kalau gula perang tu..gantikan dgn gula biasa...xpe kan?

syiela said...

suka..dah la tengah lapar ni.. pernah buat tapi tak pernah la dengan sos kastard.. nak try dengan sos pulak nanti :)

saya amik resepi ye :)

wahida said...

nabilah-2908: boleh je dear...sedap jer...aku pun kalau takde gula perang tu aku ganti je dgn gula halus tu..

eMMe said...

Kak Ida!

amboi..wat saya terliur aih...
tgk rupe pun tau sedap..huhuhu...
leleh tgk!

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

terliur nye aku!! lama x mkn..

JunAina said...

Saya suka...saya suka...

Sos kastad tu yang membuatkan ianya semakin menggoda...

Dee said...

walawei..sodapnya..aku gi umah kau, kau buat eh..hahaha..

Myra Jay said...

Mmg sedap...

Peberet Myra jugak :)

en_me said...

sodappnyer makk.. ehhee

kurus said...

wah2 dikkk
pic puding roti nie membuatkan akk
rasa nak makan melalui pc nie aje .. adehh kes berat nie
nak balik lahh ;)

eLLy said...

Dee aku setuju!!!...
hahahaha tetiba

Maya Mayana said...

waa tengok puding roti ko ni rasa nk try pulak minggu nie...thaks yer..

ingatkan susah nk buatnya...

akubiomed said...

Tengok pun sudah tahu memang sedap. Tentu dapat mengubat hati yang lara tentang donut yang tidak jadi.:-)

adarnadzmie said...

sedap nyer puding roti ko wahida...;)

.:fyzz:. said...

maveles wey..sekali tgk cam payah nk wat..bila tgk tang resepi hg bagi nih rasa senang je kan..kira petik jari la..hahaha..(ayat tak hengat..) tp tah bila la aku nk buatnya nok..skang nih hari2 leh katakan aku bermalasan nk masak (alsan ibu mengandung yg malas masak hahaha)..pepun nnti aku nk gak wat wey..tersngt sedap.:) musti anak2 aku suka..:) tq bg resepi..

Unknown said...

Yum...yum...yum.. Nntlah try buat... Skrg tak mood rajin lah wahida!

izz iizza said...

nampak macam senang jer nak buat ni..nampak pn sedap..nk try la buat nnti..^_^

amirah said...

asal ko nyer puding roti ni nampak menggiurkan? hehe..pastu ada krim lagik. terer ko wat krim nya ek. beb, ni memang fav ai okeh.mau berebut dgn dak abang ni..hehe..baru aritu buat tp laki guwe ckp "apsal puding ni mcm telur dadar mama?"..pastu dia pergi ckp kat mak dia depan2 plak.aku sentap.majuk 2 hari sebb puding roti mcm telur dadar.hampes sgt kan.

wahida said...

amirah: alahai sian ko...jadi telur dadar pulak kekdahnya...haha...
takpe nok, ko try resepi ni, mesti jadi punya...

[sutera kasih] said...

boleh cuba nnti ni..thanks kak ! :)

mama aini said...

nak sikit..anta kat rumah mama tau !!..hikk2x..

Mimy Hamid said...

baru plan nak buat follow resepi ko la..nampak detail

BaTiK_PiNk said...

kak wahida,

yani ada cuba try buat puding ni berpandukan resepi akak..menjadi! tak manis sgt dan suami suka!...

ni link entry pasal saya cuba buat puding ni..

http://seindahmimpiku.blogspot.com/2012/06/puding-roti-kukus.html

thanks kak!

MuMMie BeRRy said...

fuhhh mmg terbaek la..

Mama4hero said...

Salam kenal dr mama3hero..Mmg terbaek la..first time buat puding roti ikut tuan punya resepi ni..terus menjadi..rasa dia mmg sedap..lg2 kalo mkn time sejuk
http://mama3heroo.blogspot.com/2012/11/puding-rotisos-kastard.html