nuffnang advert

Tuesday, March 29, 2011

resepi kari ketam Pn. Jamaliah...

selamat pagi semua...
ari ni lambat bersiaran la pulak...motor kami buat hal lagi...huhuhu...lambat sikit masuk keje ari ni...ah, malas la nak citer panjang pasal motor tu...
ari ni aku nak publish resepi kari ketam masakan mak aku...dah lama aku nak publish resepi ni sebenarnya, tapi disebabkan aku ni gagal sikit nak menulis cara2 nak menulis resepi, tu yg duk tertangguh2 tu...hehehe...
ni adalah resepi kedua dlm blog aku selepas resepi sup tulang...mcm aku ckp tadi, aku ni gagal sikit nak menulis resepi, kalau korang x faham, buat2 faham sudah la ye...hehehe...

awas, ni bukan kari ketam yg berkuah tu okeh, ni kari ketam kering...
resepi ni ada orang mintak mlm tadi, kesian lak kat dia...heheh...sebelum ni ramai jugak yg mintak resepi masa aku duk publish pasal kari ketam ni...daddy ziyyad, ko pun ada mintak jugak kan, sapa lg ek yg mintak, lupa lah...sori la korang....skill menulis resepi ni kureng sikit la...ekekekek...

meh tgk cara2 nak buat kari ketam kering ni...

ketam 8 ekor ( mak aiii, banyaknye..yelah, apa barang makan ketam sikit2 ni )
bwg merah 10 ulas*
bwg putih 5 ulas*
belacan ( sikit )*
halia 1 inci*
cili api 7 tangkai*
serbuk kari ayam Adabi 1 peket kecik
serbuk kari ayam Baba's 2 peket kecik
bunga lawang sebijik ( patah2kan )
air asam jawa
gula
garam
daun sup


1) goreng ketam dulu, dah goreng, sila asingkan...
2) bahan2 yg bertanda * sila tumbuk lumat...
3) serbuk kari ayam ko letak kat mangkuk, letak air sikit, gaul dan asingkan
4) minyak goreng ketam tadi, sila gunapakai balik utk menumis bahan2 lain ye....


cara2:

1) tumis bunga lawang, pastu tumis lak bahan2 bertanda *, 
2) dah naik bau yg best tu korang letak lak serbuk kari yg dah digaul ngan air tadi..
3) pas tu letak lak air asam, gaul sampai pekat
4) pas tu baru letak ketam yg dah digoreng tadi...
5) letak gula sikit ( sikit je tau ), pas tu letak garam dan pak aji...
6) dah siap sila tabur daun sup

korang faham tak aku tulis resepi neh? adeh la....
mcm biasa, kalau korang nak sedap tahap Pn. Jamaliah punya stail, sila jgn derhaka dgn resepi ni...ikut bulat2 okeh...


p/s: ari ni aku mereng sikit, mungkin sbb dah 5 hari tak jumpa mek jah kot...hehehe...hanya koling2 penghubung kami...cewah!!

28 comments:

eLLy said...

Nok ko masak kan la untuk aku ....
bila lagi aku nak bermanja dng jiran aku nie ;p

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

uii lamanye mek jah cuti

den suko ketam masak lomak jer..kari kering tak bape gemor..ehehe
tapi nmpk mantopp
dah nama pon air tangan ibu sendiri kan harus mantop meletop!

NM02 said...

kau jadi weng sebab teruja aku datang keje ari ni kan...

banyak gosip nak sampaikan kat aku sampai gagap bila berbicara..

hahahaha

Zura said...

alamak kak ooi...terliur dah nie..ape kata akak try masak pastue jemput kengkawan makan...hahaha..

wahida said...

nmo2: bodo la ko mek jah...

kayzie said...

umah akak katne?nnt sy dtg, akak masakkan kari ketam ni ek..huhu

Fieza79 said...

perghh...melelehh..

tp kalau ketam suka goreng je pastu ratahh..hehee

wida said...

alamak..sedapnya.fav sy ketam ni..

Pala Maldini said...

nko memang suka buat ornag terliur eh ?

sayang nya ketam ni spesis "forbiden" untuk aku.. huhuhuh

Dee said...

dik, kalo ko masakkan..pastu panggil aku mkn kt umah..aku rasa lagi bertambah sedap...hahaha..

IDAZS said...

gulp! telan liur sedapnya

kat rumah jarang dpt msk ketam sebab suami allegic!

bunga said...

nampak sedap..hehe..tapi bunga xmakan ketam..ehhe..

sha a.s said...

haii la Cik Ketam...bestnye kalau Cik Ketam kt atas tu masuk mulut kecik i ni..........

bonda dadif aka akish said...

walaaahhhh ketam!!!!!

eelobor said...

kat dalam gambar nie, cam selalu yang wife saya buat jer. memang ketam nie peberet saya tau. sedappp

hysman said...

perghhhh nmpk sodap tu kak....
nak buek nnt ler tunggu hati ni dimiliki oleh wanita yg bergelar isteri..
hahahaa....

::FAIZ FARISH:: said...

gile ar, nmpk sgt sedap

mR.sYaH said...

wah nmpk sodap.. dah lamo tak makan kotam neh.. kempunan..

Ena said...

ADEIHHH.. TADI NAMPAK KETAM KAT OPIS NI.. TP SEBB PERUT TAK BAIK LG.. TERPAKSA LA CANCEL.. TUP TUP NAMPAK PLAK KAT SINI.. SOB3X..

ieda said...

uishh sedapnya dikk .. ok ape wa tulis resepi nie ... akak leh paham lahh :))

ermm dah lama x makan ketam .. biasa akak masak air dan lemak jeww .. kalau nak lain sikit grg berlada .. haa kari nie leh cuba nie :))

|| NaFiRaa || said...

nasib ketam.. kalo udang mau meleleh air liur.. kekekeke

Daddy Ziyyad said...

Ya, aku ada mintak resepi ni..
(macamlah aku yg nak masak pun..ekekeke)

Gile wehhhh..mmg terliur aku tgk ketam ni...rasa nak terjah aja rumah Pn Jamaliah..beri dia ketam, minta tolong masakkan...ekekekeke

Dilla Ady said...

wahhh..mengancamnye ketam nih..

lame gak nih tak makan ketam..

Muslimah Kota Cinta said...

menyelerakan seh!

amirah said...

eh, resepi dia mcm nak masak kari ek..rasa boleh buat ni..ermmm rasanya lahh..hahaha

AdiaLuze said...

Sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeee !!!!!!!!! Nyuuuuuuuuuummmmmmmmmm !!! ^_^

mrsharis said...

hahahahaha..tq la wahida.
Aku tunggu2 gak dee raply msg aku ..tk nan hado. So aku masak cam kari biasa jer. besok paginya baru terima sms laki ko ckp ko dh publish entry :)

Tq..tq.. muahhh

kasihredha said...

sedap mak aii