nuffnang advert

Monday, August 21, 2017

let's masak masak (part 15)

Assalamualaikum semua...

let's masak masak!
macam biasa ni masak2 tahun lepas punya,
tapi gigih jugak nak update...hahaha...
dan macam biasa jugak,
semua pic aku amek dari IG aku je,
sebab kebanyakan pic aku dah delete...


kerang goreng cencaluk...
siapa tak makan kerang takmo geng,
siapa tak makan cencaluk pun aku takmo kawan...hahaha...

sebenarnya kan, aku ni pun bukan la feveret sangat dengan kerang ni,
tapi sesekali makan ok lah jugak...
laki aku yang tak berapa gemar dengan kerang pun boleh jatuh cinta dengan menu ni,
dia cakap lauk ni sedap sangat...

korang kalau nak resepi boleh klik sini,
aku pernah share resepi kat dalam blog aku sebelum ni..
Raja Azmi selebriti tu pun ada 'like' utk menu ni tau...
tanjat i...i ingat raja azmi tipu, sekali i skodeng dia punya IG,
eh betul la Raja Azmi like post aku...
hahahaha ok jakun artis like IG i...muahahaha...

bubur chacha dengan pisang...
uiiii lazat sekali dimakan waktu malam selepas dinner...kehkeh..

cekodok pisang.
ni feveret laki aku...
dia kalau tiap2 petang buat cekodok pisang pun dia suka je...
cekodok pisang kalau lagi hitam lagi kami suka..hehe..

nasi goreng seafood cincai namanya ni...
ni aku goreng masa balik kerja kalau tak silap...
sebab rushing nak buka puasa dah masa ni...
so, masak pun ala kadar je...

kuew tiow goreng...
layan...

bila malas nak masak sayur,
tapi tekak tetap nak makan sayur,
jadinya campak je bendi dalam kerisi berlada tu...
ha...senang kerja aku...hahaha..
aku ni jenis kalau makan, wajib nak kena ada sayur...
takde sayur macam tak lalu la nak makan...huhu...

kat rumah aku ni,
kalau aku buat sardin tak laku okey...
laki aku mmg dari kecik dia mmg anti betul dengan sardin...
apesal ntah...grrrrr...
anak2 pun tak minat sangat sardin...
sudahnya kalau aku buat sardin mmg aku sorang je yang makan...
padahal aku buat sambal sardin sedap tau....hahahaha...
so, kalau aku teringin nak makan sardin,
aku akan masak tin kecik tu je...
sesekali baru beli sardin tin besar, sebab aku nak bawak ofis...
kawan2 kat ofis semua hantu sardin macam aku...hehe...

daging blackpepper...
kalau buat menu ni,
aku akan perap daging semalaman dengan bahan2 perapan...
sebab nak bagi rasa sampai ke dalam daging tu...
dan aku akan pastikan daging aku akan rebus dulu...
sebab aku tak suka makan daging yang liat...

mee sanggul...
first time sebenarnya masak mee sanggul ni...
mee sanggul ni hubby beli dengan member dia...
dia saja beli sebab nak try katanya...
for those yang tak tahu,
mee sanggul ni femes kat belah utara sana...
cara masak pun lebih kurang nak buat mee goreng jugak la..
cuma bezanya mee sanggul ni comel macam sanggul la..hahaha...

feveret aku selamanya...
siput sedut masak lemak...
dah jadi feveret anak2 jugak...
siput sedut ni aku tak suka makan dengan nasi,
aku suka ratah macam tu je...
buat ratah depan tv...uiiii tak sedar dah habis...
cuma yang malas sikit bila nak siang siput ni la...
tapi kalau dah suka makan punya pasal,
aku gigih jugak la menyiang...huhu...
satu lagi kalau nak sedap masak lemak siput ni,
korang letak sebijik keledek dalam masak lemak tu...
potong kecik2 dan biar dia hancur dalam masak lemak tu...
serious la weh, korang akan rasa masak lemak tu sedap lain macam...haha...
ni resepi aku tiru dari mak aku...
terbaek la mak!


ok lah, cukup 10 menu untuk hari ini...
bila2 kang kita sambung dengan menu yang lain pulak...bai!

10 comments:

mama tisya said...

lpr tgk gmbr makanan...kerang cencaluk nmpk menarik tp xmkn cencaluk

HeNRieTTa JoSe said...

banyaknye menu...jap nk browse kerang masak cencalok, sebab stok cencalok masih ada kt umah....

Suria Amanda said...

Semua aku suka especially siput sedut

Hudalatip said...

Sedapppnya kecuali kerang tu, sorry aku tak makan kerang. Tak tau kenapa mmg tak suka kerang huhu..Kalau siput sedut kita geng sebab tu mmg fav aku ok..

norhidana said...

perkkkkh semua menggoda, tp paling win kerang ngn siput sudut tuh.... perkkkkh rasa nk oder je suh ko anto kt opis aku lenkali

firdausi said...

sedihnya sebab kita tak makan kerang dan cencaluk..takder kawan la kiter :P

mawar_berduri said...

waahhh.....kagum la org rajin camni ..pandai masak plak tu ? bila nak buat open house pls invite me...hahaha.. x malu kan =P

rasp said...

pepagi ni skodeng your blog terus laparrrr...
nak minta delivery compom tak dpt kannn hehehehe...
jom nak gi breakfast lah hehehehe

dear anies said...

rugi lorrr x mkn sardin heheheheh


betul. siput sedut letak keledek mmg umph... kalu msk lemak pisang, sayur turi msk lemak pun sy buh keledek jg

Aryan azra said...

lapar pula tengok makanan petang2 ni