nuffnang advert

Tuesday, February 21, 2017

resepi lasagna roti terlajak senang dan lazat

Assalamualaikum semua...

korang pernah buat lasagna roti tak?
try la buat, senang sangattt tau...
agak2 roti korang dah nak expired tu,
moh la buat lasagna...
asyik puding roti je kan...sesekali kita makan style gini pulak...
kat IG ada yang mintak resepi...
gigih i taip resepi kat IG tau...hahaha...
ok, i taip resepi sekali lagi kat blog pulak...
tapi ni versi aku la...
versi mudah je...
biasalah, aku kan suka menu yang mudah2 je...
janji sodap!

ni masa belum masuk oven...
wahhhh, tengok camni pun dah terliur...hahaha...

untuk inti:

1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
daging cincang secukupnya
1 senduk sos bolognese Prego
serbuk lada hitam

bawang besar ngan bawang putih cincang halus. tumis sampai naik bau.
pastu masukkan sos Prego,
lepastu masukkan daging dan masak sampai daging tu empuk.
letak garam sikit dan tabur sikit serbuk lada hitam.
gaul lagi. ingat, make sure sampai daging empuk tau!

kebetulan kat rumah aku ada mix herb, parsley flake ngan oregano,
so aku tabur semua benda alah tu kat daging tu...
kalau takde barang2 pun ni pun takpe...
aku saja letak sebab mmg dah ada kat rumah...hehe...
dah ada bwg besar, bwg putih, lada hitam ngan sos Prego cukup la tu...
tetap sedap inti korang tu...
kalau nak letak cili api pun boleh,
tapi aku tak letak sebab anak2 nak makan...
cukup ada rasa sikit lada hitam tu...

untuk roti:

6 keping roti
2 biji telur
sedikit susu segar
8 keping cheese

aku pakai 6 keping roti je..so, dapat 3 tingkat la lasagna aku tu...hehe...
telur ngan susu segar korang kocakkan bersama2...letak garam sikit.
sebelum tu oles butter kat loyang supaya tak melekat nnt masa nak potong..
pastu roti celup kat telur tu dan susun dalam loyang.
letak inti daging atas roti.
pastu letak cheese atas daging.
ulang step ni sampai korang rasa bosan...hahaha...
pastu kalau ada lebihan telur, curah je dalam loyang tu...
yang penting paling atas permukaan korang letak daging bersama taburan cheese.
bakar dengan degree 170 C dalam 40 minit gitu...

 haaaa...siap dahhh...

oiiii sedapp...
nak cicah sos pun boleh, nak makan begitu saja pun pun boleh...
laki ceq ngan anak sulung ceq suka...
sebab ada cheese kan...mmg la sodappp...
tapi si adik tak reti nak makan...
dia tu biasala...banyak benda sedap dia tak reti nak makan...hahaha...

ha...senang tak resepi i?
cuba tau!

19 comments:

dear anies said...

nak sikettt ... lapo ni...

norhidana said...

sodapnya... aku mana2 yg ada cheese mmg antu kak

Inani Hazwani said...

Pernah try jugak buat, memang sedaap !

Kakzakie Purvit said...

Kakak pun selalu juga buat ni. Memang kenyang.
Lagi nak senang guna bekas aluminium tray. Lepas bakar tutup dgn penutup dan boleh terus bawa bekal ke tempat kerja.

Ena said...

Terliur kita!!
pernah makan tp x pernah buat.. hihi

Kakcik Seroja said...

Boleh buat ni... tapi kena beli keju dulu sebab keju kat rumah ni dah habis... :)

Unknown said...

x pernah makan lagi. boleh cuba jugak nih.

Calrase Patrick said...

aku tak pernah makan hihi

Jemput baca Kerja Dari Rumah Dengan iLancee

amirah said...

pesal senang sgt niii...harusss try!!

chinta safia said...

terliur ahkak tengok....sedapnyer..

ain.ya.nun. said...

Ok, minta izin penunggu gua cilok resipi ye. Haha!
I like resipi simple2 gini.

raihanah said...

terliur jugak lama tak buat lasagna

eima said...

la awat la tak share dr awal wei ... rugi separuh paket roti aku berkulat ....
mls nk mkn puding roti aku biarkan jd membazir je

Izwa Kamaruddin said...

ala nak bakar yg xde oven tuuuu

ajumohit said...

mak aih sedapnya ida, time pantang ni memang tengok semua menu pun sodap!!!

LYAfrina said...

sedappnyaaaa

Unknown said...

hi wahida..

nampak mudah dan sedap sgt resepi ni..

mungkin blh cuba next time...

hehe...

SIQAHIQA said...

Sedapnya! Nampak macam senang je tapi kalau malas melanda diri memang tak jadilah kan kak. Hihi. Siqah save resepi dululah :D

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Dugaan apakah ini? pagi-pagi nampak makanan sedap macam ni ? hahahahha nak tryy