nuffnang advert

Tuesday, April 12, 2016

Rupanya Banyak Kegunaan Vicks!

Vicks VapoRub sering digunakan untuk melegakan selesema, mencair kahak dan melancarkan pernafasan. Namun, rupanya banyak kegunaan lain yang anda boleh jadikan Vicks ini sebagai teman setia anda.

Berikut merupakan petua yang anda boleh cuba amalkan dengan Vicks ini, memetik laman Home Remedy Daily,


Vicks VapoRub sering digunakan untuk melegakan selesema, 
mencair kahak dan melancarkan pernafasan. 
Namun, rupanya banyak kegunaan lain yang anda boleh jadikan Vicks ini sebagai teman setia anda.

Berikut merupakan petua yang anda boleh cuba amalkan dengan Vicks ini,

1. Sakit Kepala

Sapukan Vicks pada tepi dahi dan tepi mata untuk kelegaan segera. 
Anda juga boleh cuba menghidu aromanya yang segar dan menyejukkan.

2. Sakit otot

Jika badan rasa tak selesa kerana otot sakit, sapukan Vicks pada bahagian sakit. 
Kemudian balut ia dengan tuala yang hangat untuk seketika. 

3. Kuku berkulat

Kuku anda dilanda kulat, cuba sapukan Vicks sebanyak dua hingga tiga kali sehari
Proses akan mengambil beberapa minggu.

4. Tumit merekah

Ia juga baik untuk memulihkan tumit yang merekah. 
Sapukan pada bahagian tumit pada waktu malam dan pakai stoking. 
Lakukan setiap malam.


5. Halau serangga


Sapukan sedikit Vicks pada cadar atau selimut anda. 
Serangga seperti nyamuk tak mahu mendekati anda!

6. Halau haiwan

Jika sofa anda sering dicakar kucing, 
cuba oleskan sedikit Vicks pada sofa, pintu atau langsir. Ia akan menjauhkan diri. 



sumber: cari

19 comments:

CikSiti said...

ho begitu ke first time tau nih

Umie Adli said...

tumit merekah yang seronok baca. boleh cuba ni

eima said...

menarik selalu dok sapu kat dada je ...pasni boleh sapu kat anak2 tak bg nyamuk dekati diorg

safurara said...

ohhh gituuuu! ok boleh cuba, habislah 1 rumah bau vicks. haha

norhidana miswan said...

banyak jgk kegunaan lain yek... bgs2

Fazleyatul Aini said...

wow tumit merekah tu bagus. boleh try !

NzA said...

salam wahida...lamanya akk xjengah sini...baru mula nk aktif balik berblog setelah akk mula menyepi n suam2 kuku...huhuhu...

tqsm 4 sharing...byk rupanya kegunaan vicks yg xkita tahu selama ni

NEKCIK said...

Ada jugak baca..klau batuk yg teruk..sapu vicks kat tapak kaki..lpas tu pakai setokin..dah cuba ..ok

NEKCIK said...

Ada jugak baca..klau batuk yg teruk..sapu vicks kat tapak kaki..lpas tu pakai setokin..dah cuba ..ok

Ummi Khalif said...

Wah baru tau ne. Info baik.. thankx tau share

ArELeEz said...

seriously..?? sbb baru tau benefits yg lain2 tu instead utk sakit kepala & otot. ok.. buleh try. tq..

adarnadzmie said...

bab tumit merekah akak suka... nnt bole lumur kat tapak kaki akak byk2,,,hehee

Siqah Hussin said...

Haa tumit merekah. Bolehlah cuba. Siqah ada masalah tu. Tq kak bagitahu ni :)

Diana Rashid said...

nak letak kat tilam la..takut tikus..hehhe

Nafira usof said...

oohhh.. x sangka banyak jugak kegunaan viks nih,
aku guna bila hidung tersumbat jer. kadang2 kalo lenguh2 kaki sapu jugak viks nih. x sangka kuku yg bermasalah pon boleh guna viks yer. thanks noks atas info ini.

sudipVSsenduk said...

suka vicks yg warna pink yg ada bau stoberi tu.. sesuai utk kanak2 sbb tak panas sangat.

CaDLyNN said...

baru tau boleh halau nyamuk. boleh try pasni

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

eh! bagusnya info ni ..baru tau ...

LYAfrina said...

wow..byk fungsi ni.. nk beli jgk la..