nuffnang advert

Thursday, February 11, 2016

Resepi Ice Cream Oreo

Assalamualaikum semua...

cuti CNY baru2 ni aku buat aiskrim untuk anak2...
korang nak tahu...kemain si abang ngan si adik puji mama dia ni..
dorang cakap wahhh...pandainya mama buat aiskrim...
hahahaha...bukan susah pun nak buat benda alah ni...
bahan2 pun senang je..tapi kemain anak2 puji...

kat instagram ada yang bertanyakan resepi...
sori sangat tak sempat nak reply lagi...
aku share kat sini dulu ye...
resepi ni pun aku dapat kat grup wasap...
tapi tak ingat grup wasap yang mana...
dah lama dapat resepi ni, tapi baru sekarang teringin nak buat...haha...
mintak halal pada empunya resepi ye...
saya mohon share di blog saya ini..hehe...


Bahan2:

1 1/2 gelas susu segar full cream (dutch Lady)
1/2 tin susu pekat (kalau nak kurang manis, boleh kurangkan sikit)
1 sudu kecil ovalette
1 sudu kecil esen vanilla
1 bungkus biskut Oreo

Cara2:

1) blend susu segar, susu pekat, ovalette dan esen vanilla sampai gebu.
2) tuang adunan tadi dalam bekas.
3) separuh oreo patah2kan, dan masukkan dalam hasil adunan tadi. kacau.
4) separuh oreo lagi hancur2kan sampai lumat, tabur atas adunan tadi untuk dijadikan topping macam gambar aku kat bawah ni..
5) sejuk bekukan semalaman. siap!

resepi ni ngam ngam muat dalam sebekas tupperware aiskrim tu...
lagi banyak oreo laaaaaagi sedappp!
sila percaya, anak2 aku kemain suka...
duk ulang2 je benda alah ni...
sedap sangat katanya...
bukan budak2 je suka..kami mak pak dorang pun suka...
serius sedap weh...korang pun boleh la try...
tak yah dah beli aiskrim mcD kat luar tu...hehe...
ni pun dah macam ala2 mcFlurry oreo tu tau!

kat rumah takde aiscream scoop tu...ceduk pakai sudu je...huhu..
kalau ada, sure persentation laaagi cantikkk...hahaha...
tak kisah la heh...dah selamat dalam perut dah pun...
lepas ni nak buat lagi...nak buat terus dua bekas sekali harung..
sebab sebekas je memang tak cukup...berebuttttt...huhu...


ok lah, bai!

18 comments:

Anum said...

sedap kan

Izwa Kamaruddin said...

aaa nak kene buat gak la! ini setiap minggu ade je kene belanje aiskrim Y__Y

norhidana said...

ni yg bt nk try nih... nk buat senang bahan2 nya... time pns2 ni mmg sesuai sgt lah kan

Fazleyatul Aini said...

nak try buat jugak la sendiri nak mencekik hehe

monalea said...

dapat kat adli ni mau tak tutup peti sejuk

Rinna said...

Nyumm sedapnyaa.. buat pun senang..anak2 pun suka.. :)

Fiza Rahman said...

Dah lama tak buat eskem sendiri. Haritu buat eskem malaysia jer.

Eye_nee said...

Cam ni mau kami lima branak duk depan peti ais...

nuyui a.k.a miss YUI said...

aih.. benci entry ni..huhuhuh

ain.ya.nun. said...

Tahu resipi ni, tapi alahaii malasnya nak buat. Mmg dasar tengah malas sekarang ni

eMMe said...

assalam.. Kak Ida, baru sempat tgk blog akak... skali entry ais krim daaa.. pergh!!! bergetar tekak ku kak, heeee~ miss u kak...

Unknown said...

suami saya dah buat 2 kali..anak2 saya pun suka..tapi kan..kalau saya buat, saya buang dia punya krim oreo tu..yang tu saya tak suka sebab manis sangat..suami saya dengan anak2 kalau manis macam ni suka sangat la..hhhaha

Puan Eka said...

saye plak aritu buat askrim malaysia perisa susu dan choki2. sedapp pulak tu hehehehe

A passion of life said...

Tolonggggggggggg helpppppp bantuuuuuu! Aku nak!!!!!!

Unknown said...

nak kena copy resepi ni Ida esuk beli oreo nak buat jugakkk

Kakzakie Purvit said...

Pada kakak memang lebih baik buat sendiri kalau dah anak-anak suka
Puas hati pun juga.

Ena said...

wahhhhhhhhhhhhhhhhh..

sana sini duk share ais cream homemade kan
entah bila kita nak try ni
nak nak dengan cuaca skrg ni
nyamannye mauk tekak..

akubiomed said...

Best part adalah texture biskut.