nuffnang advert

Monday, February 15, 2016

hasil air tangan (part 7)

Assalamualaikum semua...

kembali kita dengan entry masak masak...yeayyyy!!
yeayyyy la sangat...hahaha...
macam biasa, aku cilok dari instagram aku je...heheh...
ada yang bertanya, aku balik keje masak ke?
aku tak pernah masak kalau balik keje...
aku masak weekend je...itu pun kalau tak balik kampung la...
but i love cooking so much!

untuk pertama kalinya, aku buat sup ikan haruan...
itu pun sebab si abang bersunat...
kalau tak...mmg tak de makna aku nak buat sup ikan haruan ni...
aku ni x gemor makan ikan sungai...
sebab pada aku mereka2 ini macam ada bau rumput gitu...
pastu aku tgk macam geli...tak tau apesal...huhu...
so, meh nak kabo, aku tak pernah siang ikan haruan ke, keli ke atau apa2 ikan sungai...
apatah lagi nak memakannya...
jadinya, kalau laki ngan anak aku si abang tu teringin nak makan keli,
gi makan kat kedai la jawabnya...hahaha...
ikan haruan yang dalam gambo ni pun, mak aku yang tolong siangkan...
kebetulan mak datang visit abang yang bersunat...
aku tinggal buat sup dia je...hehe...
mak aku pun dah faham perangai anak dia ni...
kalau ikan lain selain dari ikan sungai, i is no problem...
nak suh siang banyak2 pun takde hal...gitu...

sambal sardin...mudah dan cepat...
sebab masa ni jr demam panas...merengekkk je...
so, buat lauk ni settle dah lauk tengahari aku...
utk laki aku pulak, dia makan kat luar sebab dia keje ari tu...
aku suh dia siap2 makan kat luar sebab dia tak makan sardin...huhu...

ada nenas dalam tin, moh kita buat udang sweet sour...
apa yang ada kat rumah je la...campak2 je...huhu...

hari tu si oyen buat nasi arab bagi kat kami geng capati makan...
sedap rempah nasi mandy ni...
terus kirim kat oyen nak jugak rempah ni...
oyen beli kat kedai pak arab kat ampang tu ha...
pastu buat sendiri, fuhhh mmg sedap...mcm makan kat kedai...
tapi awat salsa aku dah rupa sambal belacan nampaknya tu...haha...

selalu sambal udang je letak petai,
kali ni kita kawen kan sotong dengan petai pulok...
selera aku tgk laki aku makan bertambah...

feveret si abang...
abang kalau dapat siput sedut, lupa diri...
pastu budak2 ni suka kalau aku duk siang siput ni...
ralit dorang tgk..
termasuk lah si junior tu...

takde stok ayam dalam fridge,
ingat nak buat ayam percik..huhu...
takpe, telur pun bolehhh...
kita yang buat dia kan...kehkeh...

to be honest...ni bukan kari aku...
kalau kari aku, lebih pekat lagi kot...
ni kari paste aku dapat kat ofis..
ada company bagi...so try buat...
boleh la rasa dia...laki aku kata not bad..

aku kalau buat nasi goreng,
mmg anak2 akan makan bertambah...
adik akan makan 3 pinggan...
tapi badan tak naik2...
adik ni memilih sikit kalau bab makan...
kalau aku masuk dapur je, dia akan tanya mama masak apa ari ni...
kalau aku jawab nasi goreng, melompat keriangan lah dia...
tapi kalau jawab selain dari nasi goreng, dia akan buat muka frust...hahaha...

bila mood malas masak sampai,
kita buat ayam sambal je...
janji laki balik keje, ada lauk...huhu...


oklah, hari ni kalut sikit...
selamat bekerja semua!

20 comments:

idzwa kamaruddin said...

uhhhhhhhhhhh...adik sama mcm sufiya la! kalau nasi gorenggg laju jek bertambah-tambah padahal masak sambal adelah sedapppp kot!~

Raihanah Ahmad said...

tu dia, sedap2 tu nampak sis. terliur dah rasa

Lea Ismail said...

mak mertua ada bawa ikan haruan dr kampung. tak tahu nak masak apa. belum pegang lg dah geli gelemen. adui....

makchaq said...

Seploh jenis sekali tayang... jeles pulak tengok...
Semua macam kena pulak dengan selera makchaq...
Hari ni boleh la sambal sardin... stok sardin sentiasa ada kat rumah...

Kakzakie Purvit said...

Terbalik kakak kalau cuti dapur cuti kalau hari kerja kakak masak sebab malas nak keluar rumah - letih.

Makan tak letih hihi..

akubiomed said...

Siput sedut anak-anak suka makan. Saya pula malas nak menyedut. :)

Fazleyatul Aini said...

aku suka tengok lauk2 sup ko kak
sebab tabur daun sup/bawang tu
nampak menyelerakan btol

Yana Libra said...

wah..banyakne gambar mknn sdp2..tak sanggup nak tgk lama2..hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

petai dan udang..mmg tak menahan!

- dieyana - said...

aduh, semua sedap2... yang penting air tgn isteri, goreng ayam+nasik pns2 pun sedap kan..hiih

Inani Hazwani said...

Lapar terus jadinyaaa. Hahaha !

norhidana miswan said...

menengok ntry ko arini mmg membagi inspirasi utk aku msk... tp kt umh ada tlr je... tp itu pun aku dh bosan nk berlaukkn tlr huhuhu cmane nih...

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

pergh...siput sedut palingg win ...

siti alfakhishah aman said...

udang kalau masak ape pon x kesah.. haiwan paling pebret tu.. lagi 1 keli.. kekeke

Kakcik Nur said...

Semua makanan itu nampak sangat menyelerakan... :)

Aimaniman Ezaiza said...

bw sini... akak bukan je haruan, ikan patin masak sendiri pun akak x lalu nak makan, klu patin beli berselera betul,.. ntahlah akak geli tengok darah ikan tu.. bab siput sedut pun kegilaan anak2 tapi akak x sanggup nak telan siput.. issh

Wa said...

wah...rajinnya..semua menu tu sedap-sedap belaka :)

erny firdaus said...

menarik idea telur percik tu...bagus2..leh jadikan idea bila buntu...hehhehe....tapi sep skittt..sy pun xberapa suka siang ikan sungai..dulu kalau arwah abah bwk balik ikan sungai soh siang..mau berbaldi rasenye nak menangis..hahhaha..

Emarieys said...

dapat makan sup ikan haruan time dalam pantang jer...lepas berpantang..nak makan pun tak hingin... tak suka ikan sungai.

Suriaamanda said...

amboi nok...rajinnya ko masak..nanti nak skodeng ig ko je la..senang cari idea kat situ