nuffnang advert

Wednesday, June 24, 2015

sedihnya hidup tanpa kole kacang

Assalamualaikum semua...

aku pernah citer dalam blog baru2 ni,
yang aku ni duk tercari2 orang yang pandai buat kuih kole kacang..
tapi payahnya lah nak jumpa...
tak ramai makcik2 kuih nak buat kuih ni...
sedihhhhh sangatttt...
ada aku follow sorang akak ni kat instagram,
dia up pic dia jual kole kacang,
aku dah hepi masa tu...
tapi bila aku tanya, dia kat putrajaya pulak..
tak boleh delivery...sedihhhh lagiiii...
pastu kat rawang ni,
ada sorang kakak ni mmg pandai buat kuih muih,
kuih muih dia sedap2...
aku mmg selalu beli kuih kat dia...
masa ramadhan ni lagi pelbagai kuih dia jual..
tapi malangnya takde pulak kuih kole kacang...
aku tanya kat dia,
'akak tak jual ke kuih kole kacang?'
dia cakap, 'payah la dik nak buat kuih tu...'
'nak buat tahi minyak dia tu amek masa sikit...'
'leceh sikit la nak buat kuih tu...'
adoiiii...aku sedihhhh lagi....
aku siap cakap kat akak tu, 'akak buat la kak kuih tu...'
'akak buat confirm saya beli...'
akak tu mampu senyum je...
nape korang tak nak buat kuih ni ha???
aku sentappppp tau dengan akak2 jual kuih ni...huhu...

pastu dalam grup whatsapp Geng Capati,
si Fizi ada bagitau,
kuih kole kacang ada dijual kat bazar ramadhan Greenwood,
tapi masalahnya bila la pulak aku nak ke sana...
kalau balik keje pun mmg tak lalu situ...
pastu aku try la pujuk en laki aku tu,
kot2 la dia nak lari jap ke Greenwood tu..
namun hampaaaaa...laki aku takmo pi sana...
dia cakap jauh la, payah la...
terus sentap ngan laki semalam..
tapi dia janji nak cari kat Kampung Baru,
kot2 lah ada jual kat sana kan..
dia dah ronda sebelum tu kat bawah ofis dia,
cari kuih kole kacang ni, tapi takde org jual...
tapi kan....
dia tanya kat kawan2 ofis dia,
rupanya ada jual kat satu restoran ni,
kat bawah ofis dia je...
pastu kedai ni buat satu dulang je...
apa lagiiiii, laki aku cepat2 booking..
takut habisss oiiii...
kang bini dia ni kempunan ngamuk2 mcm mana? hahaha...

hubby beli rm4...
sepotong gini 50 sen...
sedapnyaaaaaa la hai...
tahi minyak dia tu yang buat sedap...
makan pulak sejuk2 keluar drp peti ais...
perghhhh, sambil taip sambil telan air liur...



finally,
dapat jugak aku makan kuih yang aku idam2kan ni...
kemain payah aku nak dapat kau cik kole kacang oiiii...
dah dapat memang makan pejam2 mata la...
nasib baik anak2 ngan laki aku tak makan kuih ni...
boleh aku pulun sengsorang...hahaha...
eh, tapi si Junior pandai tau makan kuih ni...
kemain lagi dia suka...
ok, Junior boleh geng dengan mama...hehe...
balik ni nak sambung lagi makan...
ada 3 ketul lagi...
korang jangan nak suruh aku buat sendiri kuih ni...
aku benda2 payah nak buat ni, mmg aku malas...haha...

sekian cerita dari penggemar tegar kole kacang...
kalau sampai hari ni aku tak jumpa jugak orang jual kuih ni,
aku nak lari bawak diri yang lara ni...
hahaha...
nasib baik jumpa jugak...
pas ni carik kat kedai tu je la..
tq akak jual kuih!!
muah ciked!

43 comments:

Fazleyatul Aini said...

saya tak makan ini kuih hehehe

wahida said...

fazleyatul aini: mmg ramai tak pandai mkn ini kuih...laki ngan anak2 aku pun tak gemar kuih ni...haha...sedappp oiii!!

AnneRaini said...

akupun suka weh kole kacang. kalo nampak mesti beli. sedap sangat rasa dia tu.. kalo kat kg aku boleh jumpa lg org jual kole kacang ni.

Eliss Mie said...

kuih dalam pantang ni kalau saya. dalam pantang mesti mak saya beli padahal saya tak makan sebab x suka..huhuhu

Lynda Che Lah said...

kak..
ko mmg kan saje up2 gambar kole kacang siap mentioned makan sejuk2
yang aku ni nak tengok je ke terkulat2..
saje je ko kan kak..
tak cukup IG sini pula..
ahahaha

Daddy Ziyyad said...

Bini den buat kuih kole kacang ni..
Sedap...hahaha..
Sapa nak puji kalau bukan den kan..
Tunggu lah den bukak kedai kat Rawang nun...:P

::NureeN:: said...

x pernah mkn weh
betoi kaaa sedap???
hahaha... nti den mtk laki den cari gak la...
tahi minyak tu kan lmbt masaknyerrr
nak masak santan la lama bleh jd taik minyak hihii

eintan nurfuzie said...

pernah makan masa kecik dlu je

wahida said...

daddy ziyyad: ok, kalau gitu, sila buat utk aku kole kacang ni..kang raya, aku terjah rumah ko...

wahida said...

nureen: mmg sedap...tapi ramai yang tak pandai makan termasuk laki ngan anak2 aku..si junior je yang pandai makan kuih ni..haha...mmg nak buat tahi minyak dia leceh sikit, tu yang tak ramai peniaga nak buat kuih ni..huhu...

Kakzakie said...

Nak buat basic kuihnya tu senang wahida tapi nak buat tahi minyak tu yg ambil masa menggodek santan sampai jadi tahi minyak.. itu yg malas nak buat leceh. Sedap tu meamnglah sedap:)

Nurzakiah Hanum said...

perggggggggggggh sedap kan

eima said...

sedap sgt ke kuih tu ..... sampai gitu seklai ko mencari nya

wahida said...

eima: sedap sgt dan susah nak dapat...tu sebab gigih mencari...

Emy Tak Kecik said...

jumpa pon akhirnya....
kalau x jumpa, rodger aku ok...
mak aku buat seloyang terus
hehehehe

Diana Din said...

aduhh tgk gambar pon dah tergodaa
memang sedap dimakan waktu berbuka..

ain.ya.nun. said...

Nasib baik jumpa, kalau tak mahu lari batu belang batu bertangkup ni.

Nak cuba cari la nanti, nak tahu kesedepan yang digembar gemburkan tu.

Dkna Abza said...

alahaiii.. makan bulan puasa, semuanya sedap hehee

idzwa kamaruddin said...

baru nak ckp kedai mane..sekali en.wan dah beli..aku pun suka kole kacang dia nih!!!

norhidana miswan said...

heheheheh amboi ko kak, kalah org ngidam tau ko nyer teringat kt kole kacang tuh...

tp mmg sdp pun kole kacang kan... aku ni pun jns layan kuih lama2 kuih baru kadang kureng skit...

Khai♥Rin : anies said...

tingat kt member sek ren dlm group wassap dok cari kole kacang...mmm crdlm group wassap smpi kiamat laa x dpt kole kacang...


p/s kt sini belambak2 kole kacag...ada kala nk dkt azan u dia kasi foc je

eMMe said...

amboi..sedih berganti gembira ye kak Ida, jumpe gak, kalo tak jumpe mmg bwk diri la ye kak... mmg sdap kak, tgk rupe dia pun tau sedap.. saya pun suke, kat Putrajaya ade ek? boleh la try cari nnt, Kak, nnt share kt Instagram, Kakak juai kuih tu...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Aku tak makan kuih ni tak taulah kenapa..Tapi kat Batu Pahat memang ada satu akak tu kemahiran dia buat kuih ni..Memang terbaik la..

sudipVSsenduk said...

first time buat kuih ni menjadi. Akak siap lompat bintang lagi.
Tapi semua tak suka makan, so 1 loyang terpaksa hadap sorang-sorang.
Tapi akak tak kisah nyah, 3 loyang pun bisa...

wahida said...

emme: kau follow akak ni emme: ati_homemade

Rapunzel Cikilolo said...

huhuhu.

itu rupanya kuih kole kacang. barulah tahu....

teruk ke?

Amanda Suria said...

Tak dinafikan kuih kole kacang mmg best..uii teruk ngidam tu nok

aLyNnZ said...

banyaknyer taik minyaknyer..selalu kalau alynn beli alahai sedey..tp sbb feberet beli ler jugak..kalau mkn mmg tak puas hanyut jerk dlm mulut hihi..

Kniedaz said...

tu dia...sampai sentap tak dapat kole kacang ehehehe...jarang jumpa kuih ni kat bazar...terus tetiba nak tengok resepi dia..nak tau susah ke tak ehehe

Mrs Little Voice said...

Sedappp...aku pun suka kuih kole ni....menyengat kalau makan...hehehheeh

Mrs Little Voice said...

Sedappp...aku pun suka kuih kole ni....menyengat kalau makan...hehehheeh

Mrs Little Voice said...

Sedappp...aku pun suka kuih kole ni....menyengat kalau makan...hehehheeh

Reena Sidek said...



Hai. Reena blogwalking kat sini.
Exchange Feed Group ada menganjurkan http://masrinasidek.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015.html GIVEAWAY MEGA RAYA Dengan hadiah bernilai RM 3100.00 Jemput join tau. Boleh buat duit raya. Terima Kasih.

NEKCIK said...

Nasib baik tak ada batu belah batu bertangkup sekarang kan... .wahida

Eye_nee said...

alahaiiiii sedappppppnya la haiiiiiii...susah kan nak carik....sentap dgn ko..eh tetibe kan...naper tunjuk gambarrrr....huaaaaaaaa....

mawar_berduri said...

sedappppppp kole kacang :)

Diana Rashid said...

memang susah..beli je..sini pun susah nak dapat..dah lama sangt tak makan kuih ni..jangan la tunjuk..takut mengidam susah pulak nak cari..hehehe

azza said...

La punya la susah nk jumpa kt sana ye... kt sini senang je...ade sorg makcik ni buat sedap sgt2..

azza said...

La punya la susah nk jumpa kt sana ye... kt sini senang je...ade sorg makcik ni buat sedap sgt2..

azza said...

La punya la susah nk jumpa kt sana ye... kt sini senang je...ade sorg makcik ni buat sedap sgt2..

Nafira usof said...

kuih lejen nih.. mmg susah nak carik.

azlim hamzah said...

Boleh tanya di mana beli, saya nak cari ada org mengidam sgt - msg 0126620815 azlim. Tq

azlim hamzah said...

Boleh share location tempat, saya nak cari sebab ada yg mengidam sgt. Azlim 0126620815