nuffnang advert

Thursday, April 16, 2015

Hasil air tangan (part 3)

Assalamualaikum semua...

entry masak masak kembali lagi...yeayyyy...
amboi ko wahida, macam la kau ni rajin sangat memasak...ekekek...
jom check it out...pic semua dari instagram aku je...
sebab kebanyakan pic aku dah delete...
tak koser nak penuhkan memory card dengan mcm2 pic...
so, aku screenshot dari IG sajork...
untuk pengetahuan, aku ni memasak cuma hujung minggu je..
weekdays, aku tak masak...
aku sibuk dengan bisnes sambal ikan bilis aku tu...
so, cuma hujung minggu je aku masak2 utk family...

ni citer lama, masa final rancangan Gegar Vaganza aku buat megi goreng ni...
tapi aku nyaris tercekik megi goreng aku ni bila tengok Hairul Azreen melamar Hanis Zalikha kat stage Gegar Vaganza...
aku macam kenapakah? hahaha...
weiii, ni rancangan otai menyanyi kot...
ko dah kenapa tetiba masuk propose awek ko kat sini?
hahahaha...confuse mak jemah...
sekarang aku pulak confuse aku ni nak citer pasal megi goreng ke pasal Hanis Zalikha ni...hahaha...

satu hari tu laki aku mintak aku buat ayam masak merah...
teringin katanya...
aku sebagai isteri mithali kenalah buat...hahaha...
caption kat instagram aku tu korang abaikan la...
dah laki aku puji kata sedap...
tu yg aku berani buat caption maut macam tu...hahaha...

hari tu ada beli cendawan dari ofismate...
cendawan dia gemuk2 kau...
suka aku tgk...
balik tu terus buat sup cendawan...

antara menu feveret aku...
masak lemak udang cili padi...
aku punya masak lemak tak pakai bawang ye...
cuma tumbuk kunyit hidup dengan cili padi bersama garam kasar..
stail orang negeri sembilan gituww...

ya ampunnnnnn, terus terang aku cakap..
ini lah first time aku masak perut tembusu...
aku ni bukan peminat perut weiii...
tapi laki aku ni suka giler la...
dia segala mak nenek perut mmg dia makan...
aku ni pulak macam kembang tekak sikit tengok perut...
ada satu hari tu, masa kat pasar malam,
dia ternampak orang jual perut tembusu ni,
laki aku punya lah excited,
dia tanya kat aku,
ayang reti tak masak perut tembusu ni?
aku macam errrrr....
tapi macam aku cakap la,
aku kan isteri mithali, gigih la aku memasak jugak perut tembusu ni...haha...
nak buat masak lemak tu mmg tak de hal,
tapi mcm mana nak menguruskan perut ni...
aku tanya lah kat adik ipar aku si Nurul tu,
tanya dia macam mana cara nak basuh dan nak bagi perut tu lembut...
dah tahu cara2 ok je,
tapi aku ni lah pulak geli tengok perut tembusu masa dia masih mentah tu...huhu...
sumpah aku geli weiii...
masa aku potong2 perut tu, aku menjerit2 kat dapur...
entah kenapa la aku geli sangat ntah....hahaha...
laki aku siap bagi semangat, cakap caiyok caiyok kat aku...
grrrrrrrrr.....

ni pun percubaan pertama aku buat sotong percik...
tahu pasal sotong percik ni tengok kat fb...
dia siap bagi resepi sekali...
tapi entah kenapa menu ni macam tak menjadi pulak...
eh, aku tak pernah salahkan resepi tau,
mungkin aku yang salah masak ke apa...
laki aku pun masa dia telan sotong percik ni, dia diam je...
takde pun puji ke apa..so, faham lah aku
sotong percik aku ni tak menjadi...huwaaaaaaa...

haaaaa, sup tulang kepakaran aku...
sup tulang ni tak yah cakap la..dah beribu kali kot aku buat...
aku kalau buat sup tulang ni, mesti teringat kat si mek jah...
kalau nak tahu, dia pernah whatsapp aku mintak resepi sup tulang subuh2 hari tau...
aku suruh dia tengok blog aku sebab kat blog aku ada tulis resepi pasal sup tulang ni,
dia cakap tak mo, dia nak aku taip balik...
mmg kes dera betul ni...
demi kawan kan, subuh hari pun gigih aku menaip resepi oiiii...
tapi sampai la sekarang ni...dia tak buat pun lagi sup tulang tu...
cissss...beriya mintak resepi tapi buatnya harammmmmm...
sabo je la...hahaha...

aku kalau buat sambal belacan tak suka pakai blender..
seboleh mungkin aku akan tumbuk...
rasa tumbuk dengan rasa blend ni lain tau..
eh jangan memain tau, sambal belacan aku ni pun ada orang mintak resepi tau...
hahahaha...

bila agak2 dah blur tak tahu nak masak apa,
aku buat je la nasi goreng bodo...

baru2 ni buat rendang ayam cili api...
jamu Geng Capati...
pastu hubby bawak bekal jamu kawan ofis dia sekali...
pastu tak cukup...haha...
sudahnya buat second round...
rebus sekali nasi impit...
phewwww nikmat...


sekian 10 menu masak2 untuk kali ni,
nampaknya masak lemak perut tembusu dapat 'like'paling banyak...
apa kata korang buat menu ni hujung minggu ni...
amacam, cun tak idea aku?
hahaha....

34 comments:

Izwa Kamaruddin said...

tak cun sebab rendang cili api tu tak sampai pun kat meja aku..kakakakaka...

wahida said...

idzwa: kahkah...nnt aku buat lagi, sure sampai kat meja kau nok...bawak bertenang...ekekek...

mama tisya said...

lpr tgk smua menu2 ni..ayam masak merah sama la menu kita lastweek

ain.ya.nun. said...

share resipi sup cendawan please. Aku buat selalu fail sebab tak rasa sedap macam kat kedai

emy said...

aku like utk sup cendawan..dapnye...

monalea said...

sambal belacan yang buat telan air liur tu. perut masak lemak sedapnya....semualah sedap puan wahida...ada idea nak masak apa petang ni

Kakzakie Purvit said...

Perut tembusu tu apa Wahida? Malunya kakak tak tahu tapi teringin nak makan:) Sejenis karangan atau perut macam babat lembu tu? eh... banyak tanya pulak kakak ni..sorry.

NM03 said...

ko tgk fb sape? ko sebenarnya ada fb kan???? tegamak kau menduakan aku jaah! hantar aku balik umh makpak aku... eh,tetiber...

jgn risau jaah... pasal sup tulang tu... nantiiiiiiii... bila nak buat tu nnt.... aku wasap kau minta reseli lagik. hahahahahahahahahakkk... tecekek! tolonggggggggg

wahida said...

ain.ya.nun: aku pulak rasa sup cendawan kat kedai tak menepati selera aku...haha...sbb dorang suka letak tomato dlm sup...i is tak suka sup letak tomato...huhu...

kakzakie: haha...saya ni pun baru first time masak perut tembusu kak...tu menu feveret laki saya...tembusu ni salah satu jenis perut lembu jugak la kak...tapi dia bahagian usus lembu gitu...tu yg saya geli masa nak siang perut tu...sbb panjang sangat...huhu...

eima said...

kak lamanye la aku dok tgk entry ko kali kak ... gile kecur air liur paling kecur sambal belacan tu

JunAina said...

Tak koser nak uruskan perut tembusu tu Wahida oiii....

wahida said...

NM03: fb tu apa jah? muahahaha...

dear anies said...

adesss basah daaa keyboard ni haaaaa

Fyda Adim said...

semuanya menyelerakan...:D

NEKCIK said...

makaii banyaknya menu..camni boleh lah oder ye..dengan delivery kaan

Cik Ecah said...

ok..esok2 kalau rajin kite masak yea...huaaaa

Fiza Rahman said...

Gulai lemak udang ngan rendang tu. Sambil baca sambil menjejes ailio.

y i e n said...

hadoiii.. perutku berkeroncong!

Kniedaz said...

baru lepas makan ni, tapi tengok lemak cili api udang n perut tu terasa nak makan lauk tu pulak, adoi...

norhidana said...

sile bukak kedai mkn kak... lauk2 ko mmg sume mengiurkan... membuat air liur aku menitik2 ke geraman...

msk lemak perut tembusu tuh aku tak penah rasa kalu perut babat biasa tuh selalu lah mkn...

arysha_fayyadh said...

Assalam kak wahida,
geram iols nengok sup cendawan itu
sob3
kalo iols makan jawabnya tangan kiri kanan ni tak leh angkat dah la
sob3
uratku lari gagah berani
eh tetiba :P

Unknown said...

Orang yang jarang2 masak ni,bila sekali dia masak,memang sedap..air tangan nya tu mahal kot..heheheh

Fazleyatul Aini said...

saya pon tak makan perut
paling mengeliurkan adalah sup tulang !!!

Unknown said...

banyak nya masak kaknoor tak sanggup lah, tapi mmg best kan air tangan sendiri makan sendiri, sukahati je kan Wahida..

Anonymous said...

wahida, ko memang minat udang ke??

terliur tengok udang sana sini...

hehehe.

akubiomed said...

Kecur air liur melihatkan gambar-gambar tersebut. :)

Julfadly siagian MUHIBAH TOUR said...

Assalamualaikum
FADLY transport wisata
+6281376455045(Whatsapp)
Fakej full board Rm420/org
Includ:hotel,makan,transport

Julfadly siagian MUHIBAH TOUR said...

Assalamualaikum
FADLY transport wisata
+6281376455045(Whatsapp)
Fakej full board Rm420/org
Includ:hotel,makan,transport

Siti Sharini said...

semangatnyeeee masakkkk

AnneRaini said...

nok akupun geli kot tgk perut tembusu tu... sebenarnya perut tembusu tu perut apa weh..haha

sudipVSsenduk said...

akak ingatkan perut tembusu tu makeroni... hahahahaha

YattAkasah said...

kak sedap2 oit lauknyeeeeeeee

Liyana said...

terliur terliur terliur. sekian :(

aLyNnZ said...

semuanyer sedappp huwargghhh..biler nak buat makan2 haha..