nuffnang advert

Friday, January 16, 2015

Hasil air tangan (part 2)

Assalamualaikum semua....
pagi ni rasa mengantuk sesangat,
serius, malas giler nak bangun masa laki kejut pagi tadi,
nampak tak nampak tak, mithalinya aku ni, laki yang kejut aku..
eh, siapa yang mithali sebenarnya ni? heh.
apa pun tak boleh. haha..

dah la wei, malas nak layan ngantuk ni,
kalau di layan, apa pun tak menjadi,
moh la tengok hasil air tangan part 2,
eh, korang jangan ingat aku selalu memasak ye,
kang nanti ada komen cakap 'rajinnya akak masak',
hahaha, rajin la sangat...
aku suka masak, namun nak masak hari2 memang tak lah,
aku masak cuma weekend je,
itu pun kalau tak pegi mana2 lah..

ada yang tak suka makan kepala ikan?
kami laki bini peminat tegar kepala ikan weiii..
dapat pulak ikan merah, memang laju lah aku buat kari...
tapi ni aku masak bukan lah semata2 kepala dia aje,
ada lah masukkan sekali badan ikan..
sebab kepala ikan ni best buat ratah,
jadinya perlu ada badan ikan buat makan dengan nasi.

ni lauk feveret aku...
laki aku tak gemar sangat asam pedas, tapi dia makan jugak lah..
bukan lah tak makan langsung..
kalau ada kari atau asam pedas depan mata aku,
mmg aku pilih asam pedas lah..
tapi aku ni pelik sikit, asam pedas ikan pari je aku makan..
ko masukkan ikan lain selain ikan pari,
memang aku tak pandang lah...

sotong goreng tepung ni memang lah kesukaan anak2...
hari2 buat ni pun takpe..
kadang tu siap jadikan sotong tepung ni buat makan waktu petang,
macam kudapan di waktu petang gitu...haha...
punya giler anak2 aku kat sotong tepung ni...
sotong tepung aku crunchy tau, tu yang anak2 suka kot...heheh..
aku punya style sotong tepung senang je,
basuh sotong bersih2, toskan, gaulkan dengan garam dan white pepper,
golek kan sotong kat tepung gandum, golek pulak kat telur, pastu golek lagi sekali kat tepung,
baru goreng kat minyak yang panas, make sure minyak korang kena panas betul tau!
confirm sedap weh..cer try...krup krap krup krap gitu..
tapi yang aku malas sikit nak buat sotong tepung ni bukan apa,
sebab masa menggoreng tu, minyak rajin benau memercik...nyammmpahhh...

ikan merah lagi...
kami ni memang suka makan ikan merah,
tapi tak boleh selalu makan ikan merah ni,
sebab agak mahal...huhu...
tapi kali ni ikan merah buat sup pulak lah...
judu dengan sambal belacan..
sup ikan merah aku lain sikit dengan orang lain,
sebab aku letak daun limau purut kat dalam sup...
but tolong, jangan letak tomato dalam sup!
ia akan menghambarkan rasa sup anda...huhu..

masa pantang bersalin aku suka giler makan sup ikan merah
dalam pantang tak boleh tambah nasi, tapi bila sup ikan merah depan mata aku,
memang aku tak pedulik, makan kena bertambah!

mak mertua aku pun pernah puji sup ikan merah aku...
rasa nak koyak seluar dalam bila mak mertua puji siap mintak resepi..hahaha...

ni pun boleh lah aku cakap ianya hasil air tangan...
padahal benda dari peket terus masak je...hahaha..
anak2 dah berzikir suruh buat dadih..
satu peket dadih dapat dalam 20 bekas...
kat pasar malam jual satu bekas rm1
padahal modal cuma rm5 je utk sepeket dadih ni..
memang untung banyakkk...
aku pun nanti nak jual dadih la kat bazar ramadhan...hahaha...

pertama kali aku buat ciskut yang jadi trend satu ketika dulu..
orang lain dah habis trend, ko baru nak buat wahida oiii...
eh, better late than never apa...
senang giler buat ciskut ni oiii, tak yah nak kukus ke bakar ke,
cuma masuk dalam peti sejuk je...siap dimakan!
anak aku si abang tu suka lah makan ciskut ni, dia kan giler cheese...
pastu beriya laki aku suruh aku tapaukan ciskut ni untuk bekal dia gi ofis,
aku macam pelik lah, sebab laki aku ni bukan jenis suka bawak bekal gi ofis..
dah kenapa tetiba yg ciskut ni dia nak bawak gi ofis kan?
pastu balik keje, dia cakap kawan2 ofis dia cakap sedap ciskut ni siap nak buat tempahan..
terus aku tepuk dahi, rupanya laki aku bagi kawan2 dia rasa..
aku tanya laki aku, ayang bagi kawan2 ayang rasa ke?
dia jawab ha ah...sebab tahu mesti dapat tempahan punya...
laki aku beriya suruh aku buat ciskut ni buat jual kat ofis dia,
memang tak lah aku nak buat...
cukuplah sambal ikan bilis aku je yang aku bisneskan..
aku tak menang tangan weiii, kalau aku ni surirumah,
boleh la aku layan kan bisnes mcm2 dari rumah
ni balik keje pun dah pukul bape, nak siapkan keje rumah lagi, anak2 lagi..
dengan sambal ikan bilis lagi...
sambal ikan bilis ni nak bagi dia kering dua jam tau...
bukan sikit2 masa tu..huhu..
kalau tambah dengan ciskut ni mmg tak tau lah aku tido kul bape...
seronok mmg la seronok bila sambal kita dapat respond yang baik,
tapi masa amatlah tak mengizinkan..
kengkadang aku rasa aku nak ambik pekerja je...
siapa nak kerja dengan aku? angkat tangan! hahaha...

aku tau ramai ofismate hubby yang baca blog aku ni,
kat sini aku nak cakap tengkiu so much sudi order sambal ikan bilis,
mana yg repeat order tu lagilah aku sgt hargai,
tengkiu jugak pada yg mintak aku jual ciskut ni, haha...
tapi serius, setakat ni masa memang tak mengizinkan...
aku hargai sokongan semua...
lagi pun banyak lagi aku kena belajar utk buat ciskut ni...
festaim buat dah nak jual, apa ke hal lah pulak kan..hahaha...

ada satu hari tu, satu rumah demam...
paling teruk demam si abang dengan si adik...
dorang tak lalu nak makan, so aku buat bubur..
tapi anak2 makan bubur kosong je...tapi bubur aku ni bukan lah kosong sgt,
aku campak kiub ayam dalam bubur bagi menambah perasa..
anak aku si adik kemain suka pulak bubur kosong masa demam tu...
tapi kami laki bini makan bubur kena ada accessory,
kena ada ikan bilis, telur masin, sambal kicap...baru lah layan...

ni feveret laki aku...
petang2 dia suka sgt kalau aku buat cekodok manis..
laki aku macam biasa lah, mesti pekena dengan teh tarik..
cekodok manis ni aku letak gula sikit, susu pekat sikit, susu tepung sikit, garam secubit..
mmg laki aku berketul2 dia akan makan...
aku belajar buat cekodok manis dari hubby aku jugak la..
dia yang otai buat benda ni sebenarnya..

ni pulak aku buat nasi lemak sambal udang...
aku kalau dah buat nasi lemak,
alamatnya satu rumah lah makan nasi lemak dari pagi sampai ke malam..
tak kuasa aku nak buat lauk lain...hahaha...
nasi lemak aku takde kacang, sebab kacang tak best...haha...

lauk orang pemalas.
buat masak kicap pastu campakkan aje telur mata..
cili padi tu kena campak seketul2 macam tu sbb aku akan gigit2 cili tu..
baru layan...

aku ni ada masa aku malas, memang aku malas lah...
nak tengok kuali pun rasa nyampah...hahaha...

sekian 10 menu hasil air tangan untuk kali ni..
nampaknya sotong tepung paling banyak dapat 'like'.
so, apa kata mlm ni korang pun buat sotong tepung sambil layan maharaja lawak...ekekek...

25 comments:

idzwa kamaruddin said...

HAH...tenganga nganga aku baca entry ko...ehhh laa haii tertelan telan air liur aku laaa...ehh laaa..kenapa la aku terbaca entry nie..haishh..

AnneRaini said...

kite serupa, ade masa rajin kebabom menu aku..ada masa mls, jom mkn mkn luar...haha

Kakzakie said...

Tapi kakak nak masak kari kepala ikan dan sup ikanlah petang ni:)

amirah said...

mak oi...dasatnya ko masak nok...hebakkkk...terbaikk

Fiza Rahman said...

Kejap lah ko. Lapar wei. Bagi lah resepi sup sedap ko tu. Cekodok tu macam mana boleh jadi bulat macam tu? Aku buat cekodok penyet jer.

Zee Suhaini said...

sup ikan tuuuu sedapnyaaa..

GREENJADE said...

tang sup tu buat mata aku terkebil2 nk mintak tapau. tekak sakit2 gini aku kempunan sgguh sup ko noks..!! uhukksss

eMMe said...

amboi kak... meriah hasil air tangan kak Ida, sonok la.. kak ida pandai masak la...

ain.ya.nun. said...

Aku pun suka sup ikan merah. Lepas ni boleh try letak daun limau pula sebab aku jenis buah perah asam limau. Makan dengan sambal kicap sodapp eaaa

Diana Rashid said...

ciskut tu mudah je buat nya..tang tung tang tung dh siap..buat hujung minggu je pun ok ida..

Cik Ecah said...

semua masakan ko sedapp2 kak oiii
tang yg mood malas masak pun still nampak sedap kak!

akubiomed said...

Macam-macam disediakan. Bertuah badan.

Ruhill Fahima Mohammad said...

Kalo free share la resepi sup ikn merah tu.. Nampak nenarik

Tihara said...

sedapnya lah wahida asam pedas pari tu..awak buka restoran sure laku.. :)

whitecappuccino said...

wow! asam pedas yang meruntun menyentap anak tekak akak kauuuu!!!

Amanda Suria said...

Aku tgok time2 ni memang buat aku lapar nok...

mardiana abu darin said...

Kak woi....semua santapan aku suka! Penangan air tangan gitu! Boleh buat bisness lagu ni....

Papaglamz said...

Hai... Papaglamz singgah n follow wahida..
Jom la join GA Papaglamz..
RED CARPET GIVEAWAY BERSAMA PAPAGLAMZ

Qaseh Vee said...

ciskut tu sampai sekarang pun saya tak cuba lagi ...

norhidana miswan said...

sumenye bt aku terliur kak.... wahhhhh... permintaan banyak nampak, klu ko bt ujung minggu je pun ok jgk kak chesekut tuh

Cho Zila said...

mak ooooi terliur akak ko ni ha... alamak semuanyapun sedap... gambo yang lasttu telur kicapunpu nampak sedap... cer bagi resipi sup ikan merahtu.. mesti sedaptu...

rasp said...

i is tengah lapar ni...
buka tengok gambar2 food yg menggiurkan ni buat perut i dendangan perut ku makin rancak.....

peberet gak sotong goreng tepung tu sis...
tapi tu lah kannnn...
nyampah tul dgn percikan minyak tu kannnnn...

aLyNnZ said...

rajin nyer memasak semuanyer menyelerakan menggiurkan..alin ni alahai dok dgn mak ptg lek keje tau2 mak dah masak tinggal nak ngap jerk haha..

alin dah send request nk follow ig..hehe..

Anonymous said...

akak...sy silent readers kak...tp bile ternampk sup ikan tu....nyum nyum....dah la baru mengandung 6 minggu...resepi kak...hihihi

LYAfrina said...

yummmm..
semua sedap2