nuffnang advert

Friday, December 6, 2013

Cuti2 Krabi: Phi Phi Island

Assalamualaikum semua...
ok, kali ni betul2 entry Phi Phi Island, ramai pulak yang frust aku buat entry separuh gitu...hahaha...rilek ar...banyak2 entry baru best...kahkah...

ok, dah nak sampai Phi Phi Island...hijaunyaaaaaaaa airrrrr...

dah sampai jetty Phi Phi Island...


berpusu2 lah kami menuju ke pulau...

mendamaikan....

bila masuk je Phi Phi Island ni, kat entrance lagi dorang dah mintak 20 baht per person atau rm2 utk clean up fee katanya...so, bayar je la...utk mengekalkan kecantikan Phi Phi island jugak kan...tapi bayaran tu utk org dewasa je la, kanak2 tak perlu bayar...so kami kena bayar rm4 je la...


sampai je dah nampak ikan2 dalam air....terjerit2 anak sbb hepi dpt tgk ikan...jernih weh air dia...

masuk je Phi Phi Island mmg dah macam sebuah perkampungan gitu la...ramai jugak penduduk kat sini menaiki basikal sebagai transport utama dorang, tapi aku tak amek gambar pulak...

ada sekolah, masjid, hospital, balai polis dan jugak tsunami village...tu yang aku ckp macam sebuah perkampungan...mcm kat Samosir Island, Danau Toba tu la...
sumpah aku nak tengok Tsunami Village tu, tapi tak dapat carik pulak...Phi Phi Island ni sebenarnya besar wehhhhhh....

atm dan money changer jugak berlambak...

berjalan lah kami menuju ke pulau...sebenarnya kami ni terikut jalan jauh pulak...sebenarnya ada jalan dekat, tapi kami ikut pi jalan jauh...hahaha..kami mana nak tau...rombongan mat salleh yang depan kami sebelum ni ntah mana hilang sbb kami stop jap carik toilet...
beg yang hubby bawak tu la waterproof bag 30 liter, berbaloi beli kat Thailand weh...murah je, tapi jangan beli waterproof bag ni kat Phi Phi Island pulak, kat sini semua benda pun mahal...dah nama pun pusat peranginan kan, haruslah mahal...

yeayyyy...dah sampai!! sampai2 je ada nampak barisan kerusi berpayung macam ni, terus book dua kerusi...amek tempat redup punya...nasib baik masih ada kosong lagi...

wahhhhh...cantiknyaaaaaaa....

nak sewa kerusi kena bayar 150 baht, jangan korang pandai2 mintak less dengan owner kerusi ni, kang kena marah mcm dia marah minah salleh tu...hahaha...terkejut minah salleh tu...

duduk je, anak2 terus punggah barang nak main pasir...
aku lepaskan je anak2 main kat gigi air, aku rehat2 je kat kerusi...

nun di kejauhan sana ada lagi hotel dan kawasan penduduk...sebab tu aku ckp Phi Phi Island ni besar...

mendamaikan...

ada banyak longtail dan speedboat yang berlabuh...

yang berbikini jugak ramaiiiiii, anak aku si abang naik segan sendiri tengok minah2 salleh ni berbikini...kahkah...

aku suka tengok budak pompuan ni...

dia datang dengan geng dia...
gigih hubby snap moments ni...

budak2 ni busy main tali bot...

bila terjatuh, budak pompuan tu gelakkan....hahaha...so sweet this moments...

cantik kan??

sangat cantik ciptaan Allah...sumpah tak ingat nak balik KL masa ni...hahaha...

aku rasa ni lah family budak2 tadi...

dan ramai jugak mat salleh yang bersidai atas pasir Phi Phi Island yang memutih tu...

abang cakap abang nampak ikan, tapi dia tak dapat tangkap...
gigih dia bercerita dia nampak ikan, ye lah abang, mama percaya...

budak kecik ni mmg keje dia main pasir je la...dia boleh baling pasir kat abang? grrrrr, mmg rasa nak jerit dari kejauhan, kalau pasir masuk mata abang macm mana dik oii???
sabo je la dengan budak kecik sorang ni tau!!

ko tengok mata dia, dia tengah tunggu masa nak baling pasir kat abang....
huhui...

abang masih dalam usaha menangkap ikan...hahaha...

sumpah mmg budak2 enjoy masa ni...sampai tak nak balik...

kebahagiaan anak2 itu yang penting...ada jugak yang bertanya kenapa bawak anak2 pi Krabi? kan tu tempat hanimun? eh, suka ati aku la...takkan cuti sekolah mak pak pi bercuti, anak2 kena tinggal kan...dah nama pun cuti sekolah, bawak anak2 pi bercuti la...hadoiii...




tu diaaaa.....mak datin nak turun laut...kahkah...

yeayyyyy!! akhirnya kaki ku basah jua...hahaha...




ya Allah!! dah hitam anak2 aku...padahal dah pakai sunblock tau...

haaaaa, ada pun gambar daddy, kalau tak dari tadi mmg daddy je la yg amek gambar...

kat sini kena berhati2, sbb ramai yg bersidai atas pasir..kalau tak nampak, mmg boleh terpijak...
sbb warna kulit sama dengan warna pasir...kahkah...

alamak, minah salleh baru balik kayak ni seksi la, tapi bukan tu yang aku nak tunjuk, nak ckp bahawasanya berkayak jugak adalah xtvt yg ada dlm itenarary aku di Krabi ni sebenarnya, huhu...
kalau nak snorkeling pulak kena bagitau dorang, nnt dorang akan bwk gi tgh sikit utk snorkelling...
hubby mmg tak nak buat snorkeling la kalau aku pun x join sama, dia kata kesian kat aku, alahai, i lap u la bebeh...

kerusi kami ni penuh dengan buah2an je noks...aku sukak giler makan buah dorang...tapi mahal la kalau beli kat sini...tapi percayalah, buah2an dorang mmg terbaekkkk...tak kisah la mahal sikit pun kan beli kat pulau ni, janji puas hati...

punyalah susah nak ajak budak2 ni naik...dah buat isyarat suruh naik, nak balik dah, dorang boleh selamba je ckp tambah lagi 15 minit daddy! ok, tambah la lagi 15 minit...


nak balik dah...ferry akan gerak pukul 3 petang...

alahai, sedihnya rasa di hati nak tinggalkan Phi Phi Island...


suka awan kat belakang tu...


bergambar lagi sebelum balik...wajibbbbb....

tak sangka dapat jejak jugak Phi Phi Island ni, antara pulau yang femes di Krabi...selain drp Maya Bay...

last but not least...

hubby ada jumpa makcik muslim jual kuih muih...hubby beli kuih tepung pelita yang kecik2 tu dan buah melaka...sepeket gitu rm5...buat mkn dalam ferry nnt...kami tak makan apa2 yg heavy di pulau ni, sbb mahalllll gilerrrr, kami pi mkn kat Aonang je...



sekian, n3 Phi Phi Island...bye bye Phi Phi!! ada rezeki, kita jumpa lagi, tapi naik speedboat pulak...heheh...

21 comments:

Dee said...

sapa yg cakap tu nok? babab baru tau..hihihi..jgn mcm ada couple ni..gi disneyland hongkong tak bawak anak2..balik malaysia pi tunjuk gambar kat anak2..nangislah budak2 tu..giler kejam aku rasa..tergamakkan..huhu..

Mummydearie said...

Akhirnya sampai pun perjalanan ke Phi Phi Island. Happy yang membacanya macam mengikut dari belakang aje, tolong pegangkan kamera :)

Eh, sukahatilah kan nak bawa anak-anak ke mana pun. Anak-anak kita, cuti kita, duit pun kita :)

Anonymous said...

Kemainnnn datin baju merah tu. Aku rasa memang ko lah yang paling menyala antara semua wahidah.

Apapun, aku ni terkaku je depan pc tengok gegambo ko dan mek jah.
Semua gambo speechless je tengok lahai.

-dakpink-

Rasp said...

seronoknya sis........
i yg baca pun dah terasa cam ada kat sini....

mulut org susah nak jaga...
biarlah kan....

masing-masing punya famili...
masing-masing punya perancangan lah kan....

Suria Amanda said...

Choii...sapa ckp mcm tu..eh sukatik la..nk bawak anak ke x....ada je yg bawak anak...nama pun cutisekolah.....

Unknown said...

baca sambil nangissss

Tie HT said...

seronok bawak anak-anak,
meke pun dah beso pandai bawa diri
nice shot !

Lynn Huraiza said...

sampai ke hati x bawa anak-anak berjalan...huhuhuhu...lynn x sampai hati...biar la x berjalan dari x bawa anak-anak...

::NureeN:: said...

minah salleh yg menjemur ada yg dh gelap gelita jerr tgk td, hahaaa....
tp yg sama clr ngan pasir tu bahaya takot terpijak hehe...
mmg hevan lah pegi cni...
abg nmpk dh besar, lain plak tgk muka dia dr adik :)

NM03 said...

ko tau tak ade orang mengata aku pasal anak jugak. hahahaha

Jueliza Jamani said...

MasyaAllah cantiknya.. teringin giler nak pergi sana

sudipVSsenduk said...

bila bawak anak la baru best pi bercuti... kan kan kan

akubiomed said...

Air lautnya jernih sampai boleh nampak anak ikan berenang.

Bahrain said...

Gambar semua memang cantik!

Nieda said...

ada juga kuih melayu kat sana

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

cantiknye lah haii..! hope dpt jejak kaki kat sane gak 1 fine day..

Vee said...

sungguh cantik laut tuh . tapi saya mmg krg suka mandi kat tpt terbuka ...

.:fyzz:. said...

mmg indah ciptaan Allah nok..mmg moment yg sngt cantikk..suka tgk..mmg air laut dn keindahan yg mmg memukau..bila la nk pi ni..huhuhu

Fiza Rahman said...

Cantik2 gambar. Pantainya pon cantik. Bestnya.

Eye_nee said...

eh aku benci lah org yg sibuk2 pesal tak bawak anak dan bawak anak ni..bende remeh cam tu...hormatlah sikit HAK org lain kan...per pon cuti2 korang mmg terbaik lah..akk suka jugak tgk picture ko yg ada awan memanjang tu...cantikkkk...

+ e.z + said...

klakar la soklan tuh. hmmmmm
aku pn kalo jln suka bwk2 anak... unless aku gi sn keje @ aku gi sn ikot rmbgn yg ada kena ngena ngan keje jugak... sm la tuh kan? ... bkn apa, cian plk drg kalo ikot tapi aku sebok sampai mlm, x pn sampai pagi ... nganga jerk drg dlm bilik sok. hu3