nuffnang advert

Wednesday, December 4, 2013

Cuti2 Krabi: gerai bermotor

Assalamualaikum semua...
kita teruskan lagi n3 Krabi...mmg banyak n3 Krabi, sbb aku pecahkan pada banyak part, sbb kebanyakan gambar aku rasa best...semua nak masuk dalam blog...semua pun aku nak jadikan kenangan...
lepas kami dapat motor tengok sunset, kami ronda carik gerai bermotor...

kalau korang bawak motor, korang bawak je motor sepanjang jalan Aonang, sure jumpa punyalah gerai2 bermotor ni...sederet je gerai2 dorang ni...
kenapa aku panggil dia gerai bermotor? sbb semua gerai kat sini pakai motor je...masak2 pun atas motor...best kan?

kat sini yang jual mostly Muslim, nak tau halal ke tak, senang je, tengok ada lambang halal dalam bahasa jawi atau ada lambang bulan dan bintang, makanan muslim lah tu...macam gambar first tadi...

antara yang dijual kat gerai2 bermotor...ada banyak gerai jual cucuk2 macam ni...

yang jual banana pancake pun ramai...



aku agak tertarik tengok burger ni, sos dan cheese dorang asingkan...

pastu kami terus dinner kat sini...kat sini jugak ada meja dan kerusi kalau nak makan kat sini, kami makan kat kedai kakak ni la...
kakak ni punya masakan sedapppp woooo...

sempoi kan dorang...masak2 atas motor mcm ni pun sedap tauuuu...murah pun murah...

ada banyak tempura jugak...

kami beli watermelon juice...errmmmm, leganya...
juice kat sini semua sedap2 tau...

adik beli fish tempura...aku tak rasa pun...tak tau sedap ke tak...

layan air kelapa pun syok weh...buah2an kat sana segar2 sangat...
tetiba aku rasa aku dikelilingi 3 bodyguards...hahahaha....larikkkssss...

kalau sampai Thailand, moh la kita makan pad thai...bila lagi nak rasa kan? sedap wehhhh....
ala2 kuew tiow goreng gitu la, tapi rasa dia lagi best la...

anak2 mcm biasa lah, makan nasi goreng seafood...dorang dengan seafood mana boleh dipisahkan...

yang aku pelik setiap hidangan dorang sediakan chilli flake dan gula...chilli flake tu aku tak heran sangat la, aku heran kenapa dia letak sekali gula...
well, tu lah yang aku suka pi tempat orang, tengok budaya dorang yang kadang2 pelik...

mek jah order nasi putih dan makanan berlauk...

pas tu dia order tomyam sekali...mak aiiii, sedap macam nak gilerr tomyam dia weh...teringat2 sampai sekarang...tomyam terbaik pernah aku rasa setakat ni...kalau korang nak mkn sedap kat gerai bermotor ni, aku suggest kat korang carik kat kakak tadi, gerai dia nombor 5 dari hujung sekali...

serius, sebenarnya kami masing2 keletihan masa ni, muka masing2 dah penat...tapi perut harus diisi iye kan? sila baca gaya nabil... :)

tapi mek jah ngan along muka mcm tak penat punnn...maklumlah orang tgh syok hanimun berdua...hahaha...

kat krabi motor sewa dorang comel2...ni salah satu yang aku jumpa...cute sangat...

macam2 ada...

buah2an pulak kat Thailand adalah sangat2 segar okeh...sangat manis....korang kalau pi Thailand silalah makan buah2an dorang...mmg terbaik...dah namanya dorang ni bagus dgn pertanian kan...kat matawang dorang pun terpampang gambar buah2an dan pertanian...
aku ada beli buah limau bali tu...manissssnya la hai...best ah...kat kl aku susah nak jumpa limau bali, so, kat krabi wajib aku beli...dah depan mata kan...
sepeket tu rm20 baht je noks, atau rm2...murah je...dah la manis dan segar pulak tu...

nenas pun best, kami ada rasa kat beberapa tempat, bukan beli kat sini la...yang ni pun cuma rm2 je...

aku kalau tengok pisang ni, mesti teringat ada minah salleh beriya2 mintak tawar kat makcik tu, mintak turunkan dari 20 baht pada 15 baht...mat salleh pun pandai tawar menawar tau...hahaha...tapi makcik tu tak layan minah salleh tu, dia siap ckp '20 baht!! 20 baht!! cannot less!!' kahkah...

sebenarnya ada banyak lagi yang dorang jual...tapi aku lagi suka amek gambar buah2an dorang...hehe...


kami makan banana pancake kat sini jugak la...kat gerai bermotor ni...nanti n3 banana pancake aku update special, sbb banana pancake adalah sangat best, kami siap repeat lagi...hehe...


oklah, bersambung lagi...
ni baru hari pertama, belum lagi masuk hari kedua, ketiga, keempat...hahaha...

21 comments:

JunAina said...

Nak tau punya pasai haruslah bertabah tahan mata tahan hati untuk entri2 seterusnya!

NM03 said...

ye la noks, aku..shidi ngan along dah mcm bonzer kau ngan anak2 kau... hahaha....


susunan buah dorang kemas dan catik kan noks. tu yang buat terliur


noks.... kalu krabi tu dekat, mlm ni jugak aku nak pegi, pekena tomyam akak no 5. hahaha... sebab tak tau nama

Anonymous said...

serius aku rasa nak pegi sana sbb kau cakap tomyam tu sedap...

aku suke tomyam...

attyfir said...

itu yg besh kalo g thailand
makanan semua sedap2 ..

terliur kty nengok tomyam

attyfir said...

itu yg besh kalo g thailand
makanan semua sedap2 ..

terliur kty nengok tomyam

Unknown said...

aku memang tunggu entry makan makan ko nokk.. hahahaha.. yummehhh..

Qhaifa Nur said...

banyaknya pilihan makanan wahida..
nampak best juga...

Fazleyatul Aini said...

nenas dia menarik woih !kalau makan dengan cili kicap, mau lupa orang sebelah. hahaha

emarieys said...

sana memang buah nya manis-manis...pergi hatyai hari tu, rasa nenas memang manis..mcm letak gula.

Suria Amanda said...

Aku x leh tahan tgok tom yam tu noks...kat kl pyh benor nk jumpa yg sedap..at last kat thailand jugak....best kan....teringat masa pi Chiangmai....

nuyui a.k.a miss YUI said...

haa.. ni nymph ni dah wat yui jeles..

huwaaa..sedapnya tgk mkn2 tu.

Rizziela said...

memang syurga makanan betul...mesti puas makan kan

ct kektus said...

wahhh. semua pulak tu gunakan motor. makanan dorang pon nampak best je. :)

Liyana said...

uih.. meleleh ayaq lioq den tgk buah2 an segar tu hahh.. :(

Vee Zawiah said...

adoi ... mau pi sana jer rasanya ...

Adriannasyaz said...

Buah buahan..byknya..mmg hebat..sya mau jenjln sini jgk...comey senyuman tuan puan blog..hehe ^_^

Izwa Kamaruddin said...

Tak nak baca psl pancake ko nanti..kang aku terliur dah jadi keje giler aku nak kene pegi krabi beli..hahahahaa...

Rasp said...

ooooo heavan tul food kat sana
murah2 lak ek....
mau rambang mata nak makan apa...
hehehehehe

Mummydearie said...

Memang nampak menggodalah makanan kakak tu tapi mungkin juga pics kat sini yang sebenarnya begitu menggugat jiwa raga sampai mengidam dah nih.

akubiomed said...

Nampaknya mudah untuk mencari tempat makan di sana.

aLyNnZ said...

seronoknyer..gerai bermotor nie happening sgt2..makanan yg dijual pun variety..paling tergoda dgn phat thai nyer..ngan buah2 an segar..