nuffnang advert

Wednesday, June 19, 2013

soal jwb agama: syarikat tempat kerja amal rasuah

Walaupun ilmu agama saya cetek, saya tahu keberkatan adalah perkara yang umat Islam wajib ambil kira dalam kehidupan seharian. Saya baru saja bekerja secara rasmi bersama sebuah syarikat tahun ini.
Untuk mendapatkan tender, ketua saya perlu memberikan sesuatu kepada pihak terbabit, sama ada dalam bentuk wang, permainan seperti golf, makan-makan dan sebagainya sebagai ‘upah’ kepada pemberian projek. 
Persoalan saya, adakah itu sudah dikatakan sebagai rasuah? Apakah halal cara yang dilakukan oleh ketua saya itu? 

Jika ia rasuah, apakah hukum saya sebagai pekerja di syarikat itu ? Apa yang perlu saya lakukan, terus bekerja atau berhenti?

Mahu berkat,
Kuala Lumpur 

Perbuatan yang anda nyatakan di atas termasuk kategori memberi dan menerima rasuah. Rasuah termasuk dosa besar dan sudah tentu harta yang diperoleh tidak mendapat keberkatan. Ia membawa akibat buruk kepada individu, masyarakat dan negara. 

Rasulullah SAW sendiri melaknat pemberi rasuah (al-rashi) dan penerima rasuah (al-murtashi) dalam penetapan hukum (sama ada dalam pemerintahan, pentadbiran, kehakiman dan sebagainya). 

Rasuah termasuk dalam perbuatan memakan harta orang lain dengan jalan yang salah. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain dengan jalan yang batil (tidak halal) (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 188) 

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya masuk neraka.”

Tindakan sepatutnya anda lakukan ialah melaporkan kepada pihak atasan atau pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Rasuah Malaysia (SPRM). 

Ini kerana apabila dibiarkan perlakuan rasuah dan salah laku itu, kita dikira bersubahat sama dengan pelaku terbabit. Pihak berkuasa tentunya akan menyiasat dengan sebaik-baiknya. 

Berhenti kerja adalah sebaik-baiknya jika syarikat berterusan berbuat demikian.


sumber: harian metro

10 comments:

Anum said...

thanks for entry

NM03 said...

dah jadi balik noks..

wahida said...

NM03: aku bertabah je la jah...haha...

Anonymous said...

tq share this yer

shahrilhakime said...

kongdi bende baik... tq....

shahrilhakime said...

kongdi bende baik... tq....

Fiza Rahman said...

Good info. Kat mana2 pon masih ada lagi rasuah ni.

JunAina said...

Selagi ada yang memberi, selagi ada yg meminta...dosa, pahala letak tepi...

seharum kasturi said...

SAYA ingat ex bos ( cina ) saya kata , biar I yg wat keje nih , u buat keje u saja ... duit gaji mmg panas ...

kurus said...

berhenti sahaja .. hurmmmmmmmmmm