nuffnang advert

Monday, May 13, 2013

Cuti2 Semarang: Kota Lama Semarang

Assalamualaikum semua...
jom ronda2 Kota Lama Semarang...kota yang penuh dengan sejarah....ibarat irama dan lagu, tak dapat dipisahkan...

sebelum tu kami singgah sekejap kat sungai tepi jalan ni...nampak dari dalam kereta, penuh org tempat ni, terus mintak supir berenti jap..nak snap sebarang dua...
tempat ni dah jadi tempat lepak dorang petang2...

ada yang layan blues....kehkeh...

tak lama pun kami kat sini, dpt snap sana sini sikit, kami gerak lah...

moh layan beberapa keping gambar bangunan lama yang dibina semasa penjajahan kerajaan Belanda di Semarang...
masih cantik kan? dorang jaga dengan baik bangunan2 lama ni...

antara salah satu bangunan lama

antara bangunan lama yg dijadikan restoran...
sempoi ah...bentuk atap pun unik

kami berada di tengah2 Kota Lama Semarang atau lebih dikenali dgn Outstadt...di sinilah asalnya ibukota Jawa Tengah...banyak bangunan dibina mengikut design Eropah la kekdahnya...

yang bestnya bangunan2 lama tinggalan kerajaan Belanda ni unik semuanya sebab dorang suka buat pintu dan jendela semua besar2...pastu banyak lak tu pintu ngan tingkap dorang...boleh tgk salah satunya mcm kat Lawang Sewu tu..

ni pulak bangunan lama yg sekarang dijadikan post office...masih cantik kan...

antara senario yg kita boleh lihat di waktu mlm...dalam pada kami ronda2 Kota Lama ni, nampak mamat beca ni tido dlm beca dia...amek je la gambar dia..tapi takut gak takut dia terjaga terkejut ada flash ...snap gambar, terus masuk dlm keta cepat2...heheh...



inilah beberapa pic di Kota Lama Semarang....petang kang aku update n3 Masjid Agung Semarang yg sgt indah...

21 comments:

Nurzakiah Hanum said...

moning
singgah pagi isnin
bestnya jalan2

Khai♥Rin : anies said...

makna nyer tak ada beza nyer dgn bangunan2 tinggalan Belanda kat melaka tu..tingkap besar2.. tp kenapa x d warnakan kaler merah? (eceh..soalan... ;-)

Kakzakie said...

Dah lena tidur pak beca tu mana dia sedar wahida:)

NM03 said...

baek pyer kangkang... hahahha

Rapunzeel Cikilolo said...

besarnye tiang...

suke aku

:)

amirah said...

cantikla pejabat pos tu..

ieda immi said...

memang cantik2 bangunan lama nie
bila dah dicat dan dijaga , insyaallah berkekalan sejarah tuu

macam di pekan nie , bangunan muium dah di naik taraf dan di baiki , ada tinggalan sejarah utk anak2 kita nanti .. x lah terbiar aje .. sayang ..
sejarah bukan dpt diulang ;)

Dee said...

mana gambar halus tu? hahaha..xpe..nti aku yg uploadkan..

sudipVSsenduk said...

sexy mamat beca tu...
kalau minah, dah lama kena keroyok

wahida said...

dee: kahkah...gambar halus pak supir snap tu ke? itu kat kamera ko kak...kamera aku ada amek gambar dia kat seberang sana...heheh...

eima said...

ok la kan jalan2 leh tgk tmpt org ....

mamyharraz said...

bangunan depa lawa.
suka aku tgk.
terasa masuk zaman dulu kala.

Rasp said...

ooooo tempat nie banyak bangunan lama ek...
bangunan lama kalo dijaga & dimaintain...
memang lawa kan....

penat sangat tu sampai ada flash pun dia dah tak sedar...

Qhaifa Nur said...

sangat antik beca tuh, kepenatan agaknya wahida..

Daddy Ziyyad said...

gambar korang kat tengah2 kota semarang tu, kalau takde motor kapcai lalu...mmg boleh percaya korang kat Europe la nok...hahaha..

Angah said...

best la tgk ko,..bjalan jee...

Cho Zila said...

tuler pasal masuk sini asyik takder entry baru.. rupanyer berjalan... alahai buat akak terujajer tau....

JunAina said...

Sambil berjalan tambah pengalaman boleh gak syer2 dengan kawan2 manalah tahu ada yg lepas tengok gambo2 ni dan2 tu nak booking AA.

Bangunan dia malam kalau ada lampu nampak cantik bila gelap tanpa lampu seram pun ada jugak.

Che Rosliza Che Mat said...

seronoknya...jalan2 malam pasti sejukkan..

atty's said...

cantik je lagi bangunan lama diaorg .

akubiomed said...

Bangunan peniggalan penjajahan Belanda antara yang menarik.