nuffnang advert

Tuesday, May 21, 2013

Cuti2 Jogjakarta: Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat

Assalamualaikum semua....
sekarang kami singgah pulak Keraton...Istana Air tadi tu dekat je ngan Keraton ni....

 kawasan istana dari depan...tapi kami semua bukan masuk ikut sini, kena ikut pintu tepi...
Keraton ni adalah istana rasmi Kesultanan Ngayogyakarta Hadiningrat yang terletak di kota Jogja...


kami nak masuk dalam...luas betul keraton ni....

Keraton ini dibina oleh Sultan Hamengku Buwono I pada tahun 1755

tempat duduk putera sultan...

Keraton ini masih berfungsi sebagai tempat tinggal sultan dan mereka masih menjalankan tradisi kesultanan hingga sekarang...


ada tokoh tak? hahaha...

mempunyai balairung2 yg mewah...

si Ina ni kat Keraton, bukan main ramai mamat remaja Indon nak bergambar dgn dia...dah mcm jumpa Rossa dah budak2 ni....hahaha...kelassssss ko Ina...

kalau bernasib baik, boleh lihat upacara kesultanan dorang...
tapi kami tak bernasib baik la....huwaaaaa....




ada muzium jugak...muzium utk simpan pelbagai barangan koleksi milik sultan termasuk pemberian dari Raja Eropah


inilah pengangkutan sultan...


gamelan turut disimpan dalam muzium ni...

see, luaskan keraton ni...




gabungan dari kemegahan Eropah dan keunikan Jawa...


baring sini pun best gak ni...guling2...heheh...

kat luar keraton, punya banyak org menjual...tapi bagusnya, dorang bukan jenis ikut2 kita paksa suh beli...tak mcm kat Borobudur tu...huhu..



pas ni, n3 Jalan Malioboro yg femes kat Jogja tu...

24 comments:

Khai♥Rin : anies said...

sempoi je keraton ni...then open plak tu...suke tgk tmpt yg luas mcm tu..kalu wat kenduri org kata x putus dulang ;-)

atty's said...

maknanya ada sultan ye dlm istana tu?

Nurzakiah Hanum said...

syoknya jalan2

wahida said...

atty's: ada kak...cuma kami tak berkesempatan tgk upacara2 dan adat2 dorang...

Azian Elias said...

ada sesuatu yang pelik berlaku dgn kami.. masuk2 je ke keraton ni, meremang bulu tengkok.. then all my pics here gone. huuu..huuu..huuu..

-Sara- said...

masuk kat sini dah rasa cam tengah jalan2 kt jogja pulak..hihikk

wahida said...

azian elias: aik, ye kak? gambar semua ilang? biar betul ni...scary pulak dgr...Alhamdulillah..kami tak de apa2 pulak...mungkin sbb masa kami sampai tu, byk rombongan kot...

Nafira usof said...

luas betol tempat tuh nok!
memang bulih sangat lah nak main guling2..

HeNRieTTa JoSe said...

betsnye...keraton tu istanakan? susah nak pujuk pak enchek ke sana...ntah nape dia xmo...

Sue-Rya Qistina said...

keraton ni serupa mcm kt thailand je luasnya. dulu pegi, tapi singgah gitu2 je. x sempat nak bergambar bagai sbb panas terik

mamasuri said...

luas betul istana tu...menarik2..sejarah kan...

Dee said...

aku tgk gambar menjunjung sembah tu dah macam terpaksa je aku bergambar..muka stress..hahaha..

p/s: seram pulak baca kisah k yan tu..huhu..

lizz said...

hamboi siap bertape lagi tu...best2...

wahida said...

henrietta: ye, keraton tu istana...takpe, pujuk slow2 okeh, sure dia nak punya tu...

dee: tu lah, muka mcm tgh marah kot...hahaha...

diana said...

memang tak ramai orang ke kat sini?>??lengang je..

JunAina said...

Baru nak komen mcm Dee cakap tu...hahhaa... Serius tu!

Sultan depa tak dak kuasa la kot.

wahida said...

diana: eh, ramai la, cer tgk semua gambar betul2...mostly dorang ni rombongan sekolah kekdahnya...

kami tak suka bergambar kat crowd...so, mana yg nampak je la...haha...

Rinna said...

Cantik..bangunan..keraton tuh.. bestnya..dpt jln2 ke sana.. :)

akubiomed said...

Kelihatan bangunan Keraton ini dijaga dengan baik.

Rapunzeel Cikilolo said...

hihihi.

minat tengok mosaic die la...

chantek!

seharum kasturi said...

simple jer istana nih . balairong pun kosong jer ... sesuai la wat istiadat utk sumbat ramai org ... heheeee

Nizam Awang Brahim said...

Puas dapat jalan2 ni...

NM02 said...

kalu bawak qausar, syokla dia merangkak kat keraton tu

eiela said...

luas ek keraton tuh, mesti tak panas dok situ