nuffnang advert

Wednesday, March 6, 2013

soal jwb agama: Keliru haid tak menentu


SAYA mempunyai masalah haid yang tidak berhenti sejak dua tahun lalu, justeru saya tidak tahu bila saya suci atau sebaliknya. Bagaimana untuk menunaikan solat dan puasa?


AISYAH
Kuala Lumpur 

Haid yang tidak menentu menyukarkan pengiraan. Sebaik-baiknya buat kiraan anggaran iaitu paling lama haid ialah 15 hari dan bermakna paling singkat suci ialah 15 hari. Bahagikan hari saudari mengikut anggaran yang boleh diagak. 
Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa darah haid ialah darah yang dikenali...” bererti seorang wanita dapat mengecam darahnya daripada petanda darah berkenaan seperti warna dan bau. 

Gangguan darah haid mainan syaitan supaya wanita was-was dalam ibadat. Ubati diri supaya dapat menghindari penyakit ini. 


sumber: harian metro

11 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

kalau dah mcm ni darah penyakit kan..

Nurzakiah Hanum said...

bagus info nie

Sue-Rya Qistina said...

darah penyakit tu. better jumpa yg pakar

diana said...

entah2 berpanyakit...

~Emaa Hasnah (^_^)~ said...

haid yg melebihi 15 hari bukan lagi darah haid..mungkin berpenyakit or terkena sihir...

Tihara said...

la kesian kat dia darah tak henti..kena gi sepital tu nanti dia cuci..takut cancer je kan..

lieyalatif said...

yg selalu kaco lieya bile yg ekor2 tu....penat mandi wajib tup2 ade ekor2 plak keluar...adoiyai heheheheh

Amanda Suria said...

ye...better jumpa doctor utk kepastian...

lizz said...

ketidakseimbangan hormon mungkin salah satu sebab kot...tapi better jumpe dr...

mama said...

ehem..better jumpa doktor pakar..takut ada tanda2 penyakit yg lbh serius.. :(

Anonymous said...

Assalam
saya dah lebih sebulan
badan pun selalu rasa letih
penyakit APA ye agaknya
takutnya