nuffnang advert

Wednesday, October 24, 2012

soal jwb agama: hukum tonton wayang & dosa ibu tiri sumbang mahram

Hukum tonton wayang


SAYA nak tanya apakah hukumnya menonton wayang? Adakah ia haram dan kenapa?

Ayu
Ampang


Menonton wayang sama seperti menonton televisyen atau DVD. Menonton wayang itu sendiri tidak haram tetapi yang mengharamkan ialah perbuatan mengiringinya seperti menonton cerita lucah atau tidak membawa kebaikan.


Kedua, keadaan wayang bercampur lelaki dan perempuan boleh membawa kepada perkara lain yang tidak baik.

Ketiga, pembaziran masa dan wang jika dengan menonton wayang yang tiada faedah diperoleh sebaliknya mengundang kejahatan seperti mencela dan mengata.


Dosa ibu tiri sumbang mahram

APAKAH hukumnya jika seorang (wanita) ibu tiri melakukan sumbang mahram (berzina) bersama anak tirinya ketika suaminya sedang tidur?
Adakah taubatnya tidak akan diterima oleh Allah SWT buat selama-lamanya walaupun benar-benar insaf dan bertaubat bersungguh-sungguh?


Apakah amal kebaikan dilakukan selepas itu tidak akan diterima Allah SWT? Bagaimana pula jika suaminya tidak mengetahui hal itu, adakah isteri patut memberitahu suami supaya suaminya boleh menceraikannya?

Aya
Kota Bharu



Berzina adalah satu dosa besar sangat dilarang dalam Islam apalagi jika pasangannya pula mahramnya sendiri.

Dalam Islam, orang yang berdosa biar sebesar mana sekalipun akan diterima Allah SWT jika dia benar-benar bertaubat yakni taubat nasuha dan berubah menjadi manusia lebih baik.

Apa yang penting ialah keinsafan mengenai dosa, pulang ke jalan Allah dan buktikan kejujuran dengan kembali memperbanyakkan perbuatan kebajikan.

Nabi Muhamad SAW ada bersabda bahawa menutup keaiban adalah dituntut dalam Islam, jika isteri benar berubah dan mahu bersama suami lagi tutuplah keaiban itu.





 sumber: harian metro

24 comments:

Anum said...

good info

nuyui a.k.a miss YUI said...

bgus2.. tq share kak.

AnneRaini said...

good sharing.

:: Mrs.Eady :: said...

ok!

Sue-Rya Qistina said...

nice sharing kak. dah lama rasenye x tgk wayang. hehehe

Lya Colours said...

sy pon jarang tgk wayang. setahun ada la 2-3 kali je. itu pon p dgn adik2.

dwaty said...

nice info...

Munnafendy said...

btul...tp rmai skrg yg suka korek2 sejarah silam org kan :(

Anonymous said...

budak kaunter,

panggung wayang kat kelate kena dok asing laki n pompuan... kau tau kan...

wahida said...

anon: ceh, ko rupanya mek jah...

Kesuma Angsana said...

tq share this yek

JaSSNaNi said...

terima kasih for sharing this info.. :)

Karukord Jagau's said...

nice info :)

ieja amieja said...

lama x tgk wayang..sekarang dah ada astro fist & astro best..huhu

P/s:puding honeydew tu ready made nona punye jenama..akk tmbah buah2an cmpur je dlm tuh..tp mmg sedap;D

ieda said...

tq wa ..
info yg berguna
last akk tgk wayang
aku terima nikahnya
lepas nie astro 1st ajelah huhuh

Aishah Jahirah said...

ada yg ckp tgk wayang haram...depends kat situasi gakkan...

mama aini said...

thanks berkongsi.. :)

khairul said...

ada juga ke kes yg no 2 tu?

Angah said...

saya membaca tampalan ini ....

Rai Ourkizuna said...

zina dah haram..sumbang mahram lagi.. dua kali haram..adehh..

mama aini said...

thanks atas perkongsian..

Dougherty said...

tq wa .. info yg berguna last akk tgk wayang aku terima nikahnya lepas nie astro 1st ajelah huhuh

ezzah Mohd Rafi said...

Walau bertaubat mcm mna pon..xp slgi x memohon ampun pda suami nye..ttp dia dlm kategori berdosa besar... dn hukum nye ttp berdosa... dn yg si ank ttp berdosa besar dn ank derhaka...mohon lh keampunan pada allah dn pda si suami / ayah nya....

ezzah Mohd Rafi said...

Walau bertaubat mcm mna pon..xp slgi x memohon ampun pda suami nye..ttp dia dlm kategori berdosa besar... dn hukum nye ttp berdosa... dn yg si ank ttp berdosa besar dn ank derhaka...mohon lh keampunan pada allah dn pda si suami / ayah nya....