nuffnang advert

Tuesday, October 23, 2012

kemas kemas hari raya

Assalamualaikum semua...

jom layan gambar yg dah pending lama ni...gambar masa nak raya Aidilfitri yg lepas, sekarang dah nak masuk raya haji, baru nak upload...haha..masa ni nak kemas belakang rumah sempena nak raya...

 aku mintak anak2 tolong aku sort brg2 recycle kat rumah ni...yg botol plastik asing satu plastik, yg tin masuk dlm plastik lain...

 dah mcm tempat pengumpulan bhn2 kitar semula dah belakang rumah aku ni...ekekek...

 adik ngan abang sgt rajin masa tu....ringan tulang kekdahnya...eh, puji anak sendiri nampak? ye lah...aku sibuk nak siapkan juadah berbuka puasa masa tu...so, harapkan suami ngan anak2 la yg tolong kemas belakang rumah tu...


 see, byk tak tin susu F&N? kat rumah kami ni mmg kuat pakai susu, berbanding pakai gula...maklumlah, hari2 laki aku mintak teh tarik...so, stok susu mmg byk kat rumah tu...dah habis je, kami letak kat belakang rumah...

 ni semua tin dan botol plastik yg kami pakai shj....byk kan...

 abang ketuk2 tin tu pakai hammer...

 ni hasil dia...6 beg plastik utk tin dan botol plastik termasuk surat khabar lama...

pas tu jom hantar pusat kitar semula, kita jual la...


total kami dapat utk semua tu rm30...jadik lah utk buat beli topup...kehkeh....



p/s: jom, kitar semula!!

62 comments:

ieda said...

ha jual2 sini kira dpt duit juga kann .. dari membazir buang merata2 ..
bagus budak2 tuu , kena ajar untuk bezakan semua nie .. sambil2 hargai alam sekitar kan ;)

Anum said...

bagus kan buat kitar semula nie

shida said...

wah.. bagusla mak dia ajar tolong menolong mcm ni...

:: Mrs.Eady :: said...

RM30...bahagi dua bagi adik dgn abang :)

anie said...

tu diaaa...bagus2....kitar semula..dunia selamat kita pun dapat pulangannye jugak

mamyharraz said...

ok jugak buat mcmni kan..rmh aku sempitlah..kalau luas mahu jugak sbb syg je buang tin begitu je.

Rai Ourkizuna said...

mak aku dulu kumpul2 kotak dgn suatkhabar lama.. bila da tinggi sampai ke bumbung jual..dapat la kami adik beradik pegi makan..

JaSSNaNi said...

bagos tu... kumpul banyak2 skali jual.. bley isi minyak kete ke.. hehehehe dah lepas... :) lebih afdol kalau blanja anak makan kepci.. hehehehehe.. :)
rumah saya tak de tmpt nak simpan banyak2 ni.. sbb rumah burung merpati.. so 1 tin pun tak simpan.. semua buang.. kasi makcik kutip paper lama jual..

Marya Yusof said...

As salam Wahida,

Teringat masa dok Msia... Kami pun kaki kumpul barang2 recycle ni...hehehe... Environmentalist lah kononnye... RM30 boleh buat beli kepci tau! hehehe :)

eima said...

byk jugak tu RM 30 tu ... seb baik tak jd sarang eades kan ...hehjhe

mamawaiz said...

lumayan jugak tu kak..dr buang kat tong sampah kan

Huda said...

bagus recycle ni kan..aku pun suka recycle jugak..

Kesuma Angsana said...

bagusnyer anak2 yg ringan tulang mcm ni ! dn dapat duit extra lagi tu wahida rezki2

Yaya Azura said...

tak de tempat la kak nk kumpul ...
Rugi kn..jual dpt duit..merasa dh kepci..hihi

kasihredha said...

Rajinnya...
Bagus lah ajar diorg kitar semula Dr kecik lg

akubiomed said...

Banyak tin dan plastik yang terkumpul. Hantar pusat kita semula dapatlah duit sedikit.

CaDLyNN said...

rajinnye abg n adik tlg mama dia...

Rasp said...

rajin lah your kids nak tolong...
tapi bab2 gini kids memang suka tolong kan...
cer soh belajar hahahahahaha...
mengeliat dulu :D

byk gak tu dapat hasilnya...
so rajin2lah recycle....

Munnafendy said...

bagusnya akak...nk jgk simpan semua tu smpai byk karung dh...kalo ddk umah burung xleh lah mcm ni kak..nk letak kasut pun xde tmpt...hihi..

bagus sgt, positif way utk didik anak2.love this!

NM02 said...

f&n tgk mesti amek korang jadi duta.
hehehe



AnneRaini said...

ko umah atas tanah boleh le simpan2 ni. Aku kalo simpan terus jadi pusat pengumpulan sampah.. takde ruang weh.

nuyui a.k.a miss YUI said...

tu dia..byk2..hihi..kemas jgn tak kemas =p

mama maman aka yana said...

RAJIN SGT..:)

Daddy Ziyyad said...

Bagus nok! Bagus...mendidik anak anak sejak kecil lagi kepentingan recycle..

Tokey F&N mesti suka kat kau..
Bahahaha

syiela said...

bagus tu.. ajar mereka recyle kembali :)

Nafira usof said...

waaahhh.. bagusnye.. aku dah lama tak jalankan xtvt kitar semula nih.. huhuhu

Lynn Hamzah said...

rajinnya mengumpul...bagus betul la...

Afida said...

wah....kira ok la tu RM30...boleh abg ngan adik mintak mainan sorang satu :)))

norhidana said...

bgs betul kan bt camni, kire cm ajar gk adik ngn abng supaya pandai recycle, dana kt umah tu banyak botol olive oil, nk buang syg tp tak tau nk gune btpe, dhla btl kaca

azi said...

Wahida..
rajin betul adik dan abang, suka akak tengok...kecil2 dah ringan tulang tolong mama dan babah....

faraherda.razalan said...

Aku selalu gak jual sampah. Tp bukan smapah umah. Aku jual sampah opis. Hahahaha...

Oklah, bt lepas duit minyak kan???

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bagusnye anak-anak akak. belajar berdikari. nanti bila dah besar anak-anak tak rasa di manjakan sangat.

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

byk la tu rm 30.. aku slalu kumpul2 brg beria2, verangan konon dpt byk, skali anto recycle, dpt la dlm rm7-8.. frust..hehehe..kalau tolak bateri kereta bru la dpt byk skit..

cheqna said...

comel hensem boy 2 orang ni =)

Nida Husna said...

wah, rajin betul anak2 akak. boleh diharap =)

Qhaifa Nur said...

akak juga yg tak rajin kumpul, habis terus buang dlm tong sampah...

rajin boy berdua ni....

amirah said...

RM30? banyak tu weh...selalu gak recycle sokabau sebab takde tempat nak simpan...

lizz said...

anak2 memang seronok buak kejer2 gini...kemain happy dierang tolong mak ayahnyer ye...

♥MAMASYAZA♥ said...

kat umah akak pun slalu gak buat keje camni. bab susun menyusun ni anak2 akak mmg suka sgtttt

Hazmin Hamudin said...

Wah...banyaknya tin dgn botol yang akak kumpul. Berapa lama la tu kumpul tin dgn botol kan kak

ieja amieja said...

rajin betul hero2 wahida tuh..seronok dorang wat keje sambil main susun2 tin ye..akk pun rajin kumpul botl2 dan tin tu..drpd terus buang kumpul dpt jg wet ckit kan..

JunAina said...

Bertuah maknya ada anak2 dan suami yg rajin.

Aju Mohit said...

alahai rajinnya hero2 mama ni, ha kan dah dapat upah sorang RM15, hehehe, seronok tgk rumah dah bersih kan ida

kayyana said...

fuyoo.. nasib baik ada anak anak teruna untuk nolong mak nye yg bz... duit tu wat top up ke? frust la anak anak akak.. hahahaha

Hana Soffelia said...

Pergh~~rajin gla. ok la ajar anak2 kitar semula.

N i e Z a said...

banyaaakkkkknnyeeerrrrr...hehehhee..

Kakzakie said...

Kakak suka tengok hero berdua buat kerja sama-sama. Adik buka plastik, abg masukkan... Cutekan...

Cikgu Ma said...

saya tak kemas2 apa lagi kak....

wahida said...

kayyana: ko caya ke aku buat beli top up? ekekek...

Myra Jay said...

Wahhh rajinnya hero2 ni :D

m.u.l.a.n said...

hari ni pon asal nak ke pusat recycle tapi lain jadi nya...

LINK TABASCO HALAL

Rinna said...

Rajin abg dan adik bantu mama dia yer.. Okey la tuh kumpul2 dpt duit.. kan sapa nak bagi.. :)

eLLy said...

wahwahwah rajin nye ko mengitar semula

syariza09 said...

hahaha...bagus ni sampah jd duit

Lya Colours said...

kat tempat saya ni ada lori datang kutip. kutip besi buruk, tin2, botol sume tu la. nama nak p antar kat tempat org beli brg2 tu mmg xde maknanya. hahaha

Dee said...

husband aku pun gitu..rajin betul dia recycle tp dia susah giler nak jual..tak taulah aku nak tgu tukar dpt 3000 kot..hahaha..

tp seronok tgk anak2 kau rajin gitu..

Angah said...

pheh byk giler recycle item ko smpai 30hengget.aku slalu dlm 6 hengget je.lpas la nak beli kicapkan.kan kan,kicpakan mahal skarng hehe

munna said...

munna ada juga kumpul tu semua.... nanti ada india dtg naik lori ronda satu kg... munna jual lah

Aishah Jahirah said...

oke la tu dari xdpt apa....at least lepas beli topup...keh3

mama aini said...

ehem banyaknya koleksi !!..rajin ank2 wahida ek..oklah dpt RM30..

Ema Blog said...

dapa juga duit hasil kumpul barang yg boleh dikitar semula

Zura said...

berplastik plastik kak..