nuffnang advert

Tuesday, October 2, 2012

Cuti2 Medan: Pasar Buah, Berastagi

Assalamualaikum semua...
sekarang nak update pasal Pasar Buah pulak...Pasar Buah di Berastagi....

Pasar Buah ni adalah tempat yg terkenal di Berastagi..org ckp kalau dah sampai Berastagi, wajiblah singgah Pasar Buah ni...kami singgah jugak, tapi sekejap je la...mlm selepas kami check in, kami singgah beli sweater, pagi esoknya nak check out kami singgah lagi Pasar Buah nak pekena jagung bakar yg manis tu....

 masa ni pagi lagi...pukul 8 kami dah sampai Pasar Buah...kedai2 pun baru bukak...tak dpt nak snap gambar byk sgt sbb masa tu hujan...huhu...kami pun tak dpt jenjalan sgt...

Berastagi ni adalah sebuah tempat yg sejuk, jadinya setiap buah2an dan sayur2an yg ditanam sgtlah menjadi dan segar2 belaka nok...

ni salah satu contoh buah yg sgt menjadik...ni nama dia terung belanda...semlm aku ada buat n3 pasal jus martabe kan...jus markisa + terung belanda...cantik kan buah ni...

yg ni pulak buah markisa...buah dia agak masam sikit...buah yg terkenal di Berastagi ni...

ha, yg ni korang kenal apa? yg ni lah pisang kaki....kulit dia mcm tak bersih gitu kan...masa kat Malaysia sumpah aku tak pernah mkn nok, kesian aku kan...dah sampai Berastagi beriya2 aku mkn...sedap rupanya...

ni lah rupa isi pisang kaki...sedap la...kami siap beli bawak balik Malaysia 2 kilo lagi...

yg ni korang pun kenal kan, ni buah salak...

isi buah salak...segar betul buah2 dorang....

kat Pasar Buah jugak bukan sekadar jual buah2 je tau...ada jugak jual sweater dan mcm2 aksesori lagi...murah2....boleh tawar giler2 punya...aku beli sweater kat akak ni, giler2 aku tawar sampai kakak ni jeling2 aku...hahaha....eleh, jeling pun, tetap dia bagi murah kat aku...ekekek...

oh, hujan kat Berastagi buat kami bertambah sejuk...adoi la hai...


lepas dah beli pisang kaki tu, kami singgah mkn jagung bakar dan minum air tebu...

jagung kami sedang dibakar...ada jugak jagung rebus...tapi kami prefer lagi yg dibakar...letak marjerin sikit...perghhhhh...layan habis la...

masa kami sampai ni, awal lagi...customer tak ramai lagi...

ok, moh mkn jagung madu bakar...perghhhhh..teringat2 sampai sekarang kemanisan jagung ni...sumpah sedap...aku suuuuukaaaaaa sgt!!
sweater yg aku pakai tu aku beli dgn harga rp70,000 bersamaan rm23..murah kan...

tgk la si abang tu...duk mkn jagung bakar dgn Pak Roy dan Pak Rapel..beriya dia mkn jagung tu...

lepas tu tgk brader buat air tebu....

tebu dorang kecik2 kan nok...

air tebu kami...manis nak mampus...tapi serius, tebu ni dorang tak letak gula langsung tau...ni original manis...

tak lama lepas tu nampak kereta kuda sampai...anak2 ajak naik kereta kuda ni...

so, moh la kita naik...kalau jalan2 sekitar dekat2 situ, dia caj rp30,000 bersamaan rm10..kalau nak jalan satu Berastagi, dia caj rp50,000 bersamaan rm17...kami amek yg dekat2 je, sbb kami nak gerak ke Medan pulak lepas ni...nak cepat...

budak2 duk depan, kami laki bini duk belakang...yg bwk kuda tu mcm org mistik pulak...ekekek...

mercu Berastagi...gambar adalah senget benget sbb diambil dari dalam kereta kuda..melantun2 kami....kehkeh...


info:  

Berastagi adalah kawasan tanah tinggi yg diapit dua gunung berapi yg masih aktif iaitu Gunung Sibayak dan Gunung Sinabung. Disebabkan tanah tinggi ini lah, Berastagi adalah sgt sesuai utk dijadikan kawasan pertanian...dan cuaca di sini juga sejuk..jika di Danau Toba ada kaum Batak Toba, di Berastagi pula ada kaum Batak Karo...

48 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

mcm2 buahnya..tgk mcm pelam yg masam tu plak.. hihi.. jgung tu mmg nmpk nyummy la kak oii.. teringin dah ni!

Arjuna Silvera said...

segar bugar gambar buah tu..
oh biar gamabr senget jgn kita jadi senget

Anum said...

wow nikmatnya buah
bestnya

NM02 said...

tengkiu utk pisang kaki

aku tgk korang mcm kat mexico plak

kelas kau maria!

wida said...

pisang kaki tu kalau org mengandung..elok makan.

Nens Collection said...

org yg x berapa nk lawas penghadaman mcm sy ni..elok la ke sini yek..byk buah2..mmg heaven la membuang..hahaha..

best2!..mmg best!

mamyharraz said...

kt brastagi ni aku ada sejarah hitam bila bilik kami dirompak!
merasalah masuk balas polis kt situ sbb buat report..

tp aku tak serik nak ulang dtg sini lagi sbb mmg best ;)

wahida said...

mamyharraz: hah? kena rompak? ko duk hotel mana nok? masa tu korang ada dlm bilik ke tak? pukul bape? eh, byk tanya lak...ko ada update dlm blog tak? kalau ada, nak baca!! nak baca!!

:: Mrs.Eady :: said...

isi pisang tu dah mcm mangga plak aku tgk!iskkk..jagung jagung!!sedappp aiihh...

Lya Colours said...

bahaya tu minum tebu. sebab dia ibu gula. mcm saya ni keturunan kencing manis, jgn la minum tebu sgt. wpon sedap. huhu

amirah said...

uii..nak gi medan lagi lak tu..bestnyaaa..*rasanya dh berapa ribu kali sebut bestnya kat entri2 ko ni nok*..hehe

wahida said...

lya colors: adoi...dah terminum dah nok...aku baca statement ko tu, terus aku gerun...huwaaaaaa....

Kakzakie said...

Kakak suka pisang kaki. Kalau di KipMart Tampoi biasa 6 biji 10 ringgit...

|| NaFiRaa || said...

sedapnye buah salak!! tetiba aku terbau2 buah salak nok.. adakah bau itu datang dari bloh ko nih~ ok~ telan air liur jap~

TiranaAduka said...

salam.
Terima kasih sudi singgah dan tinggalkn jejak..

Suka la dtg sini dpt jua sdikit info..pisng kaki tu kegemaran saya tau

Dee said...

wah..naik keta kuda syoknya..murahlah sweater kau tu..aku tau..kau kalau tawar brg..sure paling rendah..hihihi...

syiela said...

bestnya buah2 segar...

buah markisa tu tak pernah rasa tapi jusnya pernah la minum sedap...

Jagung tu pun adei mmg menggoda betul

dapat pulak naik kereta kuda.. mmg bestlah

SURIA AMANDA said...

telan liur aku tgok buah2 tu nok...

mama aini said...

ehem sempat jugak naik keta kuda ek?..mama tak pernah lagi naik..rasanya tak sempat nak naik kot.. :)

Rasp said...

i nie memang suka giler2 makan buah...
mau terbuntang mata i kat situ kan :)
rambang mata tak tau nak beli buah apa sbb semuanya nampak lazat2.... sepanjang jalan masa ke danau toba tu, nampak tak pokok pisang kaki?
sbb masa i gi dulu banyak....

qemaishak said...

Pisang kaki tu rasa cam buah ciku je kan, ke aku je rasa gitu ek? hihi..kak murah sweeter tu, makin cun ko kak sejak berhijab..:)

sudipVSsenduk said...

buah markisar banyak dkt kampung saya, petik & makan mcm tu je.. sedap kan

Nieda said...

buah pisang kaki mmg sedap. Akak beli kat Cameron .Tapi susah nak dpt ikut musim kut.

norhidana said...

bestnyer kak tgk segala mcm buah2an dia... nampak lain dr kt sini kan... dia nyer terung belanda tuh kalu kt cameron pun ada kan kak.... pastu pisang kaki tuh lain gile kan, kalu kt melesia selalu kan bersih je...

passion fruit pun nampak lain... dulu makngah pun ada tanam gk

Nurul Husna Mohd Hassan said...

semua buah2 tu saya tak pernah makan kecuali salak :)

fiza said...

Tu dia, bermacam² jenis buah. Buah markisa tak pernah makan lagi, tapi jus dia sedap kan. Pisang kaki sedap tau.

Marya Yusof said...

Wahida,

Buah terung belanda tu dipanggil mangosteen tp bukan manggis... kat sini pun byk... markisa tu dipanggil maracuya.. :))

Pisang kaki mmg sedap...masam2 manis gitu kan :))

syiok baca entry ko ni :))

ieda said...

wahh dik
rambang mata nie
banyak tuu buah tuu
paling best buah salak tuu ;))

Fieza79 said...

wee..tringat pulak kenanagan di brastagi..mmg syok kan..sejuk je..lg sejuk dri cameron kan..

lama tk jenguk sini..

wahida said...

mama aini: nnt naik la mama..mama kan nak ke medan dah...

rasp: saya nampak byk pokok kak, tapi tak kenal la itu pokok pisang kaki ke bukan...haha...

qemaishak: ada sikit kot rasa ciku...

norhidana: serius, aku tak pernah tgk pisang kaki masa kat malaysia...huhu

marya: ooo, ye ke...aku belajar lagi benda baru hari ni...

eMMe said...

Kak Ida, kat sini pun kite gi jugak! tapi tak shoping, juz duduk makan jagung bakar..sedap.. buah2an yg dijual pun.. menarik2..berlonggok2 bertimbun2..rasa nak lompat atas buah2 tu, hahaha... mcm2 kan buah yg kite tak penah nampak... hehehe...

cHeRyNa PiReS said...

sangatlah suka pisang kaki walaupon tak pernah tgk ia sehodoh tu. macam tak percaya...sampai tgk next pix isinya tu.

haaa...this is my fav posting so far!
ini benda paling menarik kat sana utk saya:)

cHeRyNa PiReS said...

sangatlah suka pisang kaki walaupon tak pernah tgk ia sehodoh tu. macam tak percaya...sampai tgk next pix isinya tu.

haaa...this is my fav posting so far!
ini benda paling menarik kat sana utk saya:)

akubiomed said...

Nampak buah-buah kampung yang segar. Layan makan jagung anak beranak.

RYS AREESA NASIR jr said...

huish, jagung... teringin pulak.. hu hu

KhaiRin : anies said...

durian x de ke cik kak?

wahida said...

khairin: adaaaaa...tapi kami tak rasa pun...malas nnt kang mulut bau duyan...

Sue-Rya Qistina said...

pisang kaki mmg best kak.
tapi klau kt msia ni semua yg dh bersih2 kulitnya.
mmg camtu eh warna kulit pisang kaki tu or kena basuh dulu yg kotor tu?
mmg segar sgt buah2 kt situ kan. jeles sungguh!

Qhaifa Nur said...

macam2 buah ada....
buah salak paling best...

miss Fyqa said...

my mum suka sgt mkn buah pisang kaki tu. :D

wahida said...

suerya: kat sana kotor2 kulit dia, tapi masa mkn aku bersihkan dulu kulitnya...mmg sedap lah pisang kaki kan...

Dilla Ady said...

rase mcm nk capai2 jek buah2 dalam gambar akak ni....geram tgk..

pisang kaki sib baik penah dengar name..tpi rase tak penah lagi, agak jakun sy kak..

Ema Blog said...

feberet buah salak tu..sana buah salak dia best..nyesal tak beli masa pergi serikin baru-baru ni

CikPuanHaLia said...

Seb baik kakak sweater tu tk hunus pisau kt ko pasal tawar banyak...hihihi.

Err..D mmg dh tak pakai spec eh skng?!

Angah said...

terlioq ku tgk jagung bakar tu weii...

dakcik said...

terliur lak tgk buah salak tu..:)

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



Hamzah Saragih said...

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
--------------------------------------------------------------------
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE





Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : 
+6282160211106
Email : hamzahsaragih@ymail.com
Web: http://hamzahsaragih.blogspot.com
Facebook :Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1