nuffnang advert

Tuesday, September 25, 2012

Cuti2 Medan: Rumah Makan Islam Murni, Parapat

Assalamualaikum semua...

kami dah sampai dari Samosir...sekarang kami dah berada di Parapat...sampai je di Parapat, kami kebulur giler, maklumlah makanan kat Samosir Island tu kan nan hado je kekdahnya, jadinya besar lah harapan kami kat Parapat ni makanannya boleh ditelan...huhu...

kami sampai di sini dah ptg..hampir pukul 3...Pak Roy terus bwk kami mkn kat sini, Rumah Makan Islam Murni...Pak Roy ckp org Malaysia suka mkn kat sini...

menunggu lauk dihidang...

antara lauk2 yg kami makan...aku mintak sambal hijau, takde, dia cuma ada sambal belacan...eh, sedap lah sambal belacan indon ni...

masak lemak nangka...yg ni aku mkn habis sepinggan...serius, kami anak beranak mkn byk kat kedai ni...rasanya sedap kena dgn tekak kita org Malaysia...

yg ni kepek pedas..

yg ni pulak gulai kambing....bab kambing ni, hubby ngan abang je yg mkn, aku bo layan...tapi apesal ntah, kali ni hubby tak sentuh pulak kambing...hairan jugak neh...
tapi kami anak beranak byk layan mkn ikan nila goreng ni...sedap giler...ikan nila ni mcm aku ckp sebelum ni, ikan ni terdapat di Danau Toba..ikan ni sedap tau...siap mintak tambah lagi sekor...

tgh tunggu teh botol pulak..Pak Roy dan Pak Rapel mkn di meja berlainan, dorang takmo kacau kami katanya...kacau apabendanya pulak kan...bukannya kami honeymoon..ekekek...kami agak dorang pun segan kot, sbb setiap kali mkn, dorang semeja ngan kami...tapi takde hal lah tu...


p/s: takde apa2 menarik tntg n3 ni, tapi perlu jugak buat n3 supaya kalian yg melawat Danau Toba, tahu di mana nak mencari makanan halal lagi sedap di Parapat ni...sinilah tempatnya...


*Tomok maksudnya 'gemuk', Raja di Pulau Tomok tu sgt berjaya dlm mentadbir negeri...negeri aman makmur dan rakyatnya sihat2 belaka (gemuk) tu sbb diberi nama Pulau Tomok...
sorry lupa nak tulis masa n3 semlm...huhu...

39 comments:

lieyalatif said...

alamak kooo..pagi2 bukak dah gambar mknn..sedap2 lak tu..... tapi masakan die ala2 melayu la juga kan....

ikan nila tu pelik, tak penah dengar, tapi mase aku gi bandung dulu pestime mkn ikan gurami...ikan kaloi kot kalo kat tempat kite....

:: Mrs.Eady :: said...

pagi pagi entry mkn..aaggrrhh....nak cari kepek pedas la nok!

err..nape en.wan mcm kurus skit??

mamawaiz said...

ikan nila tu mcm ikan talapia merah je..sebijik sama rupanya.rasanya tak tau lah..hehe.

kak..leh tak tnya kak niza tu, nape sy x leh bukak blog dia.dpt warning..ada virus.ke kena kat sy sorang je?

Lya Colours said...

saya pon nan hadoo makan kambing. hihi

nuyui a.k.a miss YUI said...

mmg mcm mknn malaysia je cara masaknnya kak..

Unit Bestari & ICT said...

Bila lapar ... memang sedapp....

tapi CA pun suka makanan kat sana ...


Chik Att

wahida said...

lieyalatif: ikan gurame kat bandung tu sedap kan nok...aku pun suka...

mrs.eady: kurus? wah...suka laki aku dgr kalau mcm tu nok...haha...

mamawaiz: betul tu, ikan nila tu mcm ikan talapia tu la...sedap tau...

kak NM02 ckp bukak blog dia pakai mozilla, jgn pakai IE...

miss Fyqa said...

lapar terus. hehe.. mcm sedap ikan nila tu...

Kakzakie said...

Kalau kakak suka kambing Wahida. Sayangnya tak makan kakak tengok yg terliur. Hero 2 org tu boleh tahan lapar juga sampai pukul 3 petang

SURIA AMANDA said...

ikan nila tu dah serupa mcm ikan tilapia je..kat sana nama eh cenggitu eh...

Nens Collection said...

betul la si tomok penyanyi ckp..masa die kecik2 die gemuk..sbb tu org panggil die tomok..kekeke

mcm kr malaysia dh makanan die..ikan nila tu plak mcm ikan talapia lps di goreng..;)

norhidana said...

ohooo tomok tu gemuk ek... pasni nk panggil aiyan tomok lah supaya cpt gemuk... ahak2... ampehs

ohooo, kirenya makanan kt situ mmg selera org melesia lah ek kak... mcm best je ikan nila tuh, di goreng garing2

|| NaFiRaa || said...

alahaiiii.. apsala tomok tuh tak gemok2 pon~ muahahaha..

aku terliur tengok ikan goreng tuh~

faridah nazurah said...

nampak sedap je makanan makanan nih.. terliur di pagi hari. hahaha

atty's said...

fuh..ikan tu buat kty lapar tau..
berbunyi perut nie..
okeh juga ida buat entry ni..leh refer kt mana leh makan, mknan yg halal

Anum said...

lapar sudah :)

♡ a.y.u ♡ said...

aritu dpt FM "tomok" ingatkan tomok penyanyi tu...ekekeke..btw thaks sis for the fm...dlam byk2 mknan kt atas ni sambal belacan je yg ai tertrik..hahaha

♥ dak pink said...

Yey, dapat view blog ni dgn gambar semua.

p/s: semalam aku buka blog ko, keluar tulisan je sbb tenet slow. *ngadu

Huda said...

ohh tomok tu maksudnya gemuk ke? hehe..kepek pedas tu sedap la,..

Eye_nee said...

tapi Tomok kat Malaysia ni kurus keding jer...tak sesuai jd penyanyi kut..gulai nangka feberet foreber...sikit nyer kerepek pedas tu...

NM02 said...

mcm lauk melayu kita jgk kan...

jah, aku suker tenung muka trainer kita tadi la... aku nak qays jadi mcm dia... hehehe....

Rai Ourkizuna said...

terliur aku nampak kepek tu T_T

agak2 kalau aku dok sana aku tomok tak..

mesti orang indon pelik kenapa orang malaysia panggil tomok tu tomok padahal dia tak gemuk pun..hahaha..

Murni Alfathunnisa said...

nice sharing! :-)
ikan nila goreng tu memang nampak sedap...camne la rasa dia agaknya kan..arrr..geram tgk!

anyway, salam kenal dari saya.

Daddy Ziyyad said...

cakap pasal ikan nila tu..kalau gi indon aku suka bangat ikan goreng kat wong solo, yang kat bali punya tau..mmg best

JunAina said...

Waiting for next entry...ko kalu buat entry jalan2 dan makan2 memang best!

fiza said...

Nasib baik baru lepas makan ☺☺

Owh..tomok tu gemuk yer. Tapi tomok kat sini kurus jer...ekekeke...

Rasp said...

i pun tak layan kambenggg...
tapi fish i loike...
tingin lak nak rasa ikan nila tu sis...
so kena gi sana lah ek...
alasan nak gi jenjalan hahahaha

*SiRibenMerah said...

sedap kan food kat sana...
hehehe~

*ai da update cerita pelangi*

ieda said...

aduhh laporrrrrrrrrrrr

haa senang juga nak cari makanan islam kat sini ye dik ..
sedap2 lakk tuu
ada masak lemak nangka layiee .. perghhh , nambah2 nie ;)

Qhaifa Nur said...

mudahlah datang sini dah tau kat mana nak makan wahida......
gulai kambing tu nampak sedap juga.....

Ema Junaiha said...

kepek peda tu nampak rangup dungguh...

::NureeN:: said...

aku ketinggalan laaa.... bila g ni? kena tgk n3 n3 lepas nih.. jeles2

Kesuma Angsana said...

mcm makan kat rumah sendiri ye

Zana Adieyza said...

tomok = gemuk?.. tomok kat malaysia kurus.. hehehe..

seronoknya tgk akk gie holiday ni..

mamyharraz said...

kalau jumpa lauk mcmni ok.tekak boleh terima..baru tau tomok maksud gemok :D

Sue-Rya Qistina said...

serius sedap giler tgk mknn kt indon kat. ni yg buat saya teringin ke sana lg. blm penah smpi sini lg.

Dilla Ady said...

sambal belacan die mcm ditumis kan, sbb berminyak..lain tu ngan sambal belacan kite..

ikan nila tu mcm sedap, garing..kalu kt malaysia ni takde ke ikan nila?

Hamzah Saragih said...

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
--------------------------------------------------------------------
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE





Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +62 821 602 111 06 Email : hamzahsaragih@ymail.comWeb : http://hamzahsaragih.blogspot.comFacebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1

Hamzah Saragih said...

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
--------------------------------------------------------------------
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE





Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +62 821 602 111 06 Email : hamzahsaragih@ymail.comWeb : http://hamzahsaragih.blogspot.comFacebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1