nuffnang advert

Thursday, September 20, 2012

Cuti2 Medan: jalan2 sekitar Toledo Inn, Pulau Samosir

Assalamualaikum semua...
nak bawak korang ronda2 Toledo Inn ni...besar jugak hotel ni...

 berada depan lobby hotel...

 lobby utk hotel 2 bintang...ok lah tu...

 ruang kesihatan ada disediakan di sini...ruang internet juga ada ibuk...

 cantiknyaaaa....sgt menenangkan...


 ruang khas utk mandi kat Danau Toba ni...

 ada batas dia la kalau nak mandi...tak boleh jauh2 sgt..

 see, anak2 dah ready nak berendam kat Danau Toba...

 tapi posing dulu lah...

 hubby test dulu kedalaman air...dlm jugak tau...so, aku pesan ngan hubby dan anak2 supaya mandi kat tepi2 jer...lagi pun hubby ckp batu2 kat dlm tasik tu agak licin...

 so, anak2 berendam dgn kawalan hubby...merasa jugak dorang mandi air Danau Toba...

 pas mandi, relax jap...layan view lagi...lagipun air dia sejuk sgt...anak2 tak tahan..anak2 dah menggigil, nak2 si adik tu...berendam sekejap jer...

 oh...rindunya Danau Toba....

 kat Danau Toba ni jugak byk tumbuh bunga trumpet tu...cantik2...

 dah habis mandi, dah rasa kesejukan air tasik, moh la balik bilik...

 sedikit info mengenai Danau Toba:

Danau Toba adalah sebuah tasik gunung berapi dengan ukuran panjang 100 kilometer dan lebar 30 kilometer yang terletak di Sumatera Utara, Indonesia. Danau ini merupakan danau terbesar di Indonesia dan Asia Tenggara. Di tengah danau ini terdapat sebuah pulau gunung berapi  bernama Pulau Samosir. 

Danau Toba terjadi sekitar 73,000-75,000 tahun yang lalu dan merupakan letusan supervolcano (gunung berapi super). Debu gunung berapi yang ditiup angin telah menyebarkan ke separuh bumi, dari China hingga Afrika Selatan. Letusannya terjadi selama 1 minggu dan lontaran debunya mencapai 10 km di atas permukaan laut.

Kejadian ini menyebabkan kematian dan beberapa spesies juga pupus. Menurut beberapa bukti DNA, letusan ini juga menyusutkan jumlah manusia sekitar 60% dari jumlah populasi manusia bumi pada ketika itu, iaitu sekitar 60 juta manusia. Letusan itu juga menyebabkan terjadinya Zaman Ais.
Setelah letusan tersebut, terbentuk kawah yang kemudian terisi oleh air dan terjadilah yang sekarang ini dikenali sebagai Danau Toba. 
sumber: (wikipedia)


Toledo Inn jugak ada sediakan feri khas utk tetamu yg ingin pulang ke Parapat...


lepas ni kang, n3 jalan2 Pulau Samosir naik motor....

42 comments:

akubiomed said...

Rasa gerun pula hendak turun ke bermandi didalam tasik. Tentu airnya dingin.

nur anis said...

waaa..cantiknya.....mesti seronok kan...

Arjuna Silvera said...

cantik jugak hotelnya..airnya jernih kan...

:: Mrs.Eady :: said...

wahida...sgt sgt manis muka kau bertudung tu....suka sgt tgk gmbr tu...

aLyNnZ said...

ish syioknyer dpt berendam air danau toba..sejuk nyer cam air terjun yer..? lau mandi tu kaki jejak tanah ker jejak batu..? risau plak kan lagik2 lau alynn yg xreti swimming..hikhik..

xsabar nak tunggu n3 seterusnyer..

Sue-Rya Qistina said...

pergghhh..mmg syiok la kak. nak2 klau pandai berenang. tu klau dpt kt saya, hubby n kakak mmg best giler la. org pandai berenang mmg gitu la kak, pantang nmpk air terjun ke ape ke. hahaha

Mak Lagenda said...

alahai..sonotnya pi jalan2!!

Nens Collection said...

banyak tempat ek pakej die..best giler kalo leh pergi ni..sure kenengan terindah tahun ni..

wahida said...

alynnz: mmg sejuk air dia...hubby ckp kaki jejak batu..batu dia pulak licin2...

mamyharraz said...

lepas ko bertudung..lg mirip leya hot fm tu..samalah muka korang.

Indahnya suasana kt situ terasa nak capai2 je air tasik tu..

Kakzakie said...

Nampak seronok betul dua hero comel tu mandi-mandi wahida. Sengih memanjang.. sukalah tu:)

ieda said...

fuh air tasik tuu nampak tenang dan menarik ..
wahh suke lah budak2 tu waaaa
kalau akk punn terjun aje ... ekeke ;))

NUR said...

bestnya boleh bermandi manda.. di Danau Toba..
dari blog NUR

Huda said...

nengok air dia dah terasa sejuk..tapi tulah suka nengok ketenangan di situ..kau makin cantik dan ayulah nampak sopan je..

amirah said...

serius nampak cam dalam gila danau toba ni beb...tp tenang je kan..

Cho Zila said...

cantiknyer pemandangan kat situ yerk.. haritu gi medan tak sempat nak gi danau toba...

Eye_nee said...

Tak berani rasanya nak berendam mcm tu sis...mcm tak nampak dasar dia....takutttt....cantik banget viewww kat danau tu sis...

Lya Colours said...

cantiknyaaaa mesti best dapat berendam kat situ

psst! ko serius semakin cantik kak semenjak bertudung ni!

Jue a.k.a Ibu 2F said...

cantik...
alangkah bestnya kalau dapat jejak kaki kat sini

Shasha Mohamed said...

Wah! Indahnya Danau Toba.
Menarik, hotelnya pun boleh tahan juga ;)

Dilla Ady said...

ooo...camni rupenye...bile la dapat pegi...

teringat2 angan2 nk gi sini bile honeymoon...last2 gi tioman jek..huhu

Ibu Lala said...

asyik makan angin je wahida ni. jeles tau. untung la badan..

wahida said...

cho zila: la, awatnya tak gi danau toba..ruginya kak...situlah yg cantik...

ct rahani said...

cantiknya tasik dia kak.. beshnya klu dpt berendam.. huhu..

kak, sori magnet yg ko bg aritu dh pecah la.. sori sgt2.. ader aku citer kt blog aku.. meh la jenguk yer..

mamavogue said...

cantek nyer view..!
sesuai betul utk berehat dan melapangkan fikiran :)

wahida said...

ct rahani: nnt join GA Medan aku yer...tunggu aku habiskan semua n3..hehe...mana tau kali ni rezeki ko lagi...

eMMe said...

hurm.. kak Ida, kite pun rindu ar nak gi Medan lagik, tapi jenuh naik bas berjam2 utk sampai ke toba lake tu... huhuhu...

SURIA AMANDA said...

nice...aku suka semua gambar2 ko nok..aku kat guangzhou gambar x berapa nak cantik..menyampah..itu la masalah kalau org x pandai amik gambar...

Tihara said...

nice views..bestnye, ske tgk wahida dressing..sejuk mata memandang, serius sgt sweet :)

Ena said...

syoknyer...

Angah said...

wahhh jalan lagi ko,...beh nyee...

fara said...

bestnyeee dpt bcuti ke sni.
klo pegi mase cuti skola mesti sesak ngan org kan?

Aleyn said...

Wow...the very the best jenjalan ngan family

norh said...

cantik kan danau toba ni..

eima said...

wahhh hebat nye sejarah danau toba

norhidana said...

cantik mmg cntik pemandangan danau toba tuh... tp gerun gk baca sejarah kemunculan danau toba tuh... sampai 60juta tuh...

♥ dak pink said...

Auwwwwwwwwwww, semua gambar cantik je lah. Mesti sejuk je kan kat sana sebab cuaca macam nampak lembap2 je.

Eh, lembap2?
Hahha.

fiza said...

Baru aku tahu sejarah danau toba >_<.

NM02 said...

pergghhh... posing kaki bersilang... kelas kau maria!... hehehe

mama aini said...

ehem indahnya pemandangan kat sana..

zila manaf said...

hepy la tu hehe

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.