nuffnang advert

Wednesday, August 15, 2012

soal jwb agama: ingin hamil tanpa izin suami, jimak di siang Ramadhan & tinggal solat Jumaat kerana tugasan

Ingin hamil tanpa izin suami

SAYA seorang ibu yang kehilangan anak ketiga akibat penyakit genetik. Menurut doktor, setiap kali saya mengandung saya berisiko 25 peratus tetapi perkara itu boleh dikesan menggunakan kaedah amniosintosis (pengambilan air ketuban) pada seawal 12 minggu kehamilan.

Suami saya seolah-olah berputus asa dan tidak mengizinkan saya mengandung lagi kerana takut perkara sama berulang. Namun saya ingin cepat mengandung bagi mengubati hati saya kerana kehilangan arwah.

Saya tetap yakin Allah Maha Pengasih dan Penyayang, Dia mendengar doa yang saya panjatkan kepada-Nya setiap hari dan saya yakin anak itu adalah rezeki.

Bolehkah saya mengandung tanpa keizinan daripada suami?


Ibu Runsing,
KUALA LUMPUR


  PENYAKIT keturunan atau baka (genetic disorders) berlaku atas sebab ‘kekurangan, terlebih, atau kecacatan gen dalam DNA orang yang terbabit.’ (http://ms.wikipedia.org/wiki/Penyakit).

Kemungkinan ia boleh diwarisi oleh anak. Bagaimanapun, kita hendaklah yakin semuanya datangnya daripada Allah dan anggaplah semuanya sebagai ujian daripada-Nya.

Puan sudah berjaya menghadapi cubaan itu dan hasrat puan untuk mengandung tanpa keizinan suami patut dielakkan. Ketaatan sepenuhnya kepada suami menjadi tanggungjawab isteri.

Ia adalah ujian Allah sehingga dapat melayakkan puan memasuki syurga Allah. Puan hendaklah berbincang dengan suami secara baik mengenai hasrat itu.

Bawa berbincang dengan pakar perubatan kerana ia dapat merapatkan hubungan suami isteri serta mungkin suami dapat bertolak ansur selepas mendapat khidmat nasihat.



      Bayar kafarah kerana jimak di siang Ramadan    
SAYA pernah bersetubuh pada siang hari dalam bulan Ramadan tahun lalu. Saya membuat pilihan untuk memberi makan kepada 60 fakir miskin.

Tetapi di tempat saya, tiada fakir miskin. Bolehkah saya membuat kenduri di rumah saya dengan menjemput jiran? Atau bolehkah saya bungkus makanan yang berjumlah 60 bungkus dan diagihkan ke rumah jiran?


Zack,
SELANGOR

  BERSETUBUH pada siang hari di bulan Ramadan membatalkan puasa. Seorang lelaki yang batal puasa atas sebab bersetubuh hendaklah qada’ puasa yang terbatal itu dan membayar kaffarah (kifarat).

Kaffarah puasa ialah: 1. Memerdekakan seorang hamba jika mampu dan ada. Sekiranya tidak berkuasa, 2. hendaklah berpuasa dua bulan berturut-turut, dan 3. mengeluarkan 60 cupak beras kepada 60 orang fakir atau miskin dengan kadar secupak seorang.

Bagi mempermudahkan pembayaran itu, saudara boleh membayarnya di masjid di tempat saudara tinggal sekiranya yakin ia boleh sampai kepada fakir miskin.

Seterusnya saudara boleh membayar kaffarah di Pusat Pungutan Zakat. Mengadakan kenduri di rumah dengan menjemput jiran atau membungkus makanan untuk diagihkan ke rumah jiran tidak memadai terutamanya apabila mereka orang kaya dan berada.

Kaffarah itu hendaklah diterima oleh fakir atau miskin.
     
Tinggal solat Jumaat kerana tugasan

APA hukum meninggalkan solat Jumaat jika saya bekerja di kawasan cari gali minyak dan terpaksa berada di sana sekurang-kurangnya sebulan.

Adakah dibolehkan untuk saya meninggalkan solat Jumaat?



Nuar,
TERENGGANU


    HUKUM Solat Jumaat adalah fardu ain sama dengan solat fardu lima waktu yang lain. Ia ditunaikan dalam waktu Zohor pada hari Jumaat oleh setiap Muslim yang cukup syaratnya.

Syarat wajib Jumaat ialah Islam, baligh, berakal, lelaki tetapi bagi perempuan adalah sunat, merdeka, tidak uzur dan bermukim iaitu tidak bermusafir.

Antara halangan Jumaat ialah sakit, hujan lebat, cuaca sangat panas, terlalu lapar atau dahaga dan lain-lain halangan yang tidak dapat dielakkan (Haji Mohamed bin Jusoh 1990).

Umumnya, bekerja tidak dikira sebagai halangan Jumaat. Ini termasuk bekerja di platform cari gali minyak dan terpaksa berada di sana sekurang-kurangnya sebulan apabila dijadualkan bertugas.

Anda masih wajib menunaikan solat dengan cara mengadakannya bersama dengan rakan Muslim yang berada di platform berkenaan secara berjemaah termasuk berkhutbah Jumaat.

Ia boleh dilakukan di surau atau bilik khusus. Bilangan makmun tidak semestinya 40 orang dan boleh dilaksanakan walaupun hanya berdua. Seterusnya ia boleh dilakukan secara baik apabila majikan anda bersetuju dan membenarkan solat Jumaat diadakan.


      sumber: harian metro

10 comments:

Puan Awin said...

tq share info berguna...

Asrul "iLham" Sany said...

soalan2 panasss...hahaha

Rasp said...

info sgt berguna...tq

izz iizza said...

info yg bagus..:)

RamRamCute said...

good info wahida...tq for sharing :-)

Unknown said...

mengandung tanpa izin suami?
alahaii..

thanks for sharing!

SURIA AMANDA said...

thanks for sharing

Munn Jaafar said...

suami sy sgt2 izin utk mengandung..cuma belum rezeki lg.. :)

CaDLyNN said...

dtg ceduk info kt sini :p

kurus said...

aduhh macam mana tuu nak hamil tanpa izin suami huhuh

anyway thanx sharing dik ;))