nuffnang advert

Tuesday, April 24, 2012

keluarga cina ubah tandas terbiar menjadi kediaman yg selesa...

selamat petang semua...
jom layan gambar2 ni....

Zeng Lingjun, dilahirkan di sebuah perkampungan kecil, dan berasal dari keluarga yang miskin. Dia bercita-cita untuk menjadi tukang kasut yang berjaya. Maka, satu hari, berbekalkan RM24, dia telah meninggalkan kampung untuk mengejar cita-citanya di bandar China.

Akhirnye berbekalkan gaji sekitar RM900++ sebulan sebagai tukang kasut, dia telah menyewa sebuah tandas terbiar untuk dijadikan tempat tinggalnya kerana tidak mampu untuk membeli rumah sendiri. Kini, dia sudah beristeri dan mempunyai seorang anak masih tinggal di tandas terbiar yang disewanya beberapa tahun lalu.




p/s: bersyukurlah dengan apa yang kita ada dan berusahalah selagi kita masih berkemampuan.


sumber: mediamalaya

41 comments:

Nazayiena said...

Memang kita sepatutnya bersyukur apa yg kita ada....

mamyharraz said...

sedihnyaa..
Alhamdulillah kehidupan yg ada skrg cukup selesa..

lieyalatif said...

betul2 touching bace entry ni sis.....

syukur alhamdulillah dgn ape yg dah ade skrang....(sedey)

KhaiRin : anies said...

di mn ada kemahuan d situ ada jln..

plus, jgn merungut dgn sedikit kekurangan yg ada...

:: Mrs.Eady :: said...

Allah...touching nyer... >_<

norhidana said...

kalu ada kesungguhan bt apa pun msti jd... kt malaysia beruntunglah kite sume dpt bantuan...

.:fyzz:. said...

baru dok plan nk renovate umah skit..(tp kena kaji balik..ptut syukur apa yg ada...

kt China @ hongkong cam ni la kan..ada yg aku tgk kt blog ka..tak ingt la..(di hongkong..depa sewa cam reban..ala2 reban ayam..huhuhu lagi la sadis kan..

blogtilldrop said...

kat cina ni mcm mcm la...

MamaEma said...

orang cina juga kuat bekerja...

Zura said...

kalau dh terdesak kat mana pun boleh tinggal kan kak..syukur yg amat ngan ape yg kite ade...

eima said...

speechless

Neeza.Areef said...

syukur lahhh dgn apa yg ada

gadisBunga said...

warga china ni mmg penuh dengan warna ah.

kakchik@ella said...

Bersyukur la kita ada rumah yg selesa. BTW, kreatif arr dia ni. Sekurang2nya dgn ke kreatifan dia tu, tak yah tinggal bwh jambatan.

ieja amieja said...

assalam..
syukur alhamdulillah..kena bersyukur dgn apa yg ada ..sadis betul kehidupan kat cina..kat Malaysia apa kurangnya wahida..ada lg yg tinggal kat kandang lembu tu..

aku geli said...

tak lalu aku nak mkn dok ngadap tempat kencing lelaki tu

wida said...

mujur, ada jugak tempat berteduh..walaupon toilet

Nieda said...

sanggup ke kita tinggal di tmpt sebegini?
bersyukur tempat kita lebih selesa

|| NaFiRaa || said...

huhuhu.. sedih plak.. tapi ok lah ade tempat berteduh.. lagi kesian tgk mereka tido bawah jambatan..

Aju Mohit said...

saat aku tgk last pic tu, airmata terus bergenang, kesiannya baby tu kan, betapa bertuahnya kita, alhamdulillah dengan apa yg kita ada

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

ummm.. glurp!

haah, belajar bersyukur ye duhai diri sendiri..

HeNRieTTa JoSe said...

hebatnya....org kita mesti xmo macam nie...macam2 bantuan kita bg....tapi kemas...sangat bersih...xnmpak macam tandas pown...cuma benda tuuutttt...itu yang menunjukan ia pernah menjadi sebuah tandas awam sebelum nie...

CaDLyNN said...

bersyukurlah....

umialya/k.tini said...

sebaknya tengok, kiri kanan tandas, bersyukurlah dengan apa yang kita kecapi kini

Nens Collection said...

syukur alhamdulillah..dpt mengurangkan rs x pueh hati nk beli umah x lepas2..huhu

Kasih Salina said...

haha..sungguh unik..itulah namanya usaha tangga kejayaan kan..

Bui Junaidi said...

JIKA TAK DAPAT APA YANG KITA SUKA,BELAJARLAH MENYUKAI APA YANG KITA DAPAT DAN BERSYUKURLAH DGN APA YANG ADA...

(tapi agak geli pulak tengok tempat buang air tu..huhu)

ieda said...

menginsafkan .. nak2 melihatkan anak dia yg masih kecil
sure anak nie bila dah besar x menyangka dia dibesarkan didalam tandas ...

mamasuri said...

oh insaf mak..
hari2 aku bebel laki aku suruh beli umah.patut aku kena syukur je apa yg ada...huhuhu..alhamdulillah

akubiomed said...

Walaupun ruang tandas ini dibersihkan tetapi hawa daripada saluran najis tetap membawa cemaran ke dalam ruang yang telah ditukar menjadi penginapan kecuali lubang tandas disumbat dengan simen.

YATZAKIE said...

bersyukur dengan apa yg kita adekan..sedhnya tengok..emm..

NzA said...

sedihnya...hu.hu.hu....

khairul said...

rasa geli lla plak

Marya Yusof said...

As salam Wahida,

Janji bersih, tgk anaknye tu tembam & sihat! Syukur dgn apa yg ada harini... Alhamdullillah~

Maya Mayana said...

itulah kan..kalau kita fikir kita susah ada lagi yg lebih susah dari kita...

belajar menjadi seorang yg redha...

ainhany said...

patutlah ada kata2 islam..belajaqlah hingga negara china...terbukti apa yng kita katakan tak tapi boleh berlaku dengn kreatifnya di china...syabas wahida ats perkongsian ini..inilah makna kesyukuran dan terima seadanya...muga kita juga bahagia degn cara kita

intan_blur said...

sdihnye tgk gambar nih..wlupun miskin tp ank ni memiliki ayah yg btanggungjwb..wlupun hny tandas jek yg mampu dijadikan rumah

dakcik said...

kesian tgk..tp ape pun kene bersyukur dgn ape yg kita ade skrg kan..

[sutera kasih] said...

tersentuh hati tgk nasib diorg..tp diorg ttp bersyukur..

Lia said...

kental semangat org tu kan.. :)

mama aini said...

kesiannya..syukur alhamdulillah kita masih hidup dgn selesa..