nuffnang advert

Monday, October 24, 2011

Love Bali: Pura Tirtha Empul Tampak Siring...

selamat pagi semua....
lambat sikit hapdet hari ni...huhu...
nak teruskan cerita kami bercuti di Bali....kali ni aku masukkan n3 pasal Pura Tirtha Empul...

Pura ni terletak di desa Manukaya, Kecamatan Tampak Siring, Kabupaten Gianyar, Bali....

di sini juga adalah salah satu tempat peninggalan sejarah di Bali khususnya Gianyar...terkenal sebagai pulau seribu pura...

baca dulu syarat2 sebelum masuk sini...hehe...

mandi di sini dikhabarkan utk menghapuskan dosa...

mandi dgn air suci...tak dibenarkan bawak shampoo sabun bagai...

bergambar ngan security guard..hehe..tapi security guard ni tak pakai pistol, pakai keris la...nnt pelancong takut katanya...kehkeh...

pura ni bersebelahan dengan istana presiden Indonesia pertama, Soekarno...

eh, apasal aku mcm terjoin sekali dgn dorang tu? eh, pak isme pun ada? haha...

dorang mulakan upacara sembahyang...

mmg sewaktu kami bercuti ke Bali ni, memanjang dorang tgh sembahyang, sbb masa tu adalah bulan penuh...byk roh2 jahat turun...

tu yg kami pegi sini dorang tgh sembahyang, pergi pura situ pun tgh sembahyang...mana2 pun sembahyang lah senang ckp...huhu...


air dlm kolam ni bergelodak tersembul2 keluar drp tanah...itu yg dikatakan air ni sgt suci ..

dikhabarkan dulu ada seorg raja yg byk sakti dia tapi jahat wooo...nama dia Mayadenawa...Bhatara Indra pun telah diutus dari langit utk membunuh raja yg jahat tu...Mayadenawa kalah pas tu cabut lari sambil berjalan mengiringkan( memiringkan ) telapak kaki dia takut Bhatara Indra dengar...tu yg muncul nama tampak siring...

bergambar bersama sekitar kediaman rasmi presiden...kalau presiden Indonesia turun, dorang wajib singgah pura ni...


boleh pulak kebetulan warna baju aku ngan hubby sama ngan dorang...huhu...

besar2 patung kat bali neh....



p/s: aku tak sihat hari ni, tapi gigih update jugak citer Bali ni nak cepat habes...


41 comments:

*SiRibenMerah said...

akak x mandi skali ke..
hahahaha..

bestnyaaaaaaaa..
bila nk abes episod bali neh?

ai menjeles tau...

:: Mrs.Eady :: said...

menarik nie!!!!

Nens Collection said...

nasib sy kene kerja arini..
pahang cuti arini..kalo x terlepas bc episod bali neh,..kiki

misya said...

ciannye

wan nurul hezrina said...

takot nengok patung belakang tuh..hehe terjoin sekali mandi air penghapus dosa.banyakkan kepercayann dowg indonesian nih

mamyharraz said...

suka tgk wahida pakai putih match dgn suami :)

byk dpt info entry bali awk suka suka suka :))

amirah said...

kalo pura je mesti ada air suci kan kat sana

nuyui a.k.a miss YUI said...

amboi..syoknya kak dpt p sana..

Citarasa Rinduan said...

wahida..
kalau aku nak kesana, ko tolong join sama eik..

aku tak ada geng lah..
jeles beb layan entry ko di bali

MamaEma said...

putih itu bersih.

lain agama lain kepercayaanya.

azi said...

Wahida...
rasa pelik pulakkan...he..he..agama hindu..tapi lainkan dari "orang" dari tempat kita agama yang sama....

wida said...

mcm mana sis boleh ingat semua nama2 tempat tu ek..kagum plak.catat kat diari yer?

take care sis

wahida said...

azi: betul tu, hindu Bali ngan Hindu Malaysia tak sama sis...

wida: ingat sendiri nok..ada beli nota kecik, tapi tak kuasa nak mencatit bagai...huhu...

Kakzakie said...

Mandi berkemban je... kalau tempat kita dah lain jadinya... mcam cerita P Ramlee. Wahida pakat dgn dia orang nak pakai baju putih hihi...

GreenJade said...

aku ushar2 gak kut2 ko ade skali mandi kat kolam tuh..ihiks :p

Dee said...

aku tgh tgk2 pic ni..kot2 ada ko duduk sembahyang sama ngan dorang..dah suma putih ha..hehehe..gurau je..

Daddy Ziyyad said...

Lahhhhh..baru aku tau ada kediaman Presiden kat situ...hahahahaha..masa aku gi sini dulu, aku sibuk skodeng orang mandi berkemban! hahahaha

eB ezrin said...

alu suker gambor last tuh :)

ajumohit said...

wahh sedondon gitu ko dgn diorg tu ida, putih bersih je...bila la nk smpi sana ni hehehhe

NM02 said...

gambar kau ngan pak isme dok toleh belakang tu aku suker la

mcm korang di apit oleh rakyat jelata pulak

ngeh ngeh ngeh

mmg pak isme tu hensem la weh

Tihara said...

best best :)

nurkaloi said...

wahh tak abes lagi kisah bali dye heheh
eah security guard ke yg pkai keris uh
kaloi ingat plancong jugak hehehe

mama maman said...

romantis uols.. pakai putih seragam..:)

khairul said...

jom tgk video keluaq api dr ekzos.http://gilamodified.blogspot.com/2011/10/autoshow-aerocarnival-iv-unikl-oct-23.html

|| NaFiRaa || said...

huhuhu..syoknye~ banyak jugak tempat yang korang pergi ek.. itu kira dalam pakej ke nok???

::NureeN:: said...

mcm tau2 plak.. berbaju putih sesuai la tue hhehee.. :P joke..

cantik la tmpt dia.. tp yg mandi buang dosa tue semua org nmpk la diaorg mandi c2..mm

CaDLyNN said...

amboi..kuar abes sejarah2 pura ye..

tak sihat? get well soon dear..

boleh nnti smbg lg cite bali ni..hehe

mak encik | SZ said...

sungguh "kuat agama" diorg ni ya...

Eye_nee said...

Cantek banget dehh Bali ni...boleh pulak baju ko dgn incik haby sama kaler dgn itu org2 mau sembahyang...

♥ Elin ♥ said...

hi,
;) ok done. sy dah melaksanakan tugas sy,..

lepas nih blh share pengalaman kan.

;)

air suci tuh blh hapuskan dosa??..mcm2 kepercayaan sunguh kan.

exora said...

ikut tema diorang plk bj wahida kan...hehehe

ct rahani said...

kebetulan lak akak pakai baju putih.. cam janji2 noo.. hiks..

syariza09 said...

ooo sbb tu la sana sini ada org semayang, bulan roh jahat turun rupanya

Hanis Azla said...

byk info kat bali akak dpt kat sini.. thanks yer..

Mamamya said...

la...ko pun x sihat ker?? sama lah kita tp aku gigih jg ke sini baca citer ttg Bali...x jemu aku baca.

MaMa AiNi said...

he2x..rajinnya diaorg sembahyang kan wahida !!..ya banyaknya patung2 besar..hu2x..

eiela said...

cantik pemandangan kat bali tuh

Softtouch [Hanim] said...

smeunaya cntik n superb....damai je mata ni wahida....i want more! i want more!

rasp said...

bila gambar ramai berbaju putih...
jenuh gak me dok scanning mana u hehehehehe....mmg cantik lah bali nie...

eLLy said...

noks kenapa ko tak tompang dorang mandi sekali :D

akubiomed said...

Cantik pintu gerbang patutlah ada rumah di Malaysia pun ada mengayakannya