nuffnang advert

Friday, December 17, 2010

susulan dr n3 semalam...

salam semua...
n3 ini adalah susulan drpd n3 semalam...

terima kasih kerana bg komen yg positif...aku terima komen kawan2 dgn hati yg terbuka, tidak, tidak sesekali aku berkecil hati dgn setiap pandangan dr korang...malah aku sgt hargai kerana korang telah banyak menyedarkan aku, mengejutkan aku yg selama ini terlalu ego, berdendam dan menyimpan rasa marah yg amat sangat...marah yg tak pernah susut dari hati aku...dendam yg aku tak dpt balas dgn tgn aku sendiri...

malam tadi, hubby dah nasihat aku agar buang segala yg keruh, orang yg berkenaan pun dah dpt hak dia, biarkan Allah saja yg membalas segala perbuatan mereka...betul jugak cakap korang, ada hikmah di sebalik semua ini...
setiap kali aku baca komen korang, menitik air mata aku...betapa hinanya aku kerana enggan memaafkan, sedangkan nabi ampunkan umatnya, sedangkan Allah itu Maha Pengampun, kenapa aku yg sekecil umat yg juga tak lari dr melakukan kesalahan, begitu sukar melafazkan kata maaf?
setelah aku muhasabah diri dan bykkan istighfar, aku kosongkan jiwa yg penuh marah ini, aku lenturkan ego aku, kini aku diberi kekuatan...
dengan penuh kejujuran dan keikhlasan, aku dah maafkan segala perbuatan yg pernah mereka berdua buat kat aku, walaupun mungkin aku sukar melupakan...
semoga mereka berdua insaf, bertaubat dan jangan sesekali mengkhianati dan menabur fitnah pd org lain lg...

kini aku lebih tenang......

45 comments:

sisdee said...

kita manusia biasa..tak lari dari kesilapan kan :)

yg pasti u akan lagi LEGA bila tak simpan dendam....ttg melupakan tu...jgn terlalu memikirkan insyaallah "itu" akan hilang secara semulajadi..just positif dengan kehidupan insyaallah akan terus bmakna hidup...smpat bulan muharram nie kita bhijrah ke arah yg lebih positif kay...senyum2 slalu..

♥ manje ♥ said...

salam

alhamdullilah... kalau begitu

'maaf itu indah...
maaf itu dapat memberi ketenangan jiwa' kan... (^_^) ~

lydzar said...

its a bit easy to forgive, but mmg susah to forget. lumrah. saya pon macam tu..

alhamdulillah hati wahida dh lembut. smile yer :)

Softtouch [Hanim] said...

Alhamdulillah wahida dah maafkan dia..nak maafkan tu bolehlah tapi nk lupekan kejadiaan tu mmg ssh wahida, sy pernha rasekan dulu..

sy mmg dah maafkan org tu tapi hati ni yg sakit masih ada parutnya

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

alhamdulillah la mek wahida dah ok..dah cool..:-)

amirah said...

bagusnya macam tu kita akan rasa "ringan" dan lebih tenang..insyaAllah

..::SangRatoo::.. said...

barulahh ♪ mat kool mat kool kawanku.. ♪ heheeh..Alhamdulillah..jiwa lebih tenang..minda lebih segar..amin :)

|| NaFiRaa || said...

alhamdulillah.. semoga semua yg berlaku itu jadik sempadan buat kita semua~

zura@iwan said...

Alhamdulillah....itu yg tbaik...stiap pbuatan ada blsannya kan..

Fieza79 said...

alorr terlepas n3 semalam...ape pon kita manusia biasa mmg begitu...lemah dan amarah yg menguasai jiwa tu membuat kan kita sukar nak memaaf kan org...mngkin dgn memaaf kan org tu beban kita sedikit berkurangan...insyaallah..

~ yus ~ said...

alhamdulillah...

Dee said...

ko adalah seorang juara wahida..bukan senang memaafkan..tp dia akan belajar dari kesilapan dia..ini hukum karma..ko pun lebih happy skrg kan?

along said...

alhamdulillah...kite manusia biase...buang yg keruh okay...agar jiwa lebih tenang...ko jauh kan la diri dr virus bername dendam...

HonEyBuNNy said...

alhamdulillah....bagus la cm tu kak....sejuk hati ila dengar...happy for akak...

nieda said...

alhamdulillah, besar pahalanya memaafkan orang. SIapalah kita untuk judge mereka kan, sedangkan Allah itu maha pengampun. Dan sedangkan nabi pun ampunkan umatnya.

think positif!!

Mrs.Eady said...

syukur alhamdulillah...:D

rieyana ynn said...

sikap pemaaf tu kan mulia...baguslah mcm tu;d/pssttt...yana dah pollow lupa lak ngat dah pollow...ahakss.;d

makdara TERdiva said...

buat baik dibalas baik, buat jahat di balas jahat..cuma cpt dgn lambat jer.. jgn stres2 dear..jom cuti2 malaysia lg..

MDT nak cuti2 dgn rebina kids..so, memang takkan ade BW dalam seminggu ni..

hv a great weekend dear :)

Raji berkata said...

hohohoh
alhamdulillah ;D
mntk2 dijauhkan selepas ni dari fitnah manusia~

Citarasa Rinduan said...

syukur...syukur..

bukan kami yang menggalakan wahida dari berbuat kebaikan dan memaafkan..
tapi, kerana hati yang suci dan ikhlas memaafi dari lubuk hati wahida yang membawa wahida ke arah kebaikkan itu..
insyallah...semua orang tak lepas dari kesilapan..

semoga kita sama2 memaafi antara satu sama lain...amin

Beruang Madu said...

Lama abang tak bagi komen kat memana entry korang tapi isu ni menarik.

Abang selalu cakap kat kawan abang yang curang atau menipu (kalau mereka menipu lah) iaitu abang takkan marah atau dendam tapi untuk diorang tunggu lah balasaan dari Allah sebab kalau abang yang balas apa lah sangat diorang rasa tapi kalau Allah yang balas.. hmm tunggu lah natijah buruk untuk diorang..

Ada kes yang sama kat tempat kerja lama abang dulu, seorang perempuan yang takder kerja lain mendengki orang tak habis habis sampaikan mende kecik kecik kejayaan orang apa pun dia sakit hati dan dikerjakan sampai kena buang kerja orang orang tu... power betul penunduk dia kat boss boss...

Tapi takdir menentukan dia dibuang (selepas semua kami terpaksa berhenti dikerjakan dia) disebabkan benda benda kecik jugak. Dia berkahwin tapi bercerai beberapa bulan kemudian sebab suami dia songlap habis duit dia yang dia buat side income dari company dan sekarang ni terpaksa kembali ke kampung dia dalam hina dina..

Kalau lah kami balas perbuatan dia dulu paling tidak pun kami yang kena balik.. jadi bersabar jer dan dia memang terima balasan lebih teruk dari apa yang kami boleh jangka di fikiran kami ni...

So... Mek Jah faham kan??

mR.sYaH said...

hati lebig tenang apabila memaafkn.. yakinlh setiap perbuatan jahat ada balasannya...
akak sorg yg kuat k..

Ati Masrif said...

salam wahida

kita manusia mmg sering lakukan kesilapan..

sya hassan said...

mnusia mcm2 ragamnye.. tpi kalo ad yg wat kite skit aty ke dan sewaktu dgnnye.. cube kte maafkn diorg.. sdgkan Allah memaafkan hambaNya.. inikan kita manusia.. b'sbrlah.. stiap yg terjadi pasti ad hikmahnye.. yg duk2 kutuk2 kite 2 biar Tuhan je yg bls.. kite xde hak nak hukum diorg kan?? :D

Ena said...

Benar kata ida, bila kita marah kita lupa siapa kita.. lupa pd kata" sedangkan nabi ampunkan ummat" tapi sebenarnya kita tidak la sekejam itu, sbb kdg2 kita hanya terpengahruh dengan rasa amarah yg ada.. sedangkan kemaafan tu akan menyusul bila kita mula reda.. tapi semua tu amat pahit utk kita kan tu sbb kita sukar utk melupakan.. sama seperti sy.. sakit nya masih terasa hingga kini..

IMANSHAH said...

wahida

KEMAAFAN DENDAM TERINDAH

Gen2Merah said...

banyakkan bersabar ya.. Kuatkan semangat..
thanx singgah dan komen blog saya.. Folow awak juga ---> ke 122

a.samad jaafar said...

maaf kerana lambat respon kat sini.. no tel saya 0133262624..tak jumpa jalan call je.. no problem..

Jo Qusary said...

salam ziarah dan salam perkenalan yg stylo... saya dah follow :)

err...panjangnya komen En. Beruang Madu tu...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Orang yang memafkan orang lain, adalah pmenang. Jadi, akak ucapkan tahniah. Terima kasih sudi singgah dan follow akak.

wida said...

salam perkenalan..tq sudi singgah blog saya.dah baca luahan hati awak..byk2kan bersabar yer

atty's said...

salam perkenalan dari kty ye

alhmdulillah wahida dah memaafkan..
memang susah utk memaafkan..tp stlh kita memaafkan sesorg smcm ada satu perasaan lega dlm dri kita.

insyallah setiap kebaikan yg kita buat akan ada hikMahnya.

biar org buat kita.tp kita jangan buat org..takecare .

mamawana said...

Alhamdulliah...kemaafan itu satu keindah. Dendam itu satu penderitaan.

Satu perkongsian, satu amaran! kesah bener, Org yg selalu sakit hati kat kami dah kena cancer hati...Ampuni kami Ya Allah. Semoga kami semua yg masih teraniaya ini dilindungi Illahi.

Amy Abdul Rahman said...

alhamdulillah... semoga akak lebih tenang sekarang :)

My Little Diary said...

salam,
dtg lawat wahida... nak godek n3 yg dah terlepas tak baca tu... huhu

Pencacai Alim said...

bab kata imam as-syafie ra:

Cintailah musuh kamu seperti mana kamu mencintai org yg kamu syg..

Allah sentiasa bersama dgn org yg sabar..

what goes around comes around..Bumi ini bulat..ada turun naik.. :)

hysman said...

baguslah kak...
syukur alhamdulillah..
yg lg hebat adelah berperang dgn nafsu kita sndiri..klu kak dpt melawannya insyaAllah itulah yg terbaek..
bkn ape,kita risau esok lusa kita dah takde..kesian kat empunya badan n waris kita.. tak salah kita memaafkan org..kita pun tak tentu tak pernah buat silap..
btw,tahniah kak..semoga ketenangan tu kekal selamanya.. amin..

Puteri Iqa Izyan said...

mungkin akak ade teroikir, it's easy said than done bile org suh akak maafkan..

tp cayelah, memaafkan dpt buat ht kte tenang :)

Zareda Norman said...

Subhanallah... itulah yang sebaik baiknya...

Alhamdullillah

Mawar said...

Wahida,
Salam perkenalan sy & keluarga hulurkan buat wahida 4 beranak ya.

alhamdulillah, akhirnya wahida dh jd lebih tenang....tu yg kita nak dlm hidup ni sebenarnya.
hingga jumpa lg, bye

nurkass said...

salam wahida..saya dah folo u..
alhamdulillah..yg dah lepas tu jgn diingat lagi..yg penting sekarang adalah keluarga..tuhan menjanjikan yang terbaik buat hambanya..sabar byk2 ye..

Hanis Azla said...

Alhamdulillah, itu yg sebaiknya..

ZSqueenbee said...

kak,maaaf tu indah.maaf tu lahir dr hati yg bersih yg tenang..buang yg keruh ambik yg jernih..ingt, kta ada ALLAH SWT..kta bkn hidup atas kuasa mereka tp hnya ALLAH..khianat,fitnah dtg dr seorg yg dengki, iri hati..xpela akak..biarkan..doa jela yg terbaik..insyaAllah hidup kta sentias bahagia & d redhai Allah...muahhhhh senyum2 slalu ya...dh xmo xmo sedih...

hushuss said...

tenang ye wahida...Insyallah ada hikmah disebalik semua yg berlaku. huspa pun penah diaibkan sebelum ni..tp biar je, jgn layan org-org mcm ni. jauhkan diri klu rasa perkara tu akan menjadi lebih teruk. Sebaik-baiknya, mengadulah pada Allah sebab Dia yang paling memahami.

Zz said...

well done kak...alhamdulillah...