nuffnang advert

Thursday, November 26, 2015

cerita saya hebat, hebat sangat

Assalamualaikum semua...

nak share karangan adik...
anak aku yang baru berumur 6 tahun tu...
tapi imaginasi kemain lagik...ekekek...


aku taip balik karangan adik ni supaya korang lebih faham...
dan aku letak tanda noktah dan koma supaya korang tak pening...
sebab apa yang adik tulis ni takde tanda nak berhenti...
main terus je, takde koma titik bagai...hahaha...

Cerita saya hebat.
Hebat sangat.

Kawan saya nama Amin.
Dia itu jahat orangnya.
Bila dia mandi, dia fikir dia nak curi duit mak.
Tiba tiba dia gelak,
Kelakarkan?

hahaha....
adik oh adik...
aku tanya kat adik,
adik ada kawan ke nama Amin?
dia jawab takde...
habis tu siapa amin?
entah....adik pun tak tau..

terus terang cakap,
aku tak pernah paksa dia menulis...
apatah lagi nak suruh dia buat karangan macam ni...
tapi aku nampak anak aku si adik ni suka menulis,
suka membaca...
suka berkhayal, suka luahkan imaginasi dia di atas kertas...
ada beberapa karangan lagi yang dia dah tulis...
tapi karangan ini paling 'win' di hati kami...
sebab ada perkataan 'kelakarkan' di hujung ayat...
seolah2 nak paksa kita semua yang baca ni suruh gelak pulak...
padahal cerita dia tak kelakar pun...hahaha....

lagi satu, adik ni kuat bermimpi...
kalau bangun tidur, aku ngan laki aku suka tanya dia,
adik ada mimpi ke malam tadi?
ada, mimpi ultraman, mimpi raksasa, mimpi hantu...
amboiiii...boleh kata tiap2 malam mesti ada je cerita mimpi dia...
huhu...

si abang pulak,
asyik suruh adik buat karangan lagi...
amboiii abang...awak la pulak menulis...
awak la yang sepatutnya lebih banyak keluarkan idea...
tapi bila aku suruh abang menulis,
abang jawab...ala...adik punya karangan best2...kelakar pulak tu....
grrrrrrr....
eiiii, abang tu ada je jawapan dia tau!

aku bagitahu adik,
takde silapnya karangan adik ni....
malah adik menulis dengan baik...
cuma lepas ni adik boleh belajar tanda noktah dan koma...
takpe slow slow...masuk darjah satu kang belajar lagi...
lepas tu aku tanya dia lagi...perkataan mana yang dia silap...
dia cakap perkataan kelaka dia tu...
haaa, tahu pun ada kesilapan...

takpe adik, belajar lagi ok!
caiyok!

20 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe....kelakar la adik ni....kreatif fikiran dia...alamak, cantiknye tulisan adeq 6 thun...untie rietta 6 thun, ABC pown bru bajar nak tulis...

Hudalatip said...

Hahah, tergelak aku..Kelakar la adik ni, well bakal blogger jugak ni, good job adik.

eima said...

pandai nye .....bAru 6 thn dah pandai tulis ni mmg hebat

monalea said...

kelakarkan. tgh baca pun leh gelak sikit walaupun ceritanya tak kelakar. oklah tu dik. baru 6 tahun tu. klu up lg umurnya lagi panjang karangannnya

ain.ya.nun. said...

Ngikut maknya la adik tu. Maknyakan bloger, anak pun bakal mewarisi.

norhidana said...

ehehhehe tang last tuh yg tak tahan adik oi... kelakar kan

hehehe mewarisi ko kot kak... suke menulis mcm ko

Izwa Kamaruddin said...

Wahhh teruja plak aku baca entry ni! Sila asah lagi bakat adik :) belikan 1 buku 1 pen/pensil khas biar dia berkarangan dalam 1 buku tu.

AnneRaini said...

rajin anak ko menulis. nnti boleh tulis cerpen pulak.

Fiza Rahman said...

Nanti soh adik buat blog. Ada bakat menulis tu ☺

amirah said...

waaa,,...terernya dak adik belaja menulis...kipidap!!

Unknown said...

tahniah adik dah pandai menulis wlaupun baru 6 tahun
best imiginasi kanak2 teruskan dik
mana tau suatu hari nanti dpt menjadi penulis dan buat buku kan

Ana Jingga said...

haha bijaknyaaa.. imajinasi kanak-kanak kan :) salam ukhwah dari kak ana, anajingga.com :)

Azian Elias said...

boleh jadi novells tu..

Unknown said...

boleh tulis novel la lepas ni..hehe

LadyBird said...

Hihi.. Salam kak.. Moge2 akk still ingtkn lady.. 😍😍😍

Dah bsr dah ank2 akak.. Dah pandai menulis.. Hihi..

Crite adik mmg kelakar.. Sb yg lady fhm aiman tu berkhayal time mndi.. Kononnye die g curi duit maknye.. Tp dia sdri gelak.. Kan kelakar tu.. Kan? Hihi

LadyBird said...

Hihi.. Salam kak.. Moge2 akk still ingtkn lady.. 😍😍😍

Dah bsr dah ank2 akak.. Dah pandai menulis.. Hihi..

Crite adik mmg kelakar.. Sb yg lady fhm aiman tu berkhayal time mndi.. Kononnye die g curi duit maknye.. Tp dia sdri gelak.. Kan kelakar tu.. Kan? Hihi

Cik Ecah said...

cite budak2 memang geli hati kalo baca..haha...
~elehhh kita dulu kecik2 pun ntah2 same jugakkk mcm tuu kan hahahaha

dear anies said...

novelist in the making? ;-)

Anonymous said...

masa die mandi, die fikir nk curik duit mak dia?

ok, aku tertanya2 sgt. mntk adik smbung cerita die boleh tak?

huehue.

LYAfrina said...

hahaha.....