nuffnang advert

Tuesday, September 24, 2013

Cuti2 Kuala Selangor: Kelip Kelip Kampung Kuantan

Assalamualaikum semua...
kita teruskan lagi jenjalan Kuala Selangor ni...
balik dari makan mentarang, kami terus gerak nak tgk kelip kelip kat Kampung Kuantan...

yeayyyy!! kami dah sampai sini....tempat yg paling aku teruja nak masuk...
digalakkan korang pakai baju lengan panjang utk elak kena gigit nyamuk...kalau tak pun bawak je mosquito repellent...sbb nyamuk banyak sangat tau...kesian kat anak2 aku tu, aku tau kena pakai baju lengan panjang sbb aku ada baca kat blog2 sebelum ni, tapi aku lupa la...sori ye anak2 mama...

kat sini ada jugak kedai cenderahati....FM pun ada...tapi aku tak sempat beli FM pun kat sini...huhu...

tu dia....bukan main ramai beratur panjang nak tengok kelip kelip...kami pergi ni hari Sabtu yg bersambung dgn cuti Malaysia tu...so, no wonder lah ramai org kan...

gigih tayang tiket dgn mineral water...sampai timbul urat2 tangan...ekekek...berat tau 4 botol mineral tu....kena bayar rm50 utk 4 org satu sampan...lepas bayar, automatik korang akan dapat 4 mineral water...jadinya, kami amek 2 sampan la kan utk kami anak beranak dan family kak Dee...

beginilah keadaan org beratur...ramai sgt malam tu, pelancong asing pun ramai...bas berduyun2 datang...tetiba terasa bangga giler duk Selangor dan ada pendapat mengatakan keajaiban kelip kelip ni cuma berada di dua tempat sahaja di dunia ni dan salah satu nya berada di Kampung Kuantan ni la...mau aku tak bangga duk Selangor? bangga weh.....

tapi walau beratur panjang korang tak menunggu lama sbb sampan akan bergerak 30 sampan sekali harung...tu yg tak letih menunggu...

sambil menunggu ada banyak banner menerangkan tentang kelip2 ni...gambar kelip2 macam kat belakang aku tu la...so, sambil tunggu baca2 lah info yang ada tu...
kelip kelip halus je nok...terlalu kecil...Subhanallah....mmg ohsem la pengalaman kali ni...

ok, kami dah ready nak turun...jaket keselamatan kena pakai sbb sungai tu 20 kaki dalam katanya...
eiiiii, kenapa aku pakai jaket nampak gemokkk??
setiap satu sampan akan bergerak selama 15-20 minit...so, enjoy!!

hepi dapat bwk anak2 datang sini...serius anak2 enjoy malam tu...

ini je la gambar yg sempat kami snap dari atas...gambar lain sepanjang turun bawah tengok kelip2, atas sampan, tak dapat amek gambar sbb keadaan terlalu gelap...gambar kelip2 yg comel halus tu pun takde noks...gambar pokok2 yg cantik penuh dgn kelip2 pun takde...huwaaaaaa....kalau korang yg ada kamera canggih tu boleh la snap kot...mcm kamera aku yg cap ayam ni mmg nan hado lah...huhu...
lagi satu kalau korang amek gambar menggunakan flash pada kelip2 ni, dia akan merajuk dan tak akan mengeluarkan cahaya selama 5 minit...masak la ko nak tunggu 5 minit baru dia nak keluarkan cahaya,  so, baik kita jgn kacau habitat dia dan buat korang rugi beli tiket mahal2 tapi x dpt tgk cahaya dia yg cantik tu...
tapi tak pakai flash mmg tak nampak apa la kan...huhu...so, bertabah je la pengalaman kali ni takde gambar tapi kami pahatkan baik2 dalam memori kami...

best woo naik sampan tengok kelip kelip ni cara tradisional kata ko...penggunaan sampan dapat mengelakkan pencemaran bunyi dan asap yg boleh mengganggu habitat kelip2 katanya...

waktu operasi dan harga tiket..

 haaa....mcm ni lah keadaan kat Kampung Kuantan...pokok2 tu penuh dengan lampu kelip kelip...sangat miracle...pokok tu nama dia pokok berembang iaitu sejenis pokok bakau yg tumbuh liar di tebing Sungai Selangor..ia perlukan keadaan cuaca yg lembap dan persekitaran yg berpaya..pokok berembang ni penting kepada kelip kelip sebagai sumber makanan dia dan sebagai habitat serta bertindak sebagai penapis kotoran  dan racun dan mengeluarkan air bersih utk hidupan yg terdapat di dalam sungai... 
gambar ehsan google

ni pun gambar ehsan google...
ni lah kelip2 noks..tapi sebenarnya kecik je, cuma berukuran 6mm panjang...kecik je kan? kelip kelip ni adalah spesis serangga jenis kumbang...mengeluarkan cahaya dari ekor dia dan yg buat dia jadi lebih unik adalah kelipan cahaya kelip kelip ni adalah serentak pada setiap masa pada kadar 3 kelipan sesaat...unik kan..kalau lah aku boleh amek gambar masa tu, mmg lagi best la...
kelip2 jantan cahayanya lebih terang berbanding kelip2 betina. Ini bertujuan menarik perhatian kelip2 betina kekdahnya...hrmmm, Allah itu menciptakan setiap makhluk itu berpasangan kan...sekali lagi aku insaf dgn kejadian alam semesta ciptaan Allah yang Maha Agung ni...
oh ya, jangka hayat kelip kelip ni cuma 2 - 3 bulan saja...



korang kalau nak datang sini, ni details dia:

kelip kelip Kampung Kuantan
dari pukul 7.45 petang hingga 10.30 malam
RM50 satu sampan - maximum 4 orang satu sampan


anak2 sangat hepi datang sini, abang berkali2 cakap cantik dan mcm2 soalan dorang tanya sepanjang tengok kelip2 tu...kami anggap ni satu proses pembelajaran utk dorang...pada yg cintakan ketenangan, keindahan di waktu malam di paya bakau, mmg akan hargai kelip2 ni...hubby dapat tangkap kelip2 ni dan kami dapat tgk cahaya dia dalam genggaman tangan mmg kenangan yg tak dapat dilupakan...anak2 sangat teruja!!

lagi satu korang jangan confuse dgn kunang2 tau..yang selalu masuk rumah korang kat kampung dgn cahaya lampu tu adalah kunang2 tau...kelip2 dia tak bergerak...habitat dia cuma kat pohon berembang...dia tak terbang sana sini tau...make it clear okey...

40 comments:

Fazleyatul Aini said...

wah teringin pulak nak tengok kelip2 ni

NM03 said...

kazen aku cakap tu bukan kelip2 tapi lampu mentol kecik. ape2 entah kan

wahida said...

NM03: kahkah...lawak merapu!! laki aku siap tangkap kelip2 tu noks...comel giler...

Eye_nee said...

akk pegi kat sini masa bulan puasa ari tu sis...tak naik sampan pun..tgk kelip2 tu kat satu pokok tepi tebing sg tu...siap tangkap lagi..punyalah kecik natang tu....

attyfir said...

kty mmg teringin giler nak tgk kelip2.. dah dpt info dari blog ida ni..nextime leh gie .

Nurzakiah Hanum said...

best kan baru pg last week

Nurulhuda Abdul Latip said...

Bestnya dapat naik sampan semua, teringin betul aku kalau macam tu..

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

lama dah tringin nak gi sini.. ntah bilalah de reseki.. eh, hote; de tak kat sana..?? kot2 malas nak drive balik memalam.. jauh gakkan dr KL nih..

Nafira usof said...

aku baru tau yang kelip2 tuh x sama dengan kunang2. aku ingat binatang sama cuma nama jer lain2.
bestnyeeeee.. teringin pulak nak pergi.

wahida said...

belinda: ada nok...jgn risau...

ros_reeza said...

syoknya kalau dapat p sana..

eB said...

x braper nk nmpk tapi cam best la :)

Rasp said...

i pegi sini ages ago sis...
masa tu lum berblog lagi...
sapphire pun lum ada lagi masa tu..
tapi looks like the same tempatnya...
harus gak ler bawa sapphire pegi sana one fine day nanti...
mmg rasa takjub sangat tgk suasana kelip2 tu kan...
indah sungguh ciptaanNya kan sis...

Dee said...

pengalaman yg tidak boleh dibeli di mana-mana..awesome..aku sgt terharu dan teruja..serius..anak2 pun suka sgt..tak rugi langsung byr RM50..huhu..

ct shah said...

rindu ngn kampung aku.umah arwah atok kat sinilah.aku penah naik dulu time kecik2 tak ingat darjah berapa.nostalgia sungguh.
wey,kalau baby cam anak aku tu leh naik gak ke sampan ni?ke ada had umur kanak2 dibenarkan?

wahida said...

ct shah: had umur tu takde, tapi dia limit 4 org je satu sampan, mcm ko ok lah kan, anak dua org je, ngam ngam satu sampan tu...

Shark Kay said...

cantik sungguh pamndangan tu..
dh mcm ltak mentol kt pokok tu.
mmg best amik gambo kt cni.

Qhaifa Nur said...

cantiklah wahida suasana malam dengan kelip-kelip...

Kakzakie said...

Oh... bukan kunang-kunang ye. Kakak ingat kelip-kelip itulah kunang-kunang juga..

Cik Puan Rara said...

wahhh teringinnyaaa nk g siniiii~

akubiomed said...

Belum berpeluang melihat kelip-kelip didalam jumlah yang banyak. Setakat ini ada jumpa sekor dua di kawasan perumahan sesat kot. :-)

wahida said...

akubiomed: mcm yg saya tulis tu, kalau jumpa kelip2 di kawasan perumahan tu, tu bukan kelip2 ye, tu kunang2...kelip2 tak terbang sana sini...habitat dia cuma di pohon berembang...

munna said...

baca entry wahida baru tahu ada beza dgn kelip2 dgn kunang2....

ieda immi said...

uishh bila nak dpt dt sini nie ..
kalau akak jadi anak2 punn suke .. mau x suke .. x pernah tgk mehh ;)

Lynn said...

hehe masa duk s.alam dan klang dulu pun tak pernah sampai kat tempat kelip2 nie..menarik jugak kan..huhu..entah bile teman nak sampai entah ler..

lizz said...

teringin nak gi sini jugak...bestnyer...adik tu muka eksited tu hehe...

lizz said...

teringin nak gi sini jugak...bestnyer...adik tu muka eksited tu hehe...

eMMe said...

oh kak Ida, skrg ni nk tgk kunang masuk umah pun dah susah tau... huhu.. elok la ade nye tempat seperti kg kelip kelip ini.. ade gak anak generasi akan datang mengenal camner rupa kelip2 tu..hehehe...

Hazmin Hamudin said...

Alahai... Memang saja je entri ni suruh pergi tengok sendiri. Hehe

Amanda Suria said...

Nok...ko emmang nak suh aku feeling2 pi sana sendiri kan...aduhai....kena bawak mak abah gak ni...diorang suka berjalan...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

akak pergi sekali je tmpt ni wahida.. beriye ambil gambar.. satu pun tak nmpk kelip2 tu hehehe ;)

Tihara said...

indahnya suasana kat situ..bertuah..
akak pernah tengok sekumpulan kelip2 sekali je..kat pokok durian di rumah mak masa kecik2 dulu

AnneRaini said...

aku teringin gak nak gi situ tp biasalah kalo area dekat2 ni lmbt ah sampainye..hehe

Ema Johari said...

menariknya...nak bawalah anak-anak nanti..

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

Dengar cerita, kat situ ada buaya...?

Sizzling Suzai said...

jln2 sini usha kelip2 hehe plan to go tq btw!

Miela Asmila said...

Wa bestnya... Nak p le... Tak sabar nsk tunggu hari cuti..

Miela Asmila said...

Wa bestnya... Nak p le... Tak sabar nsk tunggu hari cuti..

Kawaii Sheera said...

Indah khabar daripada rupa. Smalam kami sekeluarga pergi situ malam tu smua balik hampa sbb tempat tu tetiba kena tutup kerana air pasang dan buaya muncul.... and ada benda lain juga di situ. Kami sefamily nampak buaya tu...bayar mahal2 kalau kena mkn ngn buaya sia2 je. Huhu...

Rusli Daud said...
This comment has been removed by the author.