nuffnang advert

Wednesday, September 18, 2013

Cuti2 Kuala Selangor: Bukit Malawati

Assalamualaikum semua...
kali ni kami jalan2 Kuala Selangor pulak...dekat je dgn rumah aku kat Rawang tu...

lama dah tak jejak kaki ke Bukit Malawati ni...last masa sekolah rendah dulu la...
Bukit Malawati ni dulu adalah kubu pertahanan Sultan Selangor utk memantau kapal dagang dan kapal perang yg melalui Selat Melaka dan Kuala Selangor...

kita beli tiket dulu...kak Dee n family pun ada lah!! best best!! 

kami beli tiket pakej iaitu masuk ke Bukit Malawati dan Akuarium...kalau amek pakej, harga dia seperti di atas ni la, tapi kalau nak masuk Bukit Malawati saja, harga tiket utk dewasa cuma rm3 tak silap aku..tapi serius, kalau korang tak masuk akuarium tu pun tak rugi noks...bukan ada apa pun kat sana..nyammmmmpah...buat perabis duit jer....cuba la upgrade sikit...n3 akuarium tu nnt aku buat asing la ye...

sebelum naik tu, kami beli pisang, kacang panjang dan kacang...nak bagi monyet makan kekdahnya...sebenarnya nak beli masa naik nnt pun boleh je...ni sbb anak2 tak sabar nak beli, so, kita beli je la kat sini...

ha, kami naik trem...kalau datang waktu hujung minggu termasuk public holiday, kereta korang kena parking la, pastu kena naik trem yg disediakan...kalau dtg weekdays korang boleh je bwk naik keta korang sampai atas...

naik trem haruslah anak2 suka kan...si abang tu beriya2 pegang kacang panjang bagai, sudahnya nampak lotong monyet bagai, dia lari dulu...hahaha...

tengs hubby sudi bawak kami jalan2...

keriangan anak2...
si abang asyik menyakat anak kak Dee si Mimi tu...haha...sian Mimi, ampunkan anak auntie ye Mimi, dia mmg gitu...kat rumah pun, habis adik dia kena sakat, kena buli..

mat saleh satu family ni steady je jalan kaki naik turun bukit, kita org Malaysia ni naik trem....tak nak exercise langsung!! eh, aku lah yg malas tu...hahaha...

antara pemandangan sepanjang menaiki trem...tenang dan mendamaikan...

yeayyyyy!! dah sampaiii!! baru nak amek gambar meriam, ko tau siapa dtg sergah kami?

ni lah...monyet bukan main banyak lagi kat Bukit Malawati ni...

lotong pun banyak...ko tgk la, aku bwk sebungkus pisang ngan kacang panjang, lotong tu terus rembat dari tangan aku nok....tanjat mak jemah...hahaha...

tapi lotong2 ni mesra sebenarnya dgn pengunjung, cuma dia akan jadi terlebih aktif kalau dia nampak korang bwk beg plastik berisi makanan...terus dia terkam...
tapi hubby ok je layan lotong2 ni...mesra pulak dia...aku tak lah kot nak usap2 dorang rupa gitu...eiiii, scary noksss...

lepak sambil garu kaki sambil tunggu mangsa yg bwk makanan...muahahaha...

kali ni hubby beli makanan lain lagi...sbb tadi beg plastik yg aku pegang kan dah kena rembat, so hubby beli lain la...terus berdesup lotong2 ni panjat hubby...

laki aku ni dah mcm keje kat zoo sepuluh tahun gaya dia...kahkah...bukan main steady lagi dia...mcm kawan2 dia je dia buat...

ada yg tanya, lotong ni tak cakar ke? dia tak cakar tapi masa dia naik bahu hubby, dia cengkam bahu, tu yg ada mcm kesan cakar sikit...tapi dia bukan sengaja nak mencakar..

anei yg jual makanan monyet ni siap ajar lotong ni kiss jari bagai......pastu beriya anei ni suruh aku amek gambar...

steady la lu beb!!

jemput makan...tambah nasik tambah nasik..

dah habis semua makanan, lotong2 tu dah tak serbu hubby dah...dia carik org lain pulak...so, kami dgn tenteram dpt bergambar kat meriam ni...
eh mana kak dee n family?? dia dah cabut lari dah nok...kahkah...lawak okeh...
teringat ada satu family tu bwk jajan, lotong rembat jajan tu, kak dee yg jerit dulu okeh...pas tu aku tgk kak dee dah takde, rupanya dia cabut lari dah.....patutnya aku amek gambar kak dee mencicit berlari tu...ekekek...

Kuala Selangor bandar bersejarah lagi mendamaikan...

cantik tempat ni sambil menikmati keindahan Selat Melaka...

setiap meriam ada ceritanya tersendiri...

ni pulak BaitulHilal...di sini lah tempat melihat anak bulan noks...

rumah api yg masih berfungsi...rumah api ni dibina pada tahun 1907 dan diberi nama Rumah Api Altingsburg sempena nama seorang gabenor Melaka...

anak2 suka dpt tengok rumah api depan mata sendiri...
rumah api ni dulu dibina utk memudahkan nakhoda kapal belayar dan mendarat dgn selamat...dilengkapi dgn sistem lampu dan cahaya api, rumah api jugak membantu menandakan kawasan berbahaya dan dalam pandu arah udara...tapi sekarang ni sistem pelayaran disokong sistem satelit di angkasa lepas...



tips: kalau korang nak datang Bukit Malawati ni jgn takut lah dgn monyet dan lotong2 ni semua, dorang ok je sebenarnya...cuma kalau tak nak lotong atau monyet2 tu dekat ngan korang, jgn bwk apa2 beg/plastik berisi makanan, kalau tak, mmg dia akan aim korang dulu la...ekekek...

35 comments:

Aisy Nasiha said...

menariknya tempat ni....kawan hari tu ada pergi juga, dia pun cakap menarik dan ank2 seronok...

Nurzakiah Hanum said...

macam best tempat nie

lieyalatif said...

best la noks....jalan nikmatik kehijauan alam...tapi tang lotong manjat tu aku ngeri weyyy....aku dah le penakot mmg dari jauh jek laa aku perati....

Kakzakie said...

Heee.... ngerinya kakak tengok monyet tu macam nak panjat aje badan en abe wahida tu:)

wahida said...

kakzakie: bukan mcm nak panjat kak, mmg dah panjat dah pun...hahaha...

Fazleyatul Aini said...

weh scary pulak tengok lotong ramai2 dok kerumun tu

Aida Azryn said...

hensem betol lotong tu. kakaka/ :p

Amanda Suria said...

mak oiii...menakutkan bila tgok laki ko kena kerumun macam tu nok...seriau aku...aku ngan kambing pun seriau...

emy pokden said...

dah lama aku tingin nak pergi...tak pergi2 lagi..si suri confirm suka g ni..sbb suri ni jiwa asli skit..suka alam sekitar,suka bunga..hhehe

eima said...

aku tak penah sampai nk ajak jg la laki aku ke sini leh naik trem

♥ Wina ♥ said...

bestnye beb..baru aku tau kewujudan tempat nie...haaa gitu

aku rasa kalau si lotong ngan monyet tu terkam beg plastik aku, mau aku jerit 1Malaysia dengar ekekekekk

Mummydearie said...

Bestlah dpt jenjalan mcm ni. Last sekali pergi sini rasanya waktu kat uni kot ada kerja field trip. Nmpak mcm menarik pulak skrgn ni tapi tang lotong, monyet dan seangkatan dengannya mmg scary ler.

Qhaifa Nur said...

masa pergi dulu..taklah banyak monyet ni...sekarang lagi takut
memang tak datang sini nampaknya wahida..takutttt

CaDLyNN said...

steady je hubby kak wahida kene kerumun..haha..kalo saya dah seriau..campak kan je plastik mknn tu..hahaha

NenetPenne (NP) said...

sepelaung je dari tempat kerja i... tu pun baru 2 kali naik..bila naik dgn kereta memang confirmlah tak turun..takut monyett ooo....

JunAina said...

Dulu pergi Templer Park kot monyet kat situ rampas ais krim kat tangan anak pompuan terus dia fobia, gi Tanjung Mas nampak monyet bergayut2 kat pokok dalam kereta dia dah menangis menggigil. Cam ner nak gi Bukit Melawati kalau gaya gitu.

Uisshhh..berani gila hubby wahida tu!

Nyamuk Terbang said...

bestnya dapat bercuti

Tihara said...

wahida, cantiknya koo..
akak takut nak naik bukit ni..
akak takut beyuk tu..
nama jer duk kampung,hahaks

Vee said...

mudah2n dapat ler singgah sini bila gi teluk intan hujung bln nih ...

Rai Ourkizuna said...

kalau aku da lompat2 da lari keliling pokok nok..hahaha..

:: Mrs.Eady :: said...

Kalo aku pun lari serupa kak dee!

akubiomed said...

Lotong pantang nampak makan akan datang. :-)

norhidana miswan said...

blh dijadikan slh satu list jln2 nih lenkali kak... saja je bt melawat2 kan tempat2 bersejarah kan...

amboih bkn main banyak monyet ngn lotong tuh kak yek, tp stedy je hubby ko kak siap kene panjat lg...

Nafira usof said...

bagus lah laki ko nok! mesra jer dengan semua binatang. penyayang gittuh.. haitu citer pasal bagi makan kat anjing ngan kucing tuh. nih duk melayan monyet2 ngan lotong plak.

aku yang baca n3 nih pon rasa ngeri jer tgk gambar laki ko~

Ain Noraini said...

seronokkan pergi situ..tengok monyet2 tu mintak makanan..
tapi kakain takuttt...kalau dia datang jer dekat rasa nak lari jer...

eB said...

psl haku x tau psl tmpt tuh nok? wajib pegi nih.... he3... nanti aku roger2 :)

Dee said...

gila kau tak lari..org dok dlm trem pun dia terkam..mujur kau tak snap pic aku..aku mmg takut..anak aku fifi dah jerit nangis2..gigil2..lagi mau tunggu kah..kang demam lak..tak dapeklah aku bergambar ala2 model kat meriam2 tu..xpelah..aku lebih rela..jiwaku lebih tenteram di akuarium tu..

Cik Eka said...

terbaek la suami akak.

hehehehehehe

sume lotong berebut nak makanan

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kalau akak pun memang lari dulu wahidah... takut ... memang lama dah akak tak gi sini.. dah 20 tahun kot....

NM03 said...

eeee... aku tak brani noks.

shidi, wa tabik spring toing toing toing sama lu la!!!

attyfir said...

selalu kalo balik kg ..nampak je tram tu kalo lalu pekan tu ..

ingat oneday nak terai naik..

Hazmin Hamudin said...

Elok letak buah derian dalam plastik tu. Biar padan muka dengan lotong tu. Haha

rose ~ Ibu Rafiq dan Aishah~ said...

Kalu bwk mat rafiq ni mau pengsan tgk beruk tu..#anak den penakut benor
Lama x mai sini..dh berhijab! Tahniah wahida! :-)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

monyet & lotong tu cerdik kan... dia dok serbu pengunjung yg bwk makan jer.. tp annei yg bwk sebakul makanan tu.. tak plak dia serbu.. hehehe...

Miela Asmila said...

Banyak btl meriamnya...best gak layan lontong & monyet