nuffnang advert

Monday, November 12, 2012

resepi asam pedas daging super duper sedap

Assalamualaikum semua...
punyalah bercinta nak menghabiskan daging korban...Sabtu lepas, lepas sudah hajat aku  buat asam pedas daging pekat melikat....

 sebenarnya teringin asam pedas daging mak mertua...tapi disebabkan tak dpt balik, aku buat la sendiri...huhu....eh, tapi tetap maveles mcm mak mertua aku buat...ekekek....

Resepi Asam Pedas Daging Pekat Melikat Yg Super Duper Sedap:

Bahan-bahannya:

1/2 kg daging
1/2 genggam daun kesum
1 cawan air asam jawa
1 cawan cili kisar
1 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 1/2 inci halia*
2 batang serai (diketuk)
Air secukupnya
Beberapa biji bendi
(bahan bertanda* - dikisar halus)

Cara-cara Membuatnya:


1. Daging dipotong, cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit, cili kisar dan serai. Tumis hingga terbit minyak.

2. Masukkan daging dan daun kesum tadi, gaul rata dan masak hingga daging kecut. Tuang air secukupnya dan masak dengan api besar hingga mendidih. Kecilkan api dan terus mereneh hingga daging empuk.

3. Masukkan jus asam jawa dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Biar mendidih 10 minit lagi dengan api perlahan. Masukkan bendi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas.

ni pulak sayur suka hati aku nama diberi....letak cendawan, carrot & hotdog...hotdog itu perlu kalau nak anak2 mkn banyak...ekekek...sayur mcm ni aku tak biasa letak garam...aku letak kiub ayam setengah kiub...



dah, itu je nak update...sunyi sepi opis hari ni...menyampah....
orang yg dah habis cuti mcm aku ni, duduk diam2 sudah.....huhu...

48 comments:

KAMIHIDUP said...

Oh my fav.

Akubiomed said...

Superb bertambah nasi jawabnya.

4feet8 said...

saya pun suka asam pedas yg pekat..kak yda..tak sabar nih nak gi jakarta..flight 14hb. perlu ke sy bawa maggi ngan roti gardenia..?

JaSSNaNi said...

haaaaaa.. kan.. asam pedas daging mmg best.. nani wat hari tu asam pedas tulang lembu.. :) nyam nyam..
sayor tu geram tengok cendawan ha.. sbb nani suka makan sayor cendawan camtu..

NM02 said...

feveret along ni weh

NurulHudaResad said...

aku pon suka daging masak asam pedas, tapi aku selalu tambah kerisik sikit.

ko nak cakap aku berseri ke, montel????hehhehehe.....

mamyharraz said...

aduh..terliurnya tgk hidangan asam pedas ko wahida..pandang pun tau mmg super marveles!

samalah kite dah habis cuti..kejelah diam2 kt sini sobs sobs

wahida said...

4feet8: terpulang dear...tapi aku dua kali gi Bandung, tak pernah bwk bekalan makanan pun...hehe...sbb kat Bandung nak carik makanan halal tak susah...semua mkn kat sana jer...

nurulhuda: eh, mmg berserilah nok...serius ni...

wahida said...

4feet8: Jakarta pun sama...senang nak cari makanan halal kat sana dear...

Unknown said...

grr...sedapnya nampak...

opis aku pun sunyi..jalan pun lengang je.. nyesal tak mc..haha..

ReramaBiru said...

sedapnya..:)

Munn Jaafar said...

fvret ni asam pedas, tp kureng ckit dgn daging...ntah nape kali ni tekak xleh terima daging korban... :(

suwara entertainment said...

super duper sedap ni! pekat dan likat mmg sedap!

eima said...

nanti aku nk try buat sbb aku mmg tak penah masak asam pedas

Fazleyatul Aini said...

saya buat kari daging kelmarin. itu pon ada belen daging lagi. waa x tau nak buat apa

mamawaiz said...

serai sebatang jd hiasan ke kak?mmg maveles lah!

wahida said...

mamawaiz: ada serai dlm asam pedas...tapi aku simpan sebatang buat hiasan...ekekek...

Izwa Kamaruddin said...

adoiiiii terliur!!!!

Fiza Rahman said...

Mantopppp.

SURIA AMANDA said...

aku ni siap bawak anal pi opis...esok nak bawak dia jenjalan KL...pun senyap sunyi opis ni...semua cuti...sabar jer la,...by the way..asam pedas daging ko look damn sexy....mohon share resipi..kui..kui...

cheryna zamrinor said...

Haaaa...nieh best nieh kak. Saya suka:)

Lagipon asam pedas nie sedar tak sedar sihat sebenarnya. Takde santan kan:)

amirah said...

cicah roti sedap tu nok...nampak cam ngancam abes asam pedas ko ni...perghh

JunAina said...

Boleh cuba resepi ayam pedas tu nanti. Hah ko...masa berjimba bercuti ko suke...ni dok sorg2 kat opis ko nyampah ek...hahaaaa...

NrlAidaHml said...

Kak Wahida..aida pon sama..bercinta nk habiskan daging korban..ni ade lagi balance..tak tau dah nk buat ape..heheee..Tp daging asam pedas tu nmpak sedappp...

**Karnival upin Ipin tu dah berakhirla kak.. smpai 11/11/12 je hari tu..

inazamri said...

akak tak pernah masak daging masak asam pedas.selalu ikan je.sesekali nak try la buat

Kakzakie Purvit said...

Memang sedaplah asam pedas daging. kakak pun hari itu buat guna daring korban.

Rasp said...

uissshhhh apsal lah letak pics yg meruntun kalbu ku nie.....

AnneRaini said...

sedap nok..

daging korban kat umah aku tak berusik lagi...huhu

Unknown said...

wah sedapnya..letak ikan pari atau ikan keli pun sedap ni

Bekas-Bekas Aiskrim Yang Sangat Cute

ain.ya.nun. said...

Sep lima lah sebab kena dok opis time i cuti2 malaysia. Haha.

I ada je cuti balance 3 hari lagi, tapi tu dok simpan kot2 lah teremegency ke hape kan.


Pssst, pandai ko masak nok. =)

pB said...

biasa masak ikan jer ...
daging tak pernah lagi

norhidana said...

daging korban aku pun dh abis jumaat lps kak

smlm pun baru bt asam pds tau, nsb tak terliur sgt hehehe...
resepi mak mertua ko nih sama ngn resepi asam pds yg selalu aku bt kak... org johor kn suke bt asam pds pekat2 heheh

♥ Vna ♥ said...

terangkat tgk asam pedas tu!

sama dgn aku beb..kalau masak sayur, biasa letak kiub ayam je dah sedap!

Dr K said...

fuhhhh..meleleh dah air liur aku nok..hahaha

N i e Z a said...

waduuuuuuuhhhh...sedap banget tgk asam pedas tu..lapor semedang..hahahaha....

Rinna said...

Waahh sedapnyaa tgk asam pedas daging tuh..

azi said...

Wahida...
nanti akak nak cuba resepi asam pedas tu...nampak sedap sangat...:)

p/s..samalah kita, banyak yang bercuti, tapi akak semalam dah cuti..hari ni kena kejalah....nak buat macamana cuti dah tinggal sikit...:)

محمد رازيق said...

woh, ferveret sy org melaka. hikhik. sedap. lai pedas, lagi sedap

Anonymous said...

hehehe KA suka masak2 asam pedas ni tapi bubuh cili api sebab suka pedas melampau hehehe

mizayusof said...

sedapnyaaa "meleleh air liur

NUNU EERA said...

xpnh lgi mkn asm pedas daging.. sbb xmkn dging la. hehe..

emarieys said...

terliur kat sayur tu

Unknown said...

ikan masak asam pedas feveret lah. kalau daging ni, kureng sikit. :)

awestori said...

nmpk sungguh menggiurkan. awe suka cendawan...

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

tak penah lak aku wat asam peda daging, slalu ayam ngan ikan jek.. leh la try..

Jahirah said...

sedapnya asam pedas tu kak wahida..meleleh air liur...hihi

mama aini said...

wah rajinnya masak.. :)

Cikrosecute said...

dua2 my faberet...hihihi