nuffnang advert

Monday, June 25, 2012

telur ikan mayong...

selamat pagi semua...

pernah mkn ikan mayong tak? kalau pernah, mesti pernah mkn telur ikan mayong jugak kan? aku suka giler kepala ikan mayong kalau dibuat kari kepala ikan, aku suka mkn badan ikan mayong kalau dibuat sambal hijau ala jawa tu, aku suka mkn telur ikan mayong kalau dibuat masak lemak cili api...

gambar di atas ni adalah telur ikan mayong ye kengkawan....besar kan telur dia? ahaks...ni aku mkn masa aku balik kampung semlm...mintak mak aku buat sbb teringin sgt dah kekdahnya....lama giler tak mkn...pas tu pulak aku suka mak aku buat tak keras sgt telur tu, suka lembut2 ala kalau mkn, biar pecah dlm mulut...wink...sedap ko....aku suka la...tak tau la kalau korang sbb hubby aku tak reti mkn telur ikan mayong ni...dia try mkn, tapi aku tgk dia mcm tak tertelan...haha...
aku tau korang pun tak reti mkn telur ikan mayong ni kan? ngeee....


p/s: balik kampung semua ckp aku gemuk....(sedih)

84 comments:

eB said...

aku kecik2 dolo bapak akus ellau bli msk lemak gaks. mmgs edap. skang nih x pernah jumper plk... ruper ikannyer sj yg aku x tau. ha3

Cik Awin said...

mak saya baru masak menu ni last week ;). sedap sungguh...kat kg senang nk beli telur mayong ni ...

nuyui a.k.a miss YUI said...

lamanya tak mkn telur ni..aduhh!

AnneRaini said...

nok aku masa kecik2 dulu ikan mayong msk lemak cili apilah feveret aku..mesti mkn bertambah2.. tu pasal masa kecik aku gemuk... Telur ikan die aku suka kalo msk asam pedas..meletops tau..

:: Mrs.Eady :: said...

1st time aku dgr ni nokkk!

Yaya Azura aka Naz Azra said...

ade ye telur ikan bulat-bulat..
ingatkan telur ikan panjang-panjang je..ahha
besar giler telur ikan mayong tu..dah macam telur kuning sizenya..
1st time dengar nama ikan nie..

Riny said...

bukan x reti kak..tapi x penah tgk pon rupenye cmne...ni 1st time tgk hik3...:P

Nurul Husna Mohd Hassan said...

tak tahu ikan mayong tu macam mane. hehe

lieyalatif said...

nok!! ko mmg tau!! suke buat aku terliur nok!!

ckp pasal ikan mayong aku pun peminat tegar...tapi aku suke dibuat asam pedas jek...telo ni nok pesen aku kalo masak...masak dlm asam pedas ala2 half cook..sedap gilos nok...meletop2 hah dlm mulut....

nok, minggu depan aku balik johor, konpem aku pi serang pasar cari telo mayong hohohoho

alah nok mane ade ko gemuk pun...comel2 jek laaaaa

izyan al-za'im said...

jgn kata pnh rasa telur ikan mayong, nama ikan mayong pon aku x penah dgr. huhu. mcm unik je mknn ni :D

Saya Disini said...

xpernah tngk pon

HeNRieTTa JoSe said...

xtaw pown ikan mayong nie...ikan laut ke ikan air tawar?

wahida said...

henrietta hose: ikan mayong tu ikan laut dear...sodaapp!!

Neeza.Areef said...

aku klu stock2 ikan mayong aku suka asam pedas pedas2 pstu letak lada itam..mang aihh nangis makan
dah lama weh x mkn telur ikan mayong seb baik x ngdung klu x ko aku persalahkan dlm hal mengidam tauuu :P

inazamri said...

tatau rupa paras ikan mayong tu camne.besar2 ye telur ikan ni.nampak sedap.

Anum said...

uik unik nie
x pernah tgk

makchaq said...

faveret makchaq jugak ni... tapi makchaq suka buat kari...

kat putrajaya ada jugak sekali sekala jumpa kat pasar tani.. kalau jumpa memang borong.....

Huda said...

sedapnya..aku ok, makan je telur ni..pecah di mulut tu yang tahan, cam aku je, feel kan kalau makan gitu..

Daddy Ziyyad said...

tak pernah kenal, tak pernah jumpa, tak pernah makan..:)

Aku Ibu Muda said...

nmpk sedap...slalu mkn telur ikan yg panjang2 (mcm pisang) tu je...

eB said...

beb, aku x kira, aku nak gaks telur ikan mayong tuh. maner aku nk carik? hik3... bolo bolo ;p

Nens Collection said...

sy yg keje ikan ni pon blom jupe lagi ikan mayong..nmpk sedapp..besar2 bijik die..biasa makan telur ikan yg panjang tu je..bijik2 die halus..;)

nur anis said...

sup ikan mayong pun sedap kak..:)

wahhh..telur ni sedap sangat nih...feveret..

pok amai-amai said...

Wah...tu msk pe tu? Tak pnh mkn telur mayong. Teringin gak nak rs...

man yusoef said...

serius telur ikan mayong sedap gila! haha..goreng camtu jek pon dah sedap! omnomnom

*SiRibenMerah said...

sama macam daddy ziyyad.. first time ai tau psl neh...

*akak, rinduuu giler ngan akak..*

wahida said...

eb: wah...betul2 teringin nampaknya ko ni nok...sampai dua kali komen...hehe...

pok amai2: ni masak lemak nok...sedap tau!!

wahida said...

siriben merah: nnt kita jumpa waktu birthday sis rasp...insyaAllah..

Mamamya said...

haishhh...sapa kata x reti??? aku mmg minat giler ikan mayong...telo dia lagi lah aku suka...tp aku x penah masak lemak cili api...selalunya aku buat asam pedas yg kuah pekat2 tu..perghhh...dah m'leleh2 air liuq ni... (ko kijam tau!! huhuu) skrg ni payah nak dapat telo ikan mayong...klu ikan dia tu selalu jugak aku jumpa kat pasar.....


aikss..ko gemuk ker? xde lah...cute je aku tgk.... :)

sudipVSsenduk said...

confirm akak hirup kuah je...

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

huuby kita suka makan tapi kita tak pandai nak masak..jadi balik umah tok kat jb ..tok dia akan masak utk cucu kesayangannya

Aishah Jahirah said...

camne rupa ikan mayong ni?tak penah tahu pn sblm ni...

Rai said...

kalau telur dia aku suka goreng kunyit dalam daun kunyit atau daun pisang..berebutt..

kalau ikannya masak asam pedas pekat letak daun kesum..perghh.. lama tak jumpa sejak bapak aku tak jual ikan ni..

Lya Colours said...

dia sama macam telur ikan duri tak? saya suka gila telur ikan duri tu. tapi payahnya nak dapat

Acik Erna said...

acik suka telur ikan tapi tak pernah makan telur ikan mayong..selalu beli telur ikan tenggiri atau telur ikan parang je

ieda said...

akk x pernah makan mana2 telur ikan .. huhuh memang x pernah makan dan x suke makan
soo ikan mayung nie x pernah lah akk tahu .. tapi ada dgr org cakap masak lemak memang sedap ;)
kalau telur ikan lain tuu akk grg je .. mak dan ayah suke makan ;)

mamyharraz said...

tgk pun dah terliur..
tak pernah mknlah telur ni..ni yg buat masalah sbb aku dah teringin nak try huwaa

ummiarissa said...

tak kenal ikan mayong...jadi memang tak pernah makan pun...kena google ni..

Mama Gee said...

lama x makan ikan mayong...telur dia apatah lg...tp pernah merasa gak telurnya...dap...hehee

wahida said...

lya colours: lebih kurang mcm telur ikan duri gak la..

Sue-Rya Qistina said...

x pernah mkn lg. ikan mayong tu pun xtau bentuknya cmne. upload kasi tgk ikan tu cmne bentuknya.hahhahaa

eima said...

besarnye telur ikan .. bolat2 tak penah mkn ngan tgk.....

rasp said...

me very the jakuns ok...
tak pernah tgk and makan....

Asrul "iLham" Sany said...

cam pelik je...tapi teringin nak cuba

Rinna said...

Tak pernah plak makan telor ikan bulat gini.. telor yg halus2 tuh penah laa.. nampak sedapnyaa.. :)

gadisBunga™ said...

ala sedapnye! terasa rasa kekenyalannya di dalam molot. isk!

~ yus ~ said...

feveret akak ni wahida, tp akak lagi suka makan telur ikan mayong masak asam pedas. Siap berebut lagi dengan adik akak yg bongsu tu jugak, dia mmg dari kecik geng makan akak...hehe.

Aduh! Terliur tgknya, ikan mayong tak selalu boleh jumpa kan, kalau jumpa pun, jarang2 dapat telurnya, tu yg kalau dapat, tak ingat bila makan, sedap benor rasa...hehe

♥MAMASYAZA♥ said...

akak tak penah tgk ikan mayong ni camne. tapi akak suka mkn apa saja telo ikan. sudah pasti sedapppp

IDAZS said...

nmpk sedap tapi x pernah makan

m.u.l.a.n said...

tak pernah laaa.. tapi pastinya sodap tu..!!

FiZa said...

mmg sedap telur ni...my feberet gak...anak pun suka..masak telur tu 3 suku...pas tu bile masuk mulut telur tu meletop...sedap...

etiey.com said...

wahhh bestnya!!!

ingatkan telur 'mak yong' tadi kihkihkih

Kesuma Angsana said...

tak pernah lgi makn... sedap ke?

eMMe said...

tak penah makan telur ikan rupe camnih, selalu jumpe yg kecik2 halus2 tu... baru makan telur ikan lampam, sedap gak, besarrr..tapi potong2 kecik2 la, kang berebut lak, heeee~

azi said...

Wahida..
telur dia macam buah anggurkan...

p/s akak tak makan telur ikan...wahida cerita mavam sedappp aje...:)

Has said...

mcm x pernah mkn lgi. mn nk cari nih :)

|| NaFiRaa || said...

rasanye dh lama tak makan terlur ikan nih.. susah lah nak jumpa kan~

terus telan air liur~

sisdee said...

x pernah makannnnn tapi pnah nmpk hehehehe

-Sara- said...

rupe ikan mayong pon xtau..usahkan telornyaa..ehehe..tp mcm sdap je telor tu..mesti lembut, rase lemak2 berkrim kan :)

Hanis Azla said...

first time akak tgk.. he..he.. klu selalu makan telur ikan yg bergoreng aje.. yg masak lemak mcm ni tak pernah makan.. tp nmpk sedap..

fieda said...

mmg tak pernah jumpe,tgk dan mkn...alamak..nmpk sedap jer..

SURIA AMANDA said...

telur ikan mayong sedappppp...apatah lagi kalau suku masak...sedappppp...

NzA said...

kalau kt rumah ni suami akak suka msk asam pedas johor....n telurnya akak sorg yg layan..mmg sedap. puas mkn sorg2....he...

eintan nurfuzie said...

ikan pe tuh? cik en xtau

Dee said...

kat opis lama dulu..ada gerai suka jual telur ikan ni..sedap..tp dah lama tak makan..

GreenJade said...

hehe mcm tau2 aku x reti mkn telor ikan ni...mmg pong..

ikan mayong pong xtau kekdah rupa paras nye camne hehehe :p

miloais milo said...

nak gugel - apa kah itu ikan mayong
iols tak kenal rupanya macam mana
apa tah lagi makan telur nya!

Fai Shaklee said...

ni la baru first time tgk telur ikan mayong kak. mmg tak pernah makan. hehe.. tapi kepala ikan mayong masak asam pedas memang marvellous..!!!

ct rahani said...

x makan ikan mayong kak apatah lagik telurnya.. huhu.. tp nampak gambar kat atas tuh menggiurkan pulak.. :)

MamaEma said...

tak pernah tgk..ni baru tgk bila baca entry kat sini...

wan nurul hezrina said...

ikan mayong telur dia mmg ,abeles..aku suka masak asam pedas.terangkat nok!

ellynadyra said...

masa arwah atuk sedara masih hidup, dia memang gemarkan segalanya tentang ikan mayong....apa dia makan, wa bedal jek.....sejak dia tak de, jarang dah aku dpt makan segala yang berkaitan ngan ikan mayong, nak masak sendiri tak reti lak

lieynanilaz said...

betul nokk...aku tak reti nak makan telur ikan..uhuks.

Mak Lagenda said...

Hurmm..x pernah tgk dan x pernah makan lg telur ikan yg besau ginik! Mgkin sbb mak tak makn ikan mayong ni kot..

Tapi mak pun suka makan telur ikan..like telur ikan tenggiri. Yg penting, yg kecik2 ajelah.

Demok?? No worries..mak pun riuh rendah sini sana tegur mak pun demok jugak. Hahaha..kita sama geng arr

Angah said...

serius ku tk penah mkn nokkks

mama aini said...

ehem mama tak pernah makan !!..hu2x..

Brilliant Marjan said...

kalu ummi sy tgk blog akk, mesti dia minta akk lauk ni..ummi sy suka sgt telur ikan ni.tp ummi panggil ikan plotan (org kedah)..org KL panggil mayong..sejak kawen ngn abah sy, ummi dah tak jumpe telur ikan ni..susah nak cari..kami pun tak pernah jumpe telur ni..huhu..tpi sejak sy kawen, suami sekeluarga suka makan ikan mayong cuma telur tu je yg tak nampak2 lagi..

Bitt (doubleIS) said...

alamak aku tak pernah makan dan tengok langsung..perghh appakahh...jakun dah nehh...selama ni aku makan yg jenis telur ikan biasa tu jek..hehhehe mano nak dapat?

wahida said...

bitt: kat pasar..hehe..tapi bukan selalu ada nok...

POHPALEH BURGER said...

ikan mayong tu ikan duri kan??

iizza said...

pernah makan dan memang sedap..sy makan telur ni depa masak kari..sedap juga..:)

Bro Man said...

Bini sy pregnant,mengidam telor ikan mayong.mana nk cr?bleh share x?

wahida said...

bro man: alahai kesiannya, kebiasaannya mmg susah sikit nak cari telur ikan mayong ni, ada musim dia...huhu...

yg ni mak saya carik kat pasar basah sg. besar...

~Amy~ said...

Aku dah mengidam telur ikan nii... huhuhu mna nk cari..