nuffnang advert

Tuesday, August 16, 2011

serabai....

salam 16 Ramadhan....
hujung minggu lepas kami anak beranak balik kampung aku kat Sg. Besar...best bila balik kampung aku ni sbb aku boleh jumpa mcm2 jenis makanan jawa kat umah nenek aku tu...salah satunya kuih ni....

ni maklong aku beli kat PARAM kat kampung aku...aku sendiri tak pernah jumpa kuih ni noks...kalau dah tak pernah jumpa makan apatah lagi lah kan? kehkeh...

aku tanya maklong ngan nenek aku apa nama kuih ni? dorang ckp nama kuih ni serabai....
sila jgn tanya aku kenapa nama ni diberikan sebegitu rupa sbb maklong, mak dan nenek aku mmg takde jwpnnya...aku tgk tak de serabai mana kuih ni pun...hehe...

kuih ni takde inti apa pun dlm tu, cuma kena cicah dgn air gula mcm kita mkn kuih lopes tu...kuih ni diperbuat drp tepung beras dan letak sikit garam...mcm tu jer....
kalau tanya aku, ok lah rasa dia...kalau dah cicah ngan air gula tu mmg sedap la sbb baru ada rasa, kalau mkn mcm tu mmg nan hado lah....

nenek cakap kalau org2 jawa ada kematian dorang selalu buat kuih serabai ni....apesal ntah...
bila sekali tgk mcm lempeng, dua kali tgk dah mcm telur mata kerbau lak...kehkeh....


p/s: walau aku org jawa, aku kurang gemar mkn pecal...

84 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

1st time tgk

♥cikmOt♥ said...

kuih apa ni...apam ke???

wardah @ fie shah said...

i like pecal, ok jer aku tgk takda serabai mana pun noks kuih tu. kasihan kuih ittew.

wahida said...

cikmot: ala2 apam kurus..kehkeh..ala2 lempeng...aku pun festaim tgk...

~izan~ said...

izan suka kuih nie sbb kat pasar mlm sini ada jual..mcm apam bakar gitu..kami pun pnggil serabai.. =)

Dee said...

pernah dengar..tapi tak pernah lagi makan..

NM02 said...

kau mcm laki aku

tapi dia tak makan tempe langsung

bambam pun mkn tempe

huhuhu

:: Mrs.Eady :: said...

aku tau aku tau!mesti dulu dulu org yg 1st buat kuih ni serabai orgn yer!!hahahaha.....berdosa aku nok!ampunnn.... :)

btw..ni 1st time gak aku tgk ni walaupun atok ngn nenek aku org jawa!

Pepel BoNda AmaNi said...

klu kat belah utara makcik aku buat serabai nie..cicah ngan kuah durian tue.....sebab serabai nie kan cam non hado raso kan..sebab tue kena cicah yang manis2....

rara pinkmafia said...

hehehhe masa mula2 duk kedah.rasa pelik knp nama dye serabai.

misya said...

kalau ada kematian memang kuih ni la orang buat.

sha a.s said...

mcm telur mata pn ade kn....1st aku tgk

Hanis Azla said...

akak pun nmpk mcm telur mata kerbau.. he..he.. pernah dgr nama kuih ni.. tp tak pernah makan juga..

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

yelah kenapa nama dia serabai???
sekali tengok mcm telur mata kerbau...

bujal X said...

uii~serabai cecah gula merah eh? selalu orang makan cecah kaya~~

cheqna said...

aha..macam telur mata lembu le plop....

amirah said...

pernah je dgr nama kuihnya tapi ko letak gmbr ni barula first time nengok rupanya..eh, iyela, takdela serabai mana pun kueh ni..sian dia

Diana @ bilakukatacinta said...

serius...D yang jawe ni pon tak pernah makan kuih 'serabai' ni...

Daddy Ziyyad said...

Serabai? miahahahahaa..lawak gila nama kuih ni..macam lempeng aja aku tgk

NOR said...

he3x...1st time tgk, igtkn telur mate kerbau td...

Acik Erna said...

wahida..sedapnya..pernah makan..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

1st time tgk kuih ni..mcm telur plak.. ;)

intan morsalin said...

1st time gak nengok...igtkan telur tadi

Zura said...

memula tgk ingatkan telur mata...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

kalu kat terengganu..kami cicah ngan kelapa+garam skit..n mmg buat ni msa org mati. den pon heran

Cik Ecah said...

teringat ex boyfriend dolu2...hahaaaa

wida said...

alaaa..rugi sis tak makan pecal.sy balik kg 28hb nnti, 1st makanan nak cari adalah PECAL..hehe

shida said...

ha... cda pun baru je kenal ngn serabai ni... keluarga sebelah mertua perkenalkan... sedap jugakkk

sayangsayangibu said...

lor..ingatkan telur mata kebau tadi..

dhiera said...

erk..macam tak pernah jumpa pun kuih ni~ tp nampak macam sedap.

Ayuraza said...

sedapnyer....teliur okeh..serabai apa..ok je ayu tengok..hehehe..ayu org pahang tapi minat sangat pecal sebab time duk hostel diaorg selalu masakkan..heeee

rasp said...

kat penang pun pamos gak kuih nie sis...
nama pun serabai...
bentuk pun sama...
cumaaaaa kuah dia lain skit...
kuahnya warna brown pekat...
tapi sila jgn tanya camne dibuat coz saya pandai makan je tak reti buat hehehehehe...

Myra Jay said...

mYRA SUKA MAKAN KUIH SERABAI NIE..
mEMANG SEDAP EVEN MAKAN TAK CICAH PUN :)

h4ni3 said...

saya pun ada darah jawa gak.. jawa johor.. tapi tak penah tau pun kewujudan kuih ni???

eima said...

cam lempeng ...
tp klu tawar2 mkn ngan air gula mmg sedap ...

mamaNoriz said...

laaa...ko jawa ke noks?

baru entry aku semalam cite psl jawa...hihihi

serabai ni mmg kena makan dgn kuah, klu mkn gitu je...tak lalu tekak ...huhu

kasihredha said...

sedap kuih ni
kat pantai timur pun ada kuih ni.

Kakzakie said...

Kakak pandai buat kuih nie wahida. Ialah kakak punya tradisi dari kecik dah nampak dan makan....

Cecah banyak-banyak baru sedap...:)

~ yus ~ said...

kuih serabai ni kalau masa kenduri memang selalu di buat, kalau di kampung kak yus dululah...

Sedap kan kuih ni, makan dengan susu atau cicah dengan kari pun sedap..hehe

Mrs.Yie said...

lebih kurang rupanya macam telur goreng..hehe :)

atty's said...

cam sedap je serabai nie.

kty lak paling suka pecal.tau..

atty's said...

cam sedap je serabai nie.

kty lak paling suka pecal.tau..

wahida said...

h4ni3: hehe..saya pun baru tau kewujudan kuih ni masa balik kg ari tu..

mamanoriz: ye, aku jawa noks...ko ada buat n3 pasal jawa? nnt aku terjah...

kakzakie: akak pandai buat kuih ni? nak tanya, mcm mana kuih tu boleh berlubang kecik2 mcm tu kak?

ieda said...

eh bukan apam ye dik .. sbb di sini rasanya lebih di kenali dgn apam ..
serabai rasanya ada satu lagi tuu .. hermmm mgkin ikut negeri masing2 kuttt

apa2 punn anak2 akak suke nie .. tapi cicah kelapa lahhh :)

MiSs NoRmaLa NorFiqZ said...

Jewe-jewe pernah makan x?

wahida said...

normala norfiqz: menatang apa lak tu noks? jap, aku gugle..

fazilzura said...

umakaiii , kuih tu nama serabai .. awat teruk nooo ...

Softtouch [Hanim] said...

sy pun xpernha mkn kuih serabai tu..tp tgk xserabai pun kuih tu kan..mcm sedap jer..

NzA said...

1st time tgk...nmpk mcm gebuzzzz je...
w.pn akak bkn org jawa ttp akak suka sgt2 pecal....

wani said...

haha baru kau tau ke nookkk,itu memang nama nya serabai dikk,,,oo ok la tiap kali kau dtg blog aku tringat kulat kering aka kulat sisir hahaahah
tp sedap wehh.serabai ni slalu kat tmpatkami cicah kuah manis mcm kuah durian tu...ha kau kan hantu dorian eloklaa makan dgn serabai ni...hihi

Faeez said...

sedapnya serabai....selalu faeez beli aje...buat lum pernah...nnti nak gak try buat..dpt makan byk2...he he

MULAN said...

best serabai ni.. tapi ada yg makan dgn kuah serawa..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

aku ingatkan telur goreng tadi.. hahaha

fiza said...

1st time dengar nama kuih serabai nih.

My Bloggie ! said...

aku org jawa n sgt2 sukja makan pecal..huuuu...tp aku x penah makan kuih ni....dulu masa dok kat melaka aku selalu jumpa kat pasar malam tp x penah beli....

syariza09 said...

ooo org jawa rupanya.
pernah dengar pasai kuih ni tp lom pernah mkn pon..agak2 pjaya ada juai ka..ker kena gi sg besar

fazrulnoor said...

mmg serius mcm telor mata kerbau

Rinna said...

Hmm..tak penah plak lagi jumpa kuih nie.. 1st taim tgk ingatkan telur mata kebau tadi.. :)

Mamamya said...

wahida..."my bloggie!" tu aku punya komen..x perasan plak adik aku blh x log-out tadik...sabau je lah...huhhh....

wahida said...

haha!! aku tak kisah pun...nnt aku nak terjah blog dia...

qemaishak said...

kak, kukenal kuih ni sebab kat klantan pun byk jual bila time posa ni...betul la kot org sana pun panggil kuih serabai tapi rasanya ada rambu rambai sikit..

ILA HonEyBuNNy said...

tak pernah tengok jugak...

tapi nampak mcm sedapp ja..hehe

mmg nampak macam telur mata kerbau..ehheh

AI said...

- rasa dia masam sikit kan?

eLLy said...

aku tengok gambar nie teringat kat apom.. ala apom ape ntah lupa lak ama nye.. kat penang banyak!!

ajumohit said...

Tak pernah mkn lg ni Ida, rupanya takla serabai hihi, sy peminat pecal tegar tau ;)

eelobor said...

serabai tuh....sedap weiiiii

iduraz said...

mengikut teori saya dinamakan serabai sebab salu dihidang bila buat tahlil lepas ada kematian, bila mood sedih so ia dibuat ala kadar jer..thats why di panggil serabai..boleh trima ka?

MommyAqil said...

ida:kg kita sma la..tp dh lama tak balik..takde org dh kt sana..atuk dh meninggal nenek pon dh pindah kl..rindu suasana kg..huhuhu...kg aida kt Tebuk Hj Marso..heheee..

myamyza said...

mati2 kite ingat telur dadar..

khairul said...

hu dh lama x dpt merasa

::NureeN:: said...

serabai ni mmg paveret org penang tp nureen x mkn sgt.. tp penang punya style kuah dia mkn air gula tue, dia kuah mcm warna perang2 cikit.. santai campur apa ntah lagi ala2 serawa g2.. klau kat medan bwh opis nureen ni mmg glamour la serabai dia smpi agung pon trun cini nk mkn serabai tue..

James Alexander said...

ade rupe mcm pancake skit...

tapi apa peduli, kalaupun namanya serabai, hentam sajalah... hehehe...

Teratak Hami said...

Jgn cakap orang jawa, akak orang melayu pun suker kuih serabai ni tau. Dah tengok2 resepi, nampak senang cuma acuan jer takde. Kalau makan dengan kuah durian, terangkat beb!!!

ArELeEz said...

oo.. org jawa sker makan pecal, ek? sodap what..?!

MaMa AiNi said...

mama tak pernah try makanan ni...nampak sedap je..he2x...terliurlah pulak mama tgk gambar ni..

.izzati liyana. said...

mak saya orang jawa, tapi tak pernah pulak jumpa kuih ni. ingatkan telur tadi. kui3.

salina said...

salam...wahida org sg besar rupanya..encik abang saya pun org sg besar....hehehhe..bila2 blk kg boleh la jumpa yer

wahida said...

al: eh, kenapa saya rasa benda tu tawar je? huhu...tak pulak rasa masam..

iduraz: teori ko sama ngan teori hubby aku...hahaha!!

mommyaqil: ala, dah takde sapa kat sana? kalau tak, boleh kita jumpa2an kan? ehehe...

salina: ye ke? ramai jugak sekampung ngan saya ni..balik raya sana tak?

[sutera kasih] said...

1st time tgk mknn tu..rasanya kt sini takda hoho

kt sini femes pecal..heee

KhaiRin said...

kat KL ni payah nk jupe serabai yg sedap tahap gaban..slalu jupe yg hampeh

salina said...

wahida..raya tahun ni adalah turn SG BEsar..huwaaa..eh jom la dtg umah mak mentuaku

Bitt (double IS) said...

owhh pakai tepung beras jek padan la agak serabai sebatiannya tuh...ehh pandai2...akakakaka tapi dia lagi serabai dari lempeng la kot...tu nama dia gituw..hehhehee saya pon tak berapa sokakk pecal hehhehe

Mama Gee said...

1st time tau..dan tgk...
walaupun namanyaa serabai..tp rupernyaa elok je...hehe

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

TAK PENKA DENGAR LA NAMA KUIH NI...SALAM EKNAL FOLOW KAU MEH JEMPOT SINGGAH KLIK2X...EHEHEH