nuffnang advert

Thursday, February 24, 2011

susah nak jumpa...

selamat pagi semua...

ari ni aku nak citer pasal buah2an ye kawan2 semua....sebenarnya aku nak masuk lagi n3 pasal makan2, nnt kang ada pulak orang tu cakap aku ni hantu makan....agagagaga....tapi, seperti yg aku bgtau kat korang la, nafsu makan aku mmg nafsu beruang...alamak abg bear, jgn marah ha....jgn sentap lak saya sebut beruang....ngeee.... 

 ni buah koko, kat kg aku kat Sg. Besar melambak buah ni...dulu aku masa kecik2 suka makan, tapi bila dah besar ni, sikit aku x heran dan x teringin langsung pun...x tau nape, aku x de rasa nak makan langsung buah koko ni...

 ni isi dalam koko...anak2 aku yg x pernah jumpa buah ni, rasa jakun dan suka sgt makan buah ni...buah koko ni pada aku ala2 manggis isi dia...

 ni pulak aku mmg jakun sbb aku x pernah jumpa...kawan opis aku yg bawak...nama dia Yan Kulaan...wah, glemer nama ko nok!! hehehe...dia ckp nama buah ni nona...kalau dia tipu, maka aku tipu lah...tapi aku rasa betul la buah nona kot...hehehe...

ni isi dalam buah nona...rasa dia sedap dan pada aku, rasa dia ala2 durian belanda kekdahnya...napa buah ni susah nak jumpa ek? siyes aku teringin nak makan lagi buah ni...

korang plak, buah apa yg korang teringin nak makan tapi susah nak jumpa?


p/s: sekali lagi aku tergelak besar baca komen korang dlm n3 love bite kat bawah ni....wah, masing2 ada yg suka buat la, ada yg suka gigit tempat lain la, ada yg x pernah buat la ( boleh percaya ke? )....ekekekek...kalau korang nak baca komen kawan2 kita ni, scroll je n3 kat bawah ni ye...apapun, setiap komen korang sgt2 menceriakan aku...aku happy ada kawan maya mcm korang semua...sayang korang ketat2!!

50 comments:

Zura said...

kak...dua2 buah nie sy dh lama xmakan...dulu ade je pokoknye belakang umah sy..selalu petik makan...buah yg kedua tue mmg buah nona kak...kwn akak xtipu akak pun..dua2 buah nie sedap..susah nk cari buah nie skrg...

IDAZS said...

buah koko dah lama tak makan.

tapi buah nona, baru saja makan. cuma berbeza la pulak buah nona kita nie. hahahahaha.

mungkin spesisi yang sama kot :)

rATu kEBaYA said...

buah koko dan nona.. memang sedap.. dah lama tak makan.. dulu kat kampung ada koko tapi dah pupus..

cheqna said...

wah..tetiba rasa macam nak makan duyan belanda ni
huhuhuhu
betul r zaman kecik2 lu suka ngat makan koko...skang???dah tak heran weh....

Myra Jay said...

Buah nona dah lama tak makan.. kak nak sikit :)

mama maman said...

bestnyer....:) buah-buahan tempatan.... :)

baincardin said...

Salam.

Subhanallah! Adakah kita mampu hidup beramal lebih daripada 900 tahun? Jom kita hayatinya bersama. :)

:: noremy bte rahmat :: said...

buah koko...

dulu kecik2 suka makan..coz duduk kat area bagan terap..

tepi umah je buah koko...

betul..betul..rasa mcm manggis..

wida said...

teringat ms kecik2 dulu pon suka mkn buah koko tu.
pastu tolong arwah nenek jemur buah koko tu smpai kering..kenangan.

Fieza79 said...

penah mkn dua2 buah tu masa zaman kecik2 dulu je..skrg dh tk jumpa dh tk penah mkn dah...

NzA said...

buah nona tu akak slalu gak makan ttp buah koko xpernah...sedap ek????

Citarasa Rinduan said...

wahida-
2,2 tu peberat ayu..
kalau yag last dah biasa makan..
tang koko tu...ala...........

nak 2 biji eik..post laju tau

specky gurlz said...

dah lama tak makan 2 buah ni..tapi 2 2 buah ni sedap..yummmy

Ena said...

ena dulu membesar ngan buah koko tu jugak.. tp skg dah tak de dah..

buah nona tu ada kat umah mak kat kg.. sangat manis kan buahnya.. terasa2 jekat tekak ni.. adeihH!!

atty's said...

dulu kampung kty pun banyak buah koko tu..

qemaishak said...

buah koko selalu mkn masa kecik2 dulu..
Buah nona tu xpenah mkn lagi..kena cari & cuba ni..

Follow kamu..salam kenal.

Daddy Ziyyad said...

~hahaha..wahida, ok ape aku kata ko hantu makan...bukan hantu kak limah..:P

~ secara luar sedar, kita selalu makan koko tau...coklat tu koko..

Pala Maldini said...

wah! tiba2 aku ter-imbas kenangan zaman kanak2 memanjat pokok nona dan juga men"curi" buah koko rumah jiran...

cik dah ganu kiter said...

btlla tu nama buah tu nona

tp lama dah x jupe n mkn..last skali zaman sek rendah...berbelas2 thn dah..

nak mkn durian belanda...........

eelobor said...

best nya buah kok. buah yan kulan dulu arwah abah ada tanam depan rumah. dulu aku panggil buahtu nama "buah noney". hahahaha, ntah macam mana boleh panggil nama cam gitu (masa kecik2). baru skrg tau nama btul dia

CiK JuE said...

ee..sedapnye..betul kata wahida masa kecik2dulu pernah jumpe bila dah besar panjang duk pulak kat putrajaya nie..memang susah nak jumpe...

|| NaFiRaa || said...

mak aihhh~ sedapnye bila tengok buah nona tuh~ x pernah rasa lagi buah nih.. mana nak carik yer~

♥ Mrs.Eady ♥ said...

suka sgttt buah nona ;)

Ayuni said...

ayh sye dulu slalu jugak bwk buah koko balik umah...

wahida said...

nafira: saya pun x tau mana nak carik, hari tu pun member opis yg bawak...saya pun teringin dah ni....

bunga said...

wahh...lama dah bunga xmakan..sebelum ni pokok ada sekarang tiada..sob..sob..

bunga tag contest :

http://salsalbilah.blogspot.com/2011/02/contest-jikalau-aku-doremon.html

Hanis Azla said...

buah nona tu tak pernah makan.. tp buah koko tu pernah juga merasa masa kecik2.. sedap, masam2 manis.. ingatkan dulu buah koko tu rasa cokelet.. he..he..

mR.sYaH said...

dua2 xpernah makan buah ni.. teringin nak mangka buah nangka.. dah lama xmakan..

NM02 said...

aku baru nak citer pasal buah, tapi kau dah citer dulu. tak pe, ptg kang aku plak citer pasal buah.

semenjak suami kau balik dari OS ni, citer pasal buah plak kau ye... ahaksss *__*

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Buah nona akak tak pernah makan. Tapi koko , masa kecik selalu tolong nenek petik koko. Koko yang dah masak tu sedap buat nyonyot.

kasihredha said...

buah koko akak tak pernah makan...
rasa macam manggis ye..
Buah nona akak pernah makan sebab kat rumah akak(kat kg) ada buah ni

ieda said...

buah koko akak x pernah makan .. ermm sedap mcm manggis ?? waa enak tuu ..
ermm kalau buah durian belanda nie .. haaa memang favourate akak .. tapi tulah susah nak dpt kan .. kalau ada punn mahal sgt2 :))

Mamamya said...

betul la kan...mmg dah lama x makan dua2 jenis buah ni...dan mmg betul juga buah2 ni payah nak jumpa skrg....

dulu kecik2 kat dpn umah nenek b'sepah pokok koko..skrg tiada sudah...dah pupus kot...

buah nona plak dulu masa dok melaka selalu jumpa klu b'henti kat R&R pagoh (yg mnghala ke melaka) tp buahnya x kaler hijau...kaler k'merah2an sikit,tp rasanya ttp sama.....

p/s: erkkk lovebite tu aku mmg x penah buat tau..laki aku jer yg buat...dia kata sbb klu org pompuan blh cover ngan rambut n tudung...gatai kan....ngeeeeee....opsss!!

sarah-najwan said...

dua2 penah tgk tapi xpenah makan..hehe

Dee said...

dua2 aku x pernah makan..tp aku tau lah n kenal buah2 ni..cuma tekak aku ni memilih sangat..hehehe..

nurkass said...

saya tau..saya tau..hehe..
tapi buah koko tu takleh mkn banyak kan..nanti mabuk..org twtua ckplah..hehe

buah nona tu banyak kat umah jiran saya..ngeh..ngeh..ermmmm..teringin nak makan buah delima..ade sesapa yg tanam pokok nye tak..susah nak cari benih..huhu

Aleyn said...

Huwaaaaa...rindunyer kat buah Nona....

Ps : Cam biasa, I dah klik u nyer Nuff n HB, jom klik2 kay

amirah said...

teringin nak makan buah cempedak di luar pagar..hua hua hua..pang sedas..

teringin nak makan buah deroyan belanda la.susah le nak cari skrng ni.dulu ek sgt, buang2 je maklum le zaman dulu buah tempatan je yg top..

khairul hisyam said...

tak penah makan best tak?

Shaheila Malek said...

msuk sini mesti lapa...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

bila pegi umah mak cik kat jengka je leh makan buah koko ni..sana berlambak.

betul la tu..buah nona

Ogy said...

buah2 yg mengalami kepupusan...huhuhu

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

yeah btoi la beb buah nona hehehe tapi aku xmakan...ntah cam geli ja..ahhahahaha...

aku suka buah koko tue...sedap..tapi skrang dah xjumpa dah..dulu2 masa zaman kanak2 jerk slalu makan buah koko nie...

eLLy said...

boleh jadi ratu buah nie... buah koko tak pernah pulak makan tapi buah nona pernah la duluuuu duluuuu

sw33tdarling said...

buah koko tak pernah makan, tp buah nona pernah makan 2-3 kali masa kecik2 dulu..

Cik Ezy said...

kat umh saye dulu ade tanam pokok koko.. tp skrg pokok tu dh mati.. huhu

Softtouch [Hanim] said...

dua2 buah tu sy xpernah mkn wahida..br 1st time tgk isi dia tu..

PutRee SeJiNjaNg said...

masa kecik2 dulu penah gak makan koko..tapi skrang ni dah tak penah jumpa pun koko..lama dah tak merasa..

Raji berkata said...

buah nona yg btol2 nyer blom pernah
yg air der rasanya pernah lah kot xD

myamyza said...

buah koko tiu memang nostalgia.. teringat zaman myza kecik2 dulu
buah nona tak heran sangat sebab mak dulu ade tanam.. sekarang pokoknya dah kepupusan.