nuffnang advert

Monday, August 1, 2016

ini janji mama

Assalamualaikum semua...

macam biasa, ni adalah entry basi, ekekek...
exam pertengahan tahun baru2 ni, adik dapat no 1...
Alhamdulillah...aku sebagai mama rasa happy sangat...
giler la mana ada ibu yang tak happy bila anak dia berjaya kan...
adik menang sukan pun aku dah hepi giler...
ni kan pulak dapat nombor 1...hahahaha...
walau pun adik ni dia baru darjah 1,
aku anggap ini adalah permulaan yang baik buat adik..

sebagai balasan, ni hadiah buat adik...
henfon Lenovo untuk adik yang bekerja keras...
sebenarnya, adik mmg request henfon sebagai hadiah...

ok lah macam ni citer dia...
aku janjikan pada anak2 aku,
kalau sesapa exam dapat no 1, dia dapat hadiah..
boleh mintak apa saja, tapi dengan syarat!
syaratnya hanya dapat no 1 sahaja.
no 2 ke 3 ke mmg tak dapat lah mama nak tolong...hahaha..

ini sebagai dorongan untuk anak2...
especially si abang yang makin lama makin drop kedudukan dalam kelas dia...huhu...
pastu anak2 dengar ada reward macam ni, terus terjegil bijik mata...
aku nampak anak2 berminat dengan tawaran ni...hahaha..
pastu terus adik tanya,
betul ke boleh mintak apa je, mama?
ha ye...mintak je lah apa yang korang nak...
sekali adik ada sebut iphone 6 ko...
terus aku buat2 tak dengar....kahkahkah...

dan benarlah orang cakap,
kata hati ibu selalunya betul...
aku ada instinct yang si adik boleh dapat no. 1...
sekali ada satu maghrib tu, dia masuk bilik aku..
sambil tersenyum adik cakap, mama, adik ada berita baik untuk mama...
hrmmm, apa dia?
adik dapat no 1 tau mama...
wahhhh, ye ke dik...
terus peluk dia kuat2..
pastu laju dia cakap, adik nak henfon ye mama...
dan laju jugak lah aku jawab, bolehhhhhhh...

padahal kan, aku takde bajet pun nak beli henfon sebenarnya...
atau senang cakap, duit takde masa tu...
sebab duit yang ada aku peruntukkan untuk persiapan raya,
so, nak beli henfon mmg takde dalam mind aku sebenarnya...
tapi disebabkan dah berjanji,
dan aku mmg nak reward anak2 yang dah bertungkus lumus,
aku usahakan jugak lah...

so, aku try cari kat Lazada henfon yang sesuai untuk adik...
taraaaaaa...aku jumpa henfon yang mampu milik,
model Lenovo2010, harga dia cuma rm199 je...
pastu 4G ko..henfon aku pun cuma 3G je...huhu..
siap boleh COD lagik...apa lagi, laju2 booking...
rezeki kot dapat henfon murah cenggini...
sayangggg Lazada!

bila dah sampai henfon ni kat tangan adik,
aku tengok adik kemain hepi..
si abang pulak nampak macam biasa je...
macam tak tergugat pun...grrrrrr..
tapi result exam abang meningkat dari yang sebelum ni...
itu pun aku dah bersyukur...
tapi aku dah cakap ngan abang, kalau abang pun nak apa2...
abang dapat no 1 dulu tau...
dia angguk je...

so, masa hari raya baru2 ni,
adik beraya dengan henfon baru...yeayyyy!!

si adik sejak ada henfon ni, asyik nak berselfie je...
ni pic masa kat kampung Linggi...
raya ke3 kalau tak silap..
bangun tidur je, aku tgk dorang tgh berselfie...haha...
pastu kan, aku tgk adik rajin snap pic makanan...
ikut sapa lah tu kan...huhu..

tapi kan, ada syarat jugak adik nak pegang henfon ni...
aku cuma dia bagi pegang henfon ni weekend saja..
weekdays sila fokus pada study ye..

ni pulak karangan adik...
aku terjumpa dalam buku nota dia...

meh aku tulis balik, kot2 korang tak faham...

Khamis.
Dulu saya pernah dapat nombor 5 la, 6, 11
sekarang saya sedar yang saya ni boleh dapat nombor 1, yeh!

Haha...
mmg sebelum ni adik pernah dapat no 6 dan 11...
tapi bukan exam, masa tu cuma latihan sekolah je...
kemain sekolah sekarang, latihan dalam kelas pun ada kedudukan ko...
now adik dah sedar kan, yang adik boleh buat sebenarnya,
harap2 abang tu pun boleh tersedar dari lamunan...huhu...
anyway, tahniah adik, ini baru permulaan...
ada jauhhhhh lagi perjalanan...
teruskan usaha ok!

ada member cakap, cara aku ni kejam..
sebab nak anak dapat no 1 je baru bagi hadiah...huhu...
jangan lah cakap macam tu...
ada sebab aku buat macam ni...
dan aku percaya, setiap orang ada cara masing2 untuk mendidik anak2 dia...
kalau rasa itu yang terbaik untuk dia dan family,
kita sebagai orang luar jangan lah kecam dia..
chill ok!

21 comments:

dear anies said...

syukur laa adik x ckp, "mama, ni bukan iphone 6 ni" hahaha...

btw, tahniah adik... trs kn usaha! gambate!

Fazleyatul Aini said...

tahniah adik
amboi selfie terus hahaha

Unknown said...

wahhh tahniah adik..nasib baik wehhh dier tak tuntut iphone..hahahahaaa..mau pengsan mak..

mama tisya said...

tahniah dpt no 1...untung bdk2 skarang kecik2 dh dpt hp kn...anak2 zaman IT...ank kita pn ada juga ayahnya bg tab siap ada simcard juga utk die whatsapp dgn atok nenek & sepupu tp vkend je la...murah hp tu..sesuai la utk bdk2 kn..hah selfie bdk2 skarang lebih canggih dr org dewasa

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah pndai dia.. ok sgt cara akk ni.memotivasikan dia..bg smgt gak tu agar dia bljr.

eima said...

bagus la ... tahniah adik

Kakcik Seroja said...

Usaha tangga kejayaan kan Adik? :)

HeNRieTTa JoSe said...

tahniah adeq...wah rezeki adeq la dpt harga murah...bagus buat undang2 weekend je boleh guna phone....

norhidana said...

cayok abg... adik dh dpt hp
boleh tahan rm199 tp 4g... jnji ada kamera bdk2 msti suke nya

ibuayu said...

tahniah...yg penting mama dah sediakan masa bila boleh pegang hp...

safurara said...

alahai nota tu, kalau sy baca mst sy nangis, dan ckp, " dah besar dah anak mak " tahniah dikk.

zana-norzana said...

Tahniah adik....

Suria Amanda said...

Cingrats adik..aku plak nok janjikan dania pi USS kalau dia dapat 6A UPSR....bagus letakkan target sebab anak2 berusaha nak dptkan keputusan cemerlang

Nina Mads said...

bestnya dpt fon baru

Nina Mads said...

bestnyaa dapat fon.

eima said...

KAK ... de rhu tu semalam klu kat agoda rm221.00 kat booking 227.00 kat hotel 233.00

Kakzakie Purvit said...

Kakak kalau tengok rancangan Qari Junior yg dpt tempat ketiga mesti ingat adik tau Wawa. Muka cerdik dia lebih kurang sama dgn muka adik:) Kakak suka tengok.

Untuk adik tahniah dari auntie
Buat mamanya betul kena tunaikan janji pada anak.
Tak rugi bagi anak sendiri.

Mummydearie said...

Tahniah adik sebab dapat nombor 1 dan dapat handphone baru. Barulah lepas ni bersemangat nak kejar nombor 1 sesaja dalam kelas. Mana tahu lepas ni boleh pulak dapat nombor 1 seluruh kelas. Bukannya mustahilkan kalau rajin berusaha ^_^

Kalau terlalu dengar kata orang pun susah juga, Wahida. Kita buat mana yang terbaik untuk anak-anak kitalah sebab anak-anak kita dengan anak-anak orang tak mungkin sama cara dan kaedah mengajar mereka!

irdagarmin said...

tahniah...sukanya dpt hp..hehe anak i pun request tablet.tp tak dpt no 1 lagi.so xdelah ye..hehehe

raihanah said...

untung la adik

akubiomed said...

Wah senyum sampai ke telinga. :)