nuffnang advert

Wednesday, January 23, 2013

feeling budak sekolah jap...

Assalamualaikum semua...

semlm time off waktu ptg...gi amek duit bantuan rm100 kat sekolah abang tu...
dah dapat duit bantuan tu, aku n hubby gi koperasi sekolah nak beli buku latihan abang...tapi tutup lak...dia tulis kat situ koperasi akan bukak balik pukul 3 ptg...jadiknya sementara kami nak tunggu koperasi tu nak bukak, aku ajak hubby mkn kat kantin...nak feeling student kekdahnya....hahaha....

 sampai kat kantin, bukan main byk dishes untuk dijamu...selain drp gambar yg tertera, ada jugak nasik lemak dan meehun tomyam...wah...tetiba rambang mata...ahaks...padahal menu kat kantin sekolah je pun....ekekekek...

 kuewtiow goreng + buah betik 3 ulas...x tahu lak aku berapa harga 1 set gini...

teringat dulu masa sekolah, makcik kantin akan siap2 hidang nasik lemak atau mee goreng letak dlm piring kecik...lepas tu tindih antara satu piring tu dgn piring yg lain...masa tu satu piring nasi lemak cuma 20 sen...air pulak cuma 10 sen....jajan pulak 10 sen...wah...total belanja dulu cuma 40 sen...heheh....memori sungguh...

mula2 aku plan nak amek nasik lemak...sekali ada brader sebelah aku pulang balik nasik lemak yg dia beli, dia ckp ada bau basi kat nasik lemak...huhu...aku dgr gitu, terus cancel lah...adoi la....
yg buat aku scary tu, kalau nasik lemak tu dijual jugak kat budak2 sekolah tu...budak2 ni bukan reti rasa basi ke kan...main mkn je...tu yg byk kes kita dgr budak2 keracunan makanan kat kantin sekolah...huhu...makcik2 kantin, sila alert dgn kebersihan dan kualiti makanan yg uolls jual ye...amaran neh...

sudahnya aku beli mee goreng letak sambal, ambik telur rebus sebelah, ngan teh tarik gelas kecik...
mee goreng dia rasa biasa2 jer...sambal pun ok2 jer...sedap lagi makcik kantin aku masak masa zaman sekolah rendah dulu....hahaha....

lepas tu aku top up ngan ayam goreng...tergoda pulak tgk ayam goreng...ayam goreng kecik gini rm1...

total aku mkn semlm kat kantin adalah rm3.30...kalau aku masih sekolah, mmg aku mintak duit belanja kat mak pak aku rm5...sbb mcm x cukup...ekekek...mkn mcm ni je dah rm3.30...lepas tu kang, aku nak beli eskem lagi, jajan lagi...hahaha....mmg x cukup kan nok....(matik aku kalau anak aku si abang baca)

tapi duit belanja anak aku kat sekolah kebangsaan kami bg kat abg rm2 je...pandai2 ko la bang, berjimat cermat...heheh....lagi pun abang dah bwk bekal air...sbb aku x bg anak aku minum air kat sekolah...takut x masak...so, dia cuma beli makanan je...heheh...


sekian n3 makan2 kat kantin sekolah...
saja nak buat perbezaan kantin dulu ngan kantin sekarang...ahaks....

52 comments:

Nens Collection said...

sy ms sebaya abg bwk duit 30sen..kakak sy bwk 5osen..paling banyak form 5 bwk singgit..skang singgit beli air je...nilai duit dh xde nilaiii dh..

Daddy Ziyyad said...

Tipikal betul kan rupa mee goreng kantin ni...sambal cair..mee rencah sawi kejung ...hahaha

Anum said...

layaaaaaaaaan

adarnadzmie said...

dulu masa sekolah mkn kantin gak... skrg kerja pun mkn di kantin tp kantin politeknik pulak...hahaaa...
mahal jugak yer kantin sekolah pun...sian anak2 yg bawa duit sikit jer...

Rai Ourkizuna said...

kalau si abang baca entry ni sure dia backfire ko sbb bagi dia rm2 je.. hahaha...

nuyui a.k.a miss YUI said...

pergh..lapar tgk mkn2.

the malay male said...

patutlah jem area sekolah semalam

Saya Disini said...

sedpnye

-Sara- said...

kantin sekolah kita dulu plg terbaik..nasik lemak sdap sgt! terasa2 kt tekak ni smp skrg.. mmg xjumpa kat lain..hehe..padahal dah lebih 10 thn dulu dh..

Fiza Rahman said...

Belanja skolah makin mahal.

Aisy Nasiha said...

Haha..jgn terkejut tgk menu kantin.. Pelbagai... Ikut pengusaha tu sebenarnya.. Dapat yg ok, seronoklah budak makan di kantin sekolah.. Kalau di area bandar ni mmg kena bg anak belanja lbh sikit, takkan sama macam masa kita sekolah dulu, nilai duit mmg tak sama.

faraherda.razalan said...

Nak basi? Aduhai, seramnya. Apahal la mcm tu ya?

N i e Z a said...

aahh..ingat dlu masa sekolah..bw 30sen pon dh mcm2 blh beli..

tp skg ni kantin sekolah jual hrga sama mcm kita beli kt kedai2 lain..xde beza nyer..

at least agak2 la kan..bdk sekolah nak bw belanja byk2..klu yg ade anak ramai tu la yg kesian..byk belanja tu..

Ema Blog said...

kenapa peniaga kantin tu tak alert dgn makanan yg dijual..jgn tahu nak untung jer...

lieyalatif said...

beza kan nok harga dulu ngan sekarang...aku dulu gi sekolah bawak duit 50 sen ko...dpt nasi lemak, air ngan jajan....kadang2 makan mee kari ....skrang aku bagi duit belanje kat anak aku sorang 5 hengget..

ieja amieja said...

rata2 kat kantin seklh mmg mcm tu, ank akk yg no 2 selalu kata n.lmk sambal x sedap la..nasi mcm nak basi la..pas tu mahal..standard mkn kat luar..klu bihun 50sen cekoit je la..dua sudu msk mlt dah habis..hehe
ank sulung bwk rm5..tu pun kdg2 bebel x cukup..zaman mmg totally berubah kan..

shida said...

hurm... air saya biasakan dengan suruh dia bawa bekal.. tiap2 hari tanya abg nak bawa air apa hari ni?
selalu pagi2 ayah dia belikan nasi lemak sebungkus dan bagi duit belanja RM1. Mula2 dulu RM1.50.. tp duit selalu hilang... skg bg RM1 ok je..

suri solehah said...

buat pukul berapa lah tu,,tgh dah nk basi?ayam potong kecil2 rm1,,sian bdk sekolah huhu,,,berapa byk untung kantin ,,,

Amanda Suria said...

nok...tgok mee goreng ngan ayam goreng tu terus berbunyi perut aku nok..rindu makcik kantin sekolah aku dulu..terbaik mee goreng dia..siap sambal

:: Mrs.Eady :: said...

kembang plak tekak aku..huhuhu...

Dee said...

dee pulak bagi mimi RM3 je..sekali ngan sekolah agama petang..tp mimi ni jenis pandai berjimat..RM1 confirm masuk tabung..tp kantin sekolah mimi siap ada ikan keli goreng, ayam rendang, nasi ayam..pergh..dashyat..hehehe..

abang kalau baca ni kan..confirm dia mtk kau RM5..hahaha..

mamawaiz said...

zaman sy dulu belanja rm1..50 sen sekolah pg, balance untuk sekolah petang...tu pon baki x abis leh simpan dalam tabung..hehe

NM02 said...

ayam tu mcm ayam kepsi

norhidana miswan said...

ok gak tu kak sesekali rasa n mkn makanan yg sama cam anak2 ko mkn kn,tp nyer bab yg ns lemak basi tuh itu yg tak bst tuh...mmg pengusaha kantin kene lbh prihatin jgn tau nk kaut untung je lbh

nur emilya said...

Total 40sen je dulu? Bestnya! Saya sekarang 2ringgit belum tentu cukup. Hmm, nasib dah hbis sekolah.

AnneRaini said...

betullah nok. dulu nasi lemak 20 sen je sepinggan tp cuma nasi dgn sambal jela..tetibe teringat sedapnya mihun kat kantin sekolah aku..sedap weh.

Eye_nee said...

Akk bg 6 henggit sehari tuk sekolah pagi dan petang...tgklah harga makanan kan sis..tp selalunya mesti ada berbaki sbb sebelum sekolah ptg mak akk bg anak akk makan dulu...

sal-nurbeena said...

Kira Wahida up sket dari akak. akak dulu sekolah keb 20sen pastu abah up 30sen. sekolah agama 20sen. Sekolah menengah 60sen. kalau ada kelas tambahan pandai2 la bawak bekal lebih.

kadang2 bukan takat basi je kan...terlebih pedas, sambal tak masak...tu yg buat masaalah.

Rasp said...

dulu dan skarang byk beza nye kan sis...
nak nak dari dari segi harga hehehehehehe...

Sue-Rya Qistina said...

dulu masa sekolah bawak 50 sen dah cukup sbb mak sentiasa buatkan bekal. anak saya skang pulak sekolah sesi petang. so dah makan siap2 kat rumah. tapi kitorg bagi jugak rm1 sbb dia akan ajak singgah beli eskrem msia. duit baki tu masuk tabung. kdg2 bawak bekal je g sekolah. dia mmg jimat orgnya. sbb dah ajar menabung dari kecik

Kakzakie said...

Kakak bekal duit utk anak kakak 5 ringgit Wahida. Bimbang dia lapar. Kalau kita sekali makan dah 3 ringgit lebih mestilah dia pun sama kan. Kesian kalau dia nampak kawan makan benda lain dia teringin tapi tak ada duit - kesian kan.

Tapi biasa anak kakak tak habis sebab air minum bawa dari rumah.

Nafira usof said...

rindunye zaman sekolah dulu.. nak beli makan kena beratur panjang~

Rapunzeel Cikilolo said...

dah petang kot. tu yang nasik agak bau kan?

qemaishak said...

a;a kan nanti anak sekolah 2@3 tahun lagi xtahu la nak kasi berapa sehari ni, makanan mahal huhuhu

Qhaifa Nur said...

mahalkan...kalau tengok sedap lagi kita masak sendiri he..he..

anak-anak akak bawa bekal tiap hari..so mamanya kena rajin sikit..

duit belanja beri 1.50 saja...tapi bukan setiap hari selang seli..

ieda immi said...

aduhhh serius risau bila dgr abang tu cakap basi ! .. what .. 1st time ko makan dah ada pengalaman macam nie kan ..
sian lak .. just imagine budak2 bukan tahu bezakan basi atau tidak .. kalau mereka makan tuu yg kadang2 balik dah macam2 ragamnyee .. silap hb memang masuk hsp huhuh

harap kantin lebih prihatin , jgn nak kaut untung sahaja huhuh

wahida said...

kakzakie: saya bagi rm2 tu pun berlebih sebenarnya...dia beli nasi seringgit, lebih tu selalu dia beli brg mainan...adoi la...
dia susah sikit nak berjimat kak...

saya bukan x kesian kat anak2...tp mmg kalau bg lebih rm2, ntah apa lagi yg dia beli tu...adoi la...selalu je bwk balik brg mainan yg ntah apa2...

eima said...

MAHAINYE KAN ..KESIAN ANAK2 KITE

Ratu Hatiku said...

hehehe....best jugak sesekali jd bdk skolah kan... terigt pulak zaman skolah dulu2 :D

intan morsalin said...

assalamualaikum,

waaa...lama tol aku x nyinggah kat blog ko beb...
sori la ..urusan duani mmbuatkan aku jauh dr dunia blog..chewah..
ko pun dah brubah ek..mmg lama giler la aku x mnjengah..aku cuba hapdate stiap ari yer pasni..opsss.xla stiap ari..stiap mggu..bleh??

sonok ek dpt wit bantuan..aku lom mrasa lg sbb ank yg sulung pun bru 6 tahun tp mak dah tua nokk..
thn depan kalau ade lg bantuan..dpt la aku mrasa mkn kat kantin skolah yer..kekdah nya..ahakss

Rinna said...

Alhamdullillah dpt duit RM100 yer.. leh gak top up beli barangan sekolah kan..

Mmg mahal laa makan kat sekolah.. Tuh yg akak bagi anak belanja RM5 sebab dia sekolah dari pagi sampai kul 4.30 baru balik..

dayah ismail said...

hurm..teringat zaman sekolah dulu..beznye dapat makan ramai2..
hurm memang sekarang harga makan makin mahal..

Has said...

terliur pulak tgk...lom lunch lagi ni

diana said...

kalau ingt maknana kat kantin sekolah masa kecik2 dulu memang telan air liur la..sedap betul..masa tu budak2 lagi.,memang semuanya sedap la..sedap tu terbawak2 la sampai kita besar nih..heheh

Kesuma Angsana said...

he he teringat waktu sekolah dulu2 ye

Nisah Idham said...

bila yang part nasi lemak bertindih tu kan.. sama dgn kantin nisah.. rindu zaman sekolah rendah dulu.. mkn kenyang, murah pun murah...

Tihara said...

okeh la tu sekali ngan ayam utk zaman ni..zaman kita dulu legi best kan..mcm2 leh mamam :)

Tihara said...

okeh la tu sekali ngan ayam utk zaman ni..zaman kita dulu legi best kan..mcm2 leh mamam :)

NzA said...

akak nie sejak kecik n smpai la leni makan kt kantin sekolah jelh wahida, cuma mkn utk cikgu special la sikit brbnding ut ana2 murid.......
farouk bwk RM1 je kt sk cz dia mkn bekal...duit tu dia akn masuk tabung.....jrg sgt dia guna duit belanja kt sk....

mama said...

ehem makanan kat kantin sekolah dah ada class skrg ni..harga pun blh tahan jugak.. ;)

akubiomed said...

Rasa terkedu beli makanan dikantin sekolah kerana jauh berbeza harganya.

Mengenai bantuan sekolah RM100. ada sesetengah memperuntukkan ibubapa buat tuntutan didalam masa 1 jam. Apa kes?

Che Rosliza Che Mat said...

Sedapnya ayam goreng..