nuffnang advert

Monday, June 11, 2012

Istana Negara, Jalan Duta

selamat pagi semua....
ok, aku teruskan jenjalan kami di Kuala Lumpur okey...
lepas kami tgk Dinosaur Live kat Pusat Sains Negara, kami terus terjah Istana Negara yg baru disiap dibina ni...

Istana Negara yg baru ni kat Jalan Duta...dekat sgt ngan ofis aku tau..tapi baru berkesempatan tgk istana ni sekarang...org lain dah lama terjah, aku baru nak singgah...huhu...

 Secara rasminya, istana di Jalan Duta ini digunakan pada 15 November 2011 bagi menggantikan Istana Negara di Jalan Istana sebagai tempat bersemayam kediaman rasmi Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong Malaysia. Istana ini telah diserahkan kepada pentadbiran Istana Negara pada 18 Oktober 2011 dan beroperasi sepenuhnya pada 11 November 2011. Tuanku Mizan Zainal Abidin adalah Yang di-Pertuan Agong yang pertama bersemayam di istana ini pada 15 November 2011.

 bergambar ngan abang askar berkuda yg jaga pintu gerbang...

 ni pulak ngan abang askar yg pegang senapang...aku sempat tanya kat brader ni kot2 ada kerja kosong tak kat istana ni...abang askar ni jawab tak tau lah dik...kena tanya askar kat dalam...haha...boleh ckp rupanya brader ni...aku ingat tak boleh ckp, sbb dia berdiri tegak je kekdahnya...tak gerak2...saja je tanya, kot2 ada kerja jadi dayang ke...muahahaha...


  Istana baru ini bertujuan untuk menggantikan Istana Negara lama yang telah digunakan sejak 1928. Ini adalah kali pertama kerajaan Malaysia membina sendiri istana Yang di-Pertuan Agong memandangkan istana yang terdahulu adalah dibeli dari seorang jutawan China.

 tak dpt masuk, bergambar depan pintu gerbang pun jadik lah...


Istana yg bersenibinakan Islam dan Melayu dan menelan belanja sebanyak RM812 juta...

bunga2 yg ada di sekitar istana ni pun cantik2...

kami sgt beruntung sbb dpt tgk abang2 askar berkuda tukar shif..dorang tukar shif pun kena berkawad jugak tau...berkawad atas kuda lah...

ni dorang nak masuk shif baru..masa ni lebih kurang pukul 1.40 petang...

brader yg kitaorg amek gambar tadi pulak keluar shif...dorang nak balik...

pas tu tak tau dorang simpan kuda kat mana...ekekek...

masa kami sampai kat istana ni, mmg tgh ramai pelancong dari China dtg tau...segerombolan gitu...tgk je lah, berapa byk bas yg ada kat situ...semua nak tgk betapa tersergam indahnya istana kita...

public toilet pun ada disediakan..tapi masa aku masuk tu kotor yg amat...ko tau je lah, kalau dah ramai2 mcm tu...ada pulak cha ya nun alif kan...mmg kotor giler toilet masa tu...geli mak nok...terus terbantut...huhu...

ok, kami pun nak balik dah...

org lain menyembah duli kat dalam, aku kat entrance...haha...


p/s: pameran kat Istana Negara lama tu ada lagi tak nok? ingat nak terjah la...hari tu tak berkesempatan...tak cukup masa...

62 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

pergh..besh tgk berkuda tu.. bilalah dapat nak p ni.

ejaMaria said...

ishhhkkk... kita pun tak jejak lagi istana baru ni tau...
pameran yg kat istana lama kalau tak silap sampai 15 Jun ni... cepat terjah... minggu ni last... ;p

:: Mrs.Eady :: said...

GILER BEST WEEII....ISTANA LAMA PUN TAK PEGI INIKAN PULAK ISTANA BARU!HAAHAHAA....

EHH...CAPS LOCK!KEYBOARD AKU ROSAK NOKKK.....AMPUUUNNNNN!

*SiRibenMerah said...

besarnyaaaaa istana neh.. x smp lagi kat sini...

eima said...

gile ko mmg bani posing tgh jalan raya ek ..aku aku mmapus malu ...kikiki

aku dok cni pun tak penah nk pegi ..istana lama tu lagi la ...lalu dah slalu dah

SURIA AMANDA said...

menarik....kena masukkan dalam list ni....

Angah said...

waaoo beh nyeee.sakan ko bjalan yeee

mamyharraz said...

bestnya ko dah sampai situ..
aku ni bilalah lagi agaknya padahal dr rmh nak ke Istana ni 10 minit jer tskk..

Marya Yusof said...

As salam Wahida,

Tgk masa dlm pembinaan je aritu sblm bercuti pjg ni... Cantiknye kan :)))

Malu sey dgr ko ckp toilet tu busuk + kotor...takde cleaner ke time tu? Alahai... Maruah tu...maruah! ;));))

mek jah said...

ada...

sampai abes bulan ni

p terjah cepat

Yaya Azura aka Naz Azra said...

812 juta?
glurpp..
semua gambar cantik..pakai camera apa ye?

Kakzakie said...

Selalu yg dekat lambat pergi tapi yg jauh sebab teruja kena pergi sebaik dia siap. Org dekat boleh pergi bila-bila masa....

KhaiRin : anies said...

sy lak pegi ke istana lama smlm...open smpi 15hb ni..9-5pm je..g la..seronok woo

lieyalatif said...

aku tegelak tgk ko dok posing tabik tu...kelas anak beranak heheeh..comey wey!!

alah ko, aku pun tak sampai sini lagi nie...bile laa nak gi amik gambar ngan abang kuda yg smart2 nieh....

Saya Disini said...

bestnye

pok amai-amai said...

Erk? Aku ni name je duk KL. Tp Istana Negara pun lom terjah g. Nak g gak!

wahida said...

yaya azura: alamak, kena jwb ke pakai kamera apa..huhu...kamera murah je nok...
anyway, tengs dear!!

Nurul Husna Mohd Hassan said...

uiks. jalan2 betul ni :)

nur anis said...

pernah bergambar dengan kuda-kuda tu..tapi kat istana lama la..istana baru, belum sempat sampai lagi..hehe

Puan Fifiey said...

bestnya kak wahida... happy famili sokmo.. meh la jalan trg lak.. hehe

Rahmah Ram Ram said...

seghonoknya....

Sue-Rya Qistina said...

bestnye! x pernah lg sampai sini..pdhal dekat je ngan ofc kita kan..hehehe

-Sara- said...

kita hari2 lalu istana negara jln duta ni tp xpenah sampai lagi atas tuu..haha

Neeza.Areef said...

siyes aku tingin nk pg istana negara tp rasa nya kna wat lawatan sndiri kot laki cam x minat je..huhu

norhidana said...

rajin nyer ko kak jln2 sini... aritu ada gk membe gi situ masa awal2 bukak utk pameran tu... aku nih ntah bile lah dpt gi situ hehehe... mls beno nyer nk jln pns2 skrg nih...

tp kan toilet awam tu pttneyr biarlah bersihka, dhla ada pelancong... bt malu je

My Little Diary said...

seronoknya....
aku tak sampai lagi..ntah bila tak tau lah...nmpknya tgk gmbr2 ko ni je lah...huhuuu

Daddy Ziyyad said...

wakakaka..kejadah nya ko menyembah kat luar tu nok oiiii...:)

failed lah! istana baru, tapi toilet awam kotor! bikin malu kat pelancong

mamasuri said...

wah bagus ko..bwk anak2 g situ..aku ni nama jer dkt situ..tapi haram nak pergi..ingat nak bwk suri lah..sbb anak dara aku tu brangan nak jadi puteri raja...ahaks...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

tak penah lagi pegi..nanti boleh lah bawak anak2 nanti..boleh gak berposing kat sini...

JunAina said...

Huh...kalo org kawen ambik gambo kat situ mesti santek kan? lalu-lalang je tak pernah singgah...

HeNRieTTa JoSe said...

tingin gak nk ke istana lamer...tp xsmpat....err....nak buat part time jadi askar yang nek kuda tu bleh x? hehehe....

dieya said...

eh.. ada istana baru rupanya.. ingatkan istana melawati yg pagi baru

gadisBunga said...

aha...dorang tukar shift kul 1.40 rupanya! terbaikkk!

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

best nya..tak pernah sampai

Aju Mohit said...

tak pernah smpi sini lagik ida, pdhal dekat jek ngan opis ni, sportingnya abg askar tu ;)

Rinna said...

Tak pernah sampai ke istana baru nie.. hehehe.. gigih ko yer.. duk tepi jalan berdaulat tuanku plak yer.. :)

maszmadi said...

tingin nak pi sini... best jugak kalu dapat guling2 kat dataran depan istana tu kan, walau x dapat masuk dalam.. hehe

Qhaifa Nur said...

jeles akak nokkk...kau dah sampai pusat sains syok tengok dinasour...

memang teringin nak masuk istana baru ni cantik sangat permandangan...tapi malulah nak ambil gambar dengan abang askar tuh tau yang naik kuda hik..hik...

Lya Colours said...

wah ni kene ikut rombongan sekolah ni. mesti ramai org kan

Rai said...

spoil gila..kalau cantik 25billion pun kalau toilet bau hancing.. adehh..mmg la ramai org guna..tapi kena la rajin cuci..dah sedia maklum rakyat malaysia masih 3rd class mentality..hihi.. teruk betul..

|| NaFiRaa || said...

waahhh.. bestnye kalo boleh masuk lam istana tu.. merasa jadik raja2.. sehari pon jadik laaa... hahaha

fieda said...

aritu sepupu gi pameran dlm istana tu..mmg menarik tgk gambar yg dia ambil dlm tu..syok la..

m.u.l.a.n said...

bangga jadi rakyat malaysia sbb masih ada raja yg berdaulat... tapi kalo takde raja kan, camna politik negara kita ni..

ampun tuanku...!!

mama aini said...

ehem bestnya..bila mama dpt kesana ek?..yg jauh bolih pergi, istana yg dekat ni bolih tak sampai lagi..hikkk2x..cantik istana negara ni !!!..ehem toilet kotor?..hu2x..

cinnamon.com said...

di banding dgn Nabi saw..hanya tidur beralas jerami hingga berbekas di belakangnya.

Mamamya said...

bila ko ckp abg yg b'diri tegak tu blh ckp tetiba aku t'ingat kat mr.bean..aku penah tgk dia dok kerjakan misai askar tu smpi kontot..hahahhaaaa....

best juga klu dpt bawa anak2 ke sini kan..to aku dah sarat gini mmg x daya le nak b'jalan sakan...

Dee said...

sure panas kan masa tu..tapi seronoklah..walau depan pagar istana je pun..nak masuk dalam tunggu raya pertama..confirm leh masuk dalam..hehehe...

Bitt (double IS) said...

gambo akhir tu betul2 ikhlas nok! hahaha

perghh haku lama ke baru ke tetap belum terjah...lalu jek selalu..ngeh ngeh ngeh

amirah said...

rajin ko terjah ek..huhu...

khairul said...

haritu p x sempat nk tengok guard berkuda tu

Kak rose said...

tak pernah pergi lagi.teringin jugak..

jemarioren / ciknor said...

hok lama dah gi dah.
hahaha..betul le, ingat tak leh bercakap askar tu. keras kematu jek

Aishah Jahirah said...

tgk dari jauh je la...huhuuu

akuzle ayu said...

masuk2 jer jln duta dr damansara mmg tersergam nampk neh. tqvm 4 the info. baru tau. ala2 istana Buckingham laa neh..

Shasha Catering said...

Banyak2 fakta yang ditulis yang ni saya paling suka, RM812 juta.
Wah! hebat, tentu best kelengkapan dan bangunan istana ni. amazing!
Ada masa saya pun nak ke sana gak la... Belum pernah pi sana lagi nih :)

Tina Othman said...

kalau pergi midvalley mesti lalu sini, tapi tak pernah singgah pun istana negara, nampak sangat menarik kan

♥ Wina ♥ said...

istana lama pun x pernah jejak kaki, ini pulak istana baru...selalu tengok bile lalu jalan duta tu je

Mak Wardah said...

Wahida,

Nanti akak pun nak jalan2 kat sini...jeles tengok wahida je tabik spring...siap sembah2 lagi.

Eye_nee said...

Sempat gak ko meyembang dgn bro pegang senapang tu nokss..tak ajak minum kopi dulu ker....

miloais milo said...

istana yang lama pun iols tak penah pegi
sokmo lalu lalang aje katd epan or kat belakang tu....
hehehehehe

MamaEma said...

tak pernah pergi pun..lalu jer...
mula tu pernah juga ingat patung yang jaga kat depan pagar tu,,rupanya memang manusia...tahan diaorang berdiri yegak tak gerak-gerak

akubiomed said...

Sudah sampai perkarangan istana negara yang baharu.