nuffnang advert

Thursday, December 14, 2017

apam viral 3 bahan, senangnya!!

Assalamualaikum semua...

korang mesti dah buat apam viral ni kan?
ala, yang sana sini kata senang,
ye lah dah nama pun 3 bahan, mmg la senang ye dak?
tapi dalam kata senang tu, ramai jugak yang update katanya apam dorang tak menjadi...
ada yang aku tengok apam dorang tak jadi rupa apam,
ada yang complaint tak gebu la,
macam2 lagi la...

tapi apam aku menjadikkk...yeayyyy!!
haha, giler aku tak gembira, sebab aku ni bukan pakar kuih muih...
dapat buat apam naik cantik macam ni mmg aku suka la...haha...
disebabkan aku takut apam aku tak menjadi macam orang lain,
aku tambah ovalette...nak bagi dia gebu gebas...hehe...
resepi asal 3 bahan, tapi aku alter jadi 5 bahan...

resepi asal:

1 cawan tepung gandum
1 cawan gula
3 biji telur

aku tambah:

esen vanilla (untuk buang hanyir telur)
ovalette (untuk bagi gebu)

cara2:

1) blend telur dan gula sampai kembang.
2) masuk sekali ovalette dan esen vanilla. blend lagi.
3) masukkan tepung sikit demi sikit. blend lagi.
4) masukkan dalam acuan apam.
5) kukus dalam 20 minit. siap!


ha senang kan,
dengan resepi ni aku dapat 15 ketul apam semuanya..
ngam ngam untuk makan satu family...

dan sepanjang yang aku tahu kalau nak menggunakan kaedah kukus ni,
make sure didihkan air terlebih dulu, baru tenggekkan kuih uollss tu...
sebab kalau air betul2 panas baru boleh naik cantik kuih tu...
dan lagi satu kena tutup kuih tu dengan aluminium foil atau kain...
supaya air wap tak jatuh kat kuih tu...
ok? itu tips dari orang yang tak berapa pandai buat kuih..hahaha...
tapi aku rasa tips tu basic kot, semua dah tahu agaknya kan...

dan lagi satu make sure blend telur tu sampai betul2 kembang,
sebab dalam versi apam ni kita tak menggunakan soda bikarbonat,
so, telur menjadi agent penaik kat sini...
sebab tu kena buat sampai dia betul2 kembang...
pastu baru masukkan tepung sikit2 tau...

ok lah, pada yang belum cuba, meh la cuba...
senang dan sedap...anak2 pasti suka...

15 comments:

Izwa Kamaruddin said...

semua bahan aku takde termasuk pengukus! canne nak buat...kekekeke...tapi bila baca mudah giler wehhhh

norhidana said...

mudahnya boleh menterai lah nnti

mama tisya said...

ada bc apam 3 bahan viral tp rmi buat tk jd gebo...mmg kena ltk ovalette sbb ovalette yg bg gebooo...kita kuih muih tk pernh buat juga..kalo mcm kek, muffin, cupcake ok

dear anies said...

betul. x de bahan penaik so kena laa bagi telur tu kembang sekembang kembangnya ;-)...


p/s bila bleh terima order ni? hahahah

ray said...

comelnye apam ni.

jmput join sini

http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

Unknown said...

Sekarang semua guna bahan simple je kan, so senang orang nak folo. Viral pun cepat jer

akubiomed said...

Wow, pernah jadi kuih paberet suatu ketika dahulu.

ezlinda hisam said...

apam comel!!

HeNRieTTa JoSe said...

cantik betul kuihnye...memang menjadi....

sudipVSsenduk said...

Nak try jugak. Tq awak

Eita Pengedar Vivix Shaklee said...

Kalau apam memang wajib letak ovallete,utk kasi effect gebu,lembut...kalau tak de sangat...sila pukul telur tu sampai betul2 kembang...barulah masukkan.

Azian Elias said...

rajinnya.. kalau akak sure main beli j e lahh.

Anonymous said...

sedapnya.

nampak ramuan mudah.

memang terasa nak cuba.

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

wow...teror la ko kak....kagum ni try buat je terus jadi hbat2

AtinEry said...

Nk tny telur tu guna telur ptih sj ke atau skli ngn tlur kuning tu ? Mf brtny sbb xmhir bab2 ni haha.